taiga of toendra

Gestart door joep kouwenhoven, januari 27, 2023, 11:48:18 AM

Vorige topic - Volgende topic

joep kouwenhoven

Vreemde oranje vlek voor een toendra
Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/262691089/.
1 Taiga- of Toendrarietgans - Anser fabalis / Anser serrirostris gezien
datum: 2023-01-24
locatie: Nieuwkoop - Polder Nieuwkoop (ZH)

foto's:


Matthijs Molenaar

Toendra!

Vraagje: waarom vraag je 20x dezelfde foto's in een  bericht?  :rolleye:  :blink:
Met vriendelijke groet,
Matthijs Molenaar.

Levenslijst Waarneming.nl

When nothing goes right, go left (Martha Cecilia)

jeroen vinke

Waarschijnlijk een copy-paste foutje. Matthijs, ik ben benieuwd welke kenmerken je eruit haalt nu ze zo zitten. Ik ben zelf hopeloos in het verschil toendra/taiga en de grootte is eigenlijk niet te vergelijken. Dus ben benieuwd wat typisch toendra is voor dit exemplaar.
Met vriendelijke groet,

Jeroen Vinke

joep kouwenhoven

geen idee hoe dit ontstaat matthijs

frankneijts

Citaat van: jeroen vinke op januari 27, 2023, 19:21:09 PMWaarschijnlijk een copy-paste foutje. Matthijs, ik ben benieuwd welke kenmerken je eruit haalt nu ze zo zitten. Ik ben zelf hopeloos in het verschil toendra/taiga en de grootte is eigenlijk niet te vergelijken. Dus ben benieuwd wat typisch toendra is voor dit exemplaar.

Om te beginnen zou ik op 2 na de teveel ingevoerdde foto's weer verwidjeren... B)
'Klassieke' Taiga heeft een plattere kop met een langere, dunnere en minder hoge snavel met een minimale 'grijns'. De snavelkleur is niet zo vreselijk belangrijk omdat daar veel variatie in is bij beide taxa. De gehele vogel oogt 'zwaanachtig' met langere en dunnere hals dan Toendra. Maar niet alle kenmerken zijn goed te beoordelen door o.a. individuele variatie en verschillende houdingen van de betreffende vogels. In dit geval zie je dat er qua bouw en vorm nauwelijks verschil is met de omringende Toendra's en dat maakt de ID wat makkelijker: Toendra zoals Matthijs al zegt ..
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

keesschreven

Citaat van: joep kouwenhoven op januari 27, 2023, 19:22:01 PMgeen idee hoe dit ontstaat matthijs
Op één of andere manier 20x geplakt. Kun je gewoon bijwerken als er iets fout ging, met de knop "snel bewerken" (heb ik even voor je gedaan)
Vriendelijke groeten,
Kees Schreven
Admin Vogels - Schedels en veren

jeroen vinke

Dank je voor de uitleg Frank. Mocht ikzelf nog weer een groep toendras zien met daarin een waar ik aan twijfel, dan zal ik de herinnering aan deze info proberen op te rakelen.
Met vriendelijke groet,

Jeroen Vinke