Korstzwam onbekend?

Gestart door AvdWiel, januari 27, 2023, 19:54:30 PM

Vorige topic - Volgende topic

AvdWiel

Ik zou graag willen weten welke soort dit zou kunnen zijn.
Ik moet er wel aan toevoegen dat ik niet meer goed weet op welke houtsoort ik deze vond.
Dank bij voorbaat.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/262731282/.
1 Korstzwam onbekend - Corticiaceae vruchtlichaam
datum: 2023-01-26
locatie: Clinge - Waterleidingbossen (ZL)

foto's:



Met vriendelijke groeten, Adrie van de Wiel

rietvanoosten

met vriendelijke groet, Riet

AvdWiel

Ja zou kunnen, ik heb er naar gekeken. Ik zal de waarneming al eens aanpassen naar Kogelzwam onbekend.
Dank voor je hulp.
Groet, Adrie
Met vriendelijke groeten, Adrie van de Wiel

paddenstoelenmonster

Hoi Adrie en Riet, misschien zou dit ook een optie kunnen zijn. Ik vind ze er wel op lijken:
Bij mij in de buurt gevonden:
https://waarneming.nl/waarneming/view/262235339?
HG van het bosmonster
Met een hartelijke groet uit Schaarsbergen bij Arnhem van Henk de (hout)zwamneus.

rietvanoosten

Citaat van: paddenstoelenmonster op januari 30, 2023, 14:41:16 PMHoi Adrie en Riet, misschien zou dit ook een optie kunnen zijn. Ik vind ze er wel op lijken:
Bij mij in de buurt gevonden:
https://waarneming.nl/waarneming/view/262235339?
HG van het bosmonster

De vruchtlichamen van de waarneming van Ruud en Betty zijn slechts 1 mm groot ...
met vriendelijke groet, Riet

AvdWiel

Ik denk deze van mij tot Max 5 mm.
Groet Adrie.
Met vriendelijke groeten, Adrie van de Wiel

vanmiddelkoop


paddenstoelenmonster

Fijn dat Ruud zelf reageert, want ik had per ongeluk de direct erop volgende waarneming aangeklikt. Het was juist deze die ik ook bedoelde!!
Henk de digitale oen
Met een hartelijke groet uit Schaarsbergen bij Arnhem van Henk de (hout)zwamneus.

AvdWiel

Henk en Ruud, Dank voor jullie toevoegingen en excuses voor mijn wat late reactie.
Feitelijk moet er dus sporenonderzoek plaats vinden en die mogelijkheid heb ik niet.
Desalniettemin gaan we vrolijk door met determinatie pogingen van "alles wat groeit en bloeit" -:)
Groeten, Adrie
Met vriendelijke groeten, Adrie van de Wiel

ridderzwam

Dag allemaal, Eerlijk gezegd vind ik de oorspr.waarneming van dit topic, van AvdWiel, niet overtuigend lijken op Ruuds Nodulisporium spec..
Een waarneming als die ven Ruud en Betty op 13 jan.j.l. deed ik (sterk gelijkend zie b,v, de rode uitstulpingen) nov.2018 in Kootwijk open beukentak waar ooh Waaiertje en Roestbruine Kogelzwam  op groeideN. Met de foto's die hier staan vroeg ik toen om informatie op dit Forum. We kwamen niet verder dan een schimmel op kogelzwam.
Er zijn diverse species van het genus Nodulisporium, waarvan eentje op Kelderzwam m.n.. Het verwarrende nu is dat Ruuds melding zowel rept van kogelkorstzwam als Kleinsporige kogelzwam terwijl mijn foto's Roestbr.K.laten zien..
HWAARN3.jpgwaarn1.JPGwaarn1.JPGwaarn1.JPGWAARN2.JPGwaarn1.JPGwaarn1.JPGwaarn1.JPGwaarn1.JPGwaarn1.JPG          oe zit het in elkaar ??? Ben benieuwd naar verdere reacties.

ridderzwam

sorry, het zijn slechts 4 foto's, ging fout,

groet,
ria,