ObsMapp 9: Vragen, opmerkingen en bugs.

Gestart door Alex Kwak, januari 24, 2023, 15:35:21 PM

Vorige topic - Volgende topic

Alex Kwak

Citaat van: Oscar van Koutrik op februari 04, 2023, 11:10:19 AM1. Na het maken van de foto bij het aanmaken van een waarneming kom je in het scherm nieuwe waarneming terug. In het scherm is nu de locatie vastgezet (vaste locatie) en is de datum en tijd vastgezet (linker symbool licht op).
Dit was in de oude versie niet het geval. Is deze functionaliteit gewijzigd? Is het mogelijk om de oude functionaliteit terug te krijgen ?

Datum en locatie worden vanaf ObsMapp 9.1 overgenomen van de foto, tenzij je eerst die datum en/of locatie vast hebt gezet.

Citaat van: Oscar van Koutrik op februari 04, 2023, 11:10:19 AM2. Er stonden nog wat oude waarnemingen op mijn telefoon. Deze krijg ik nu niet meer te zien.
Goed om te weten is dat mijn versie inmiddels is geupdate naar versie 9.1 en ik de optie oude waarnemingen converteren inmiddels al een aantal keren heb opgestart zonder resultaat.

Als het terugzetten van oude waarnemingen uit ObsMapp7 niet lukt, graag de logbestanden sturen: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,481790.0.html
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

paulhoekstra

Citaat van: Alex Kwak op februari 07, 2023, 10:32:52 AM
Citaat van: paulhoekstra op februari 06, 2023, 23:03:10 PM
Citaat van: Alex Kwak op januari 29, 2023, 20:17:31 PM
Citaat van: Daandrukker op januari 29, 2023, 16:37:58 PMDat is wel heel erg onhandig als je een microscoopfoto wil invoeren, want dan pakt de app opeens de tijd en locatie van je microscoop.

Als je een waarneming invoert met een foto, en die foto heeft een locatie en/of een datum. Dan lijkt het mij logisch om die locatie en/of datum te gebruiken. Sowieso logischer dan de huidige locatie/datum. Tip: zet de tijd van je microscoop goed  ;)

In de vorige versie van obsmap kon je uitzetten dat locatie en datum van je foto's werden overgenomen. Ik zou het erg fijn vinden als die optie weer terug komt bij de instellingen. Ik had nu allemaal waarnemingen uit de zomer uit Frankrijk die opeens op waarneming.nl in de winter bij mij thuis stonden.

Datum en locatie worden vanaf ObsMapp 9.1 overgenomen van de foto, tenzij je eerst die datum en/of locatie vast hebt gezet.
Het verbaast me overigens dat doordat ObsMapp nu datum en locatie overneemt, je waarnemingen juist nu op de thuislocatie komen...
De locatie van de microscoop werd overgenomen (waar de foto was genomen) niet waar de waarneming vandaan kwam. Maar ik heb Obsmapp geupdate naar 9.1 (was 9.0.3) en nu is het inderdaad opgelost. Hartelijk dank!
groeten,
Paul

Jelle

Citaat van: Alex Kwak op februari 06, 2023, 16:02:09 PMEen aantal gebruikers heeft aangegeven dat ook handmatig de waarnemingen van ObsMapp7 te converteren naar ObsMapp9 niet lukte. Ik heb telkens gevraagd logging te sturen zodat ik kan nagaan wat er fout gaat. Tot op heden heeft nog niemand daar logging over gestuurd. Ik kan hier dus niet mee verder.
Ik heb de logging verstuurd. Ik kan de mail nog eens doorsturen.

Erwin Goutbeek

Citaat van: Alex Kwak op februari 07, 2023, 10:39:53 AM
Citaat van: Erwin Goutbeek op februari 06, 2023, 07:54:23 AMIk kan vanuit de nieuwe versie ObsMapp mijn waarnemingen niet uploaden omdat er mislukte transecten zijn. Hoe kan ik die transecten verwijderen? Of hoe kan ik de waarnemingen wel uploaden?

Zou je me de logbestanden willen sturen: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,481790.0.html

Is gedaan. Dank alvast!

Wouter Vansteelant

Beste Alex,

een paar dagen terug opende ik ObsMapp, die vervolgens updatete naar v.9.1. Die nieuwe versie ziet er mooi uit. Dat voorop.

Maar sinds ik de update heb uitgevoerd kan ik geen waarnemingen meer uploaden. Ik zie een Upload scherm verschijnen met daarin correct aantal waarnemingen dat geüpload moet worden. Echter, vervolgens gebeurt er een hele tijd niets, totdat de app gewoon uitvalt en automatisch heropstart.

Ik heb geprobeerd om o.a. foto's bij de waarnemingen te verwijderen alvorens de upload te doen, maar niets lijkt te helpen. Probleem doet zich voor zowel in 't veld (mobiele data) als thuis (wifi).

Op het moment van update had ik geen oude waarnemingen meer in de app staan (alles was ge-upload). Dus het ligt denk ik niet aan niet-geconverteerde waarnemingen ofzo.

Een logische volgende stap lijkt mij om de app te verwijderen en herinstalleren, maar ik ben bang om de nog niet geüploade waarnemingen te verliezen. Heb daarom ook geprobeerd waarnemingen te exporteren. Maar als ik dat probeer zegt ObsMapp dat er geen waarnemingen zijn om te exporteren.

Graag uw advies over hoe verder,

Wouter Vansteelant

Alex Kwak

Citaat van: Wouter Vansteelant op februari 07, 2023, 16:28:02 PMBeste Alex,

een paar dagen terug opende ik ObsMapp, die vervolgens updatete naar v.9.1. Die nieuwe versie ziet er mooi uit. Dat voorop.

Maar sinds ik de update heb uitgevoerd kan ik geen waarnemingen meer uploaden. Ik zie een Upload scherm verschijnen met daarin correct aantal waarnemingen dat geüpload moet worden. Echter, vervolgens gebeurt er een hele tijd niets, totdat de app gewoon uitvalt en automatisch heropstart.

Ik heb geprobeerd om o.a. foto's bij de waarnemingen te verwijderen alvorens de upload te doen, maar niets lijkt te helpen. Probleem doet zich voor zowel in 't veld (mobiele data) als thuis (wifi).

Op het moment van update had ik geen oude waarnemingen meer in de app staan (alles was ge-upload). Dus het ligt denk ik niet aan niet-geconverteerde waarnemingen ofzo.

Een logische volgende stap lijkt mij om de app te verwijderen en herinstalleren, maar ik ben bang om de nog niet geüploade waarnemingen te verliezen. Heb daarom ook geprobeerd waarnemingen te exporteren. Maar als ik dat probeer zegt ObsMapp dat er geen waarnemingen zijn om te exporteren.

Graag uw advies over hoe verder,

Wouter Vansteelant


Hallo Wouter, stuur me de logbestanden maar: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,481790.0.html

Alex.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

lukasverboom

Citaat van: Alex Kwak op februari 07, 2023, 10:32:52 AM
Citaat van: paulhoekstra op februari 06, 2023, 23:03:10 PM
Citaat van: Alex Kwak op januari 29, 2023, 20:17:31 PM
Citaat van: Daandrukker op januari 29, 2023, 16:37:58 PMDat is wel heel erg onhandig als je een microscoopfoto wil invoeren, want dan pakt de app opeens de tijd en locatie van je microscoop.

Als je een waarneming invoert met een foto, en die foto heeft een locatie en/of een datum. Dan lijkt het mij logisch om die locatie en/of datum te gebruiken. Sowieso logischer dan de huidige locatie/datum. Tip: zet de tijd van je microscoop goed  ;)

In de vorige versie van obsmap kon je uitzetten dat locatie en datum van je foto's werden overgenomen. Ik zou het erg fijn vinden als die optie weer terug komt bij de instellingen. Ik had nu allemaal waarnemingen uit de zomer uit Frankrijk die opeens op waarneming.nl in de winter bij mij thuis stonden.

Datum en locatie worden vanaf ObsMapp 9.1 overgenomen van de foto, tenzij je eerst die datum en/of locatie vast hebt gezet.
Het verbaast me overigens dat doordat ObsMapp nu datum en locatie overneemt, je waarnemingen juist nu op de thuislocatie komen...

Kun je dat onderstreepte stuk uitleggen? Ik, en vele met mij, hebben nu inderdaad het probleem dat bij het toevoegen van telefoonfoto's achter de microscoop opeens de tijd en datum anders staat. Ik heb Obsmapp 9.1.
Groet,
Lukas

Marien bioloog
Favoriete groepen: korstmossen, mossen, schelpen, vleermuizen, mariene dingen.

Korstmossen in de tuin? https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,464730.0.html

Alex Kwak

Citaat van: lukasverboom op februari 07, 2023, 16:45:25 PM
Citaat van: Alex Kwak op februari 07, 2023, 10:32:52 AMDatum en locatie worden vanaf ObsMapp 9.1 overgenomen van de foto, tenzij je eerst die datum en/of locatie vast hebt gezet.
Het verbaast me overigens dat doordat ObsMapp nu datum en locatie overneemt, je waarnemingen juist nu op de thuislocatie komen...

Kun je dat onderstreepte stuk uitleggen? Ik, en vele met mij, hebben nu inderdaad het probleem dat bij het toevoegen van telefoonfoto's achter de microscoop opeens de tijd en datum anders staat. Ik heb Obsmapp 9.1.

Je kan op het invoerscherm van ObsMapp zowel de datum/tijd als de locatie vastzetten:
- datum/tijd: Klik op het klok-icoontje
- locatie: Zet eerst de vast locatie via de geavanceerde instellingen (ObsMapp -> Instellingen -> menu geavanceerd -> Vaste locatie). Daarna klik je in het invoerscherm op het GPS-symbool linksboven om die locatie te gebruiken.

Als je nu een foto toeveogd kijkt ObsMapp niet naar de datum/locatie van die foto, maar gebruikt 'ie de zojuist gekozen waardes.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Daandrukker

Citaat van: Alex Kwak op februari 08, 2023, 09:43:11 AM
Citaat van: lukasverboom op februari 07, 2023, 16:45:25 PM
Citaat van: Alex Kwak op februari 07, 2023, 10:32:52 AMDatum en locatie worden vanaf ObsMapp 9.1 overgenomen van de foto, tenzij je eerst die datum en/of locatie vast hebt gezet.
Het verbaast me overigens dat doordat ObsMapp nu datum en locatie overneemt, je waarnemingen juist nu op de thuislocatie komen...

Kun je dat onderstreepte stuk uitleggen? Ik, en vele met mij, hebben nu inderdaad het probleem dat bij het toevoegen van telefoonfoto's achter de microscoop opeens de tijd en datum anders staat. Ik heb Obsmapp 9.1.

Je kan op het invoerscherm van ObsMapp zowel de datum/tijd als de locatie vastzetten:
- datum/tijd: Klik op het klok-icoontje
- locatie: Zet eerst de vast locatie via de geavanceerde instellingen (ObsMapp -> Instellingen -> menu geavanceerd -> Vaste locatie). Daarna klik je in het invoerscherm op het GPS-symbool linksboven om die locatie te gebruiken.

Als je nu een foto toeveogd kijkt ObsMapp niet naar de datum/locatie van die foto, maar gebruikt 'ie de zojuist gekozen waardes.

Dit is een zeer zorgelijke ontwikkeling. De locatie-fix van ObsMapp is vele malen nauwkeuriger dan van een foto. Een foto wordt vaak zeer snel genomen, zodat de GPS weinig tijd heeft om gefixt te worden. Bovendien weet je niet wat de nauwkeurigheid is. In het locatiescherm komt namelijk de GPS-coördinaten te staan en de aanduiding "vaste locatie" waar normaal gesproken de nauwkeurigheid staat.

De standaard zou, net als voorheen, de locatie-fix van de app zelf moeten zijn. Alleen als je daar expliciet toestemming voor geeft zou de fix van een foto mogen worden.

Op de manier waarop het in 9.1 gaat gaan we naar de manier waarop het in ObsIdentify gaat en dat is iets waar validatoren zich al tijden zorgen over maken.

Ik wil er echt urgent op aandringen dat de manier waarop locaties worden opgeslagen weer terug worden gezet naar hoe het vroeger ging, met het liefst nog op één of andere manier een aanvulling om de gebruiker te helpen om het zeker te weten dat zijn of haar locatie-fix klopt wanneer deze wordt overgenomen van een foto.
Vriendelijke groeten,
Daan Drukker
Validatiecoördinator bij EIS-Kenniscentrum Insecten

Alex Kwak

#190
Citaat van: Daandrukker op februari 08, 2023, 11:48:52 AMDit is een zeer zorgelijke ontwikkeling. De locatie-fix van ObsMapp is vele malen nauwkeuriger dan van een foto. Een foto wordt vaak zeer snel genomen, zodat de GPS weinig tijd heeft om gefixt te worden. Bovendien weet je niet wat de nauwkeurigheid is. In het locatiescherm komt namelijk de GPS-coördinaten te staan en de aanduiding "vaste locatie" waar normaal gesproken de nauwkeurigheid staat.

Hallo Daan, ik begrijp niet waarom je de thuislocatie die in 99% van de gevallen niet eens in de buurt van de werkelijke locatie ligt, prefereert boven de locatie van de foto die op z'n minst ongeveer correct zal zijn.

-edit- Even voor alle duidelijkheid: ik waardeer het uiten van je zorgen. Ik begrijp alleen die zorgen niet...
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Jan Mudde

#191
Citaat van: Alex Kwak op februari 08, 2023, 13:57:53 PM
Citaat van: Daandrukker op februari 08, 2023, 11:48:52 AMDit is een zeer zorgelijke ontwikkeling. De locatie-fix van ObsMapp is vele malen nauwkeuriger dan van een foto. Een foto wordt vaak zeer snel genomen, zodat de GPS weinig tijd heeft om gefixt te worden. Bovendien weet je niet wat de nauwkeurigheid is. In het locatiescherm komt namelijk de GPS-coördinaten te staan en de aanduiding "vaste locatie" waar normaal gesproken de nauwkeurigheid staat.

Hallo Daan, ik begrijp niet waarom je de thuislocatie die in 99% van de gevallen niet eens in de buurt van de werkelijke locatie ligt, prefereert boven de locatie van de foto die op z'n minst ongeveer correct zal zijn.


Hoi Alex,

Volgens mij zitten jij en Daan beiden op een ander gedachtenspoor. Volgens mij gaat het Daan er niet om dat er een "thuislocatie" als uitgangslocatie wordt genomen bij aanvullende foto's van een waarneming. Ik lees het zo; De locatiefix van ObsMapp zelf is vele malen nauwkeuriger dan die van welke foto dan ook (hetgeen in het veld ook mijn ervaring is). Vaak neem je als waarnemer namelijk niet de tijd om je camera en/of telefooncamera een nauwkeurige locatiebepaling te laten verkrijgen voor je de foto maakt. Bij mijn korstmosfoto's gebeurd het met regelmaat dat zowel de met de telefoon als de met mijn Olympus TG6 Gemaakte foto's een locatie bij een foto opslaan die kilometers afwijkt van de locatie waar ik me bevind. Als ik dan een waarneming in ObsMapp aanmaak en een foto vanaf de camera of de telefoon toevoeg aan die waarneming dan neemt ObsMapp in de versie 9.1 de locatie van die foto automatisch over. In de versie 7.x kreeg je de vraag of de locatie overgenomen moest worden uit het exiffile van de toegevoegde foto. Dat heeft ook mijn voorkeur. Uiteraard kun je een overgenomen verkeerde locatie altijd weer corrigeren maar vaak weet je dan niet meer wat de exacte locatie was. Voor sommige soortgroepen niet zo van belang wellicht maar voor o.a. paddenstoelen, mossen en korstmossen van groot belang omdat je daar vaak het liefst per boom of bv. grafsteen een locatie wil kunnen vastleggen.
Anderszijds maakt de oude manier van werken het ook een stuk eenvoudiger om aan waarneming X op locatie Y van bv een ter plaatse niet met zekerheid te determineren korstmos later in ObsMapp de microscopiefoto's toe te voegen zonder dat de oorspronkelijke locatie van de waarneming verloren gaat. Dit kan niet meer wanneer ObsMapp te allen tijden de locatie uit de exiffile overneemt en daarin niet overruled kan worden.

Ik hoop dat ik de denkrichting van o.a. Lukas, Daan en mijzelf wat heb kunnen verduidelijken en hoop met hen van ganser harte dat we weer (zoals in versie 7.X) vooraf de keuze krijgen of een locatie wel of niet uit de exiffile van een foto overgenomen dient te worden.

Grtz, Jan

Edit 15:02; Het is ook nog eens zo dat op dit moment in versie 9.1 alle foto's ook nog slechts een nauwkeurigheid meegegeven wordt van 999m terwijl de fix een nauwkeurigheid van minder dan 10 m (mijn instelling als voorwaarde om een waarneming te kunnen invoeren) heeft.......ook nogal onwenselijk om eerlijk te zijn!

Jan Mudde

"Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo" (Ovidius)

Favoriete soortgroepen; Korstmossen, Nachtvlinders, Vogels en verder eigenlijk zeer breed natuurgeïnteresseerd. https://waarneming.nl/users/50310/observations/?advanced=on

hiskodevries

ik sluit mij bij Daan, Lukas en Jan aan. de overname van exif gps zou optioneel moeten zijn
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Daandrukker

Jan verwoordt precies mijn gedachtegang inderdaad, dank! Alex, als je wil kan ik het ook even mondeling toelichten. Je kunt me bellen op 06 12395400

Citaat van: Jan Mudde op februari 08, 2023, 14:57:53 PMEdit 15:02; Het is ook nog eens zo dat op dit moment in versie 9.1 alle foto's ook nog slechts een nauwkeurigheid meegegeven wordt van 999m terwijl de fix een nauwkeurigheid van minder dan 10 m (mijn instelling als voorwaarde om een waarneming te kunnen invoeren) heeft.......ook nogal onwenselijk om eerlijk te zijn!



Oei, daar gaan een aantal admins ontzettend ontevreden mee zijn.
Vriendelijke groeten,
Daan Drukker
Validatiecoördinator bij EIS-Kenniscentrum Insecten

jan cuppen

Ik baal als een stekker van de nieuwe app. Na installatie van deze app krijg ik al mijn waarnemingen op de goed plek maar met een nauwkeurigheid van 999 meter. Dat is geen vooruitgang maar een zware achteruitgang. Kortom hoe regel als digibeet dat dit ongedaan wordt?
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

Jan Mudde

Citaat van: jan cuppen op februari 08, 2023, 18:17:20 PMIk baal als een stekker van de nieuwe app. Na installatie van deze app krijg ik al mijn waarnemingen op de goed plek maar met een nauwkeurigheid van 999 meter. Dat is geen vooruitgang maar een zware achteruitgang. Kortom hoe regel als digibeet dat dit ongedaan wordt?

Hallo Jan,

Ik weet niet wat je ongedaan gemaakt wil hebben maar ObsMapp 9.1 verwijderen en een oude versie 7.X installeren kan niet. De nauwkeurigheid kan je alleen handmatig aanpassen via de app of de website, waarneming voor waarneming en alleen achteraf. Wel treedt die rare nauwkeurigheid uitsluitend op bij waarnemimngen waar een foto aan toe is gevoegd volgens mij. Dat is dus zo ongeveer alles wat je kunt (ook als niet digibeet overigens) Het is inmiddels door meerdere mensen gemeld en diverse validatoren hebben hun ongenoegen ook reeds kenbaar gemaakt dus ik verwacht eigenlijk wel dat voor deze bug een fix komt.

Grtz, Jan
Jan Mudde

"Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo" (Ovidius)

Favoriete soortgroepen; Korstmossen, Nachtvlinders, Vogels en verder eigenlijk zeer breed natuurgeïnteresseerd. https://waarneming.nl/users/50310/observations/?advanced=on

marcel234

Citaat van: jan cuppen op februari 08, 2023, 18:17:20 PMIk baal als een stekker van de nieuwe app. Na installatie van deze app krijg ik al mijn waarnemingen op de goed plek maar met een nauwkeurigheid van 999 meter. Dat is geen vooruitgang maar een zware achteruitgang.
Het is een grote vooruitgang omdat admins nu in kunnen zien dat een nauwkeurigheid van 999 meter aangeeft dat de nauwkeurigheid niet bekend is, niet dat de waarneming onnauwkeurig is.

marcel234

Citaat van: jan cuppen op februari 08, 2023, 18:17:20 PMKortom hoe regel als digibeet dat dit ongedaan wordt?
Voor een niet-digibeet kun je kijken of Obsmapp de waarde voor GPSHPositioningError uitleest en als dat gebeurt deze waarde te vullen door een camera-app te gebruiken die die waarde invult. Het probleem van deze oplossing zit in die camera-app....voor Android...

Vincent Hart

Ik krijg vandaag in 9.1 bij uploaden de melding dat voor alle (7) waarnemingen het uploaden mislukt is. Een paar dagen terug kon ik zonder problemen uploaden.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Alex Kwak

Citaat van: jan cuppen op februari 08, 2023, 18:17:20 PMIk baal als een stekker van de nieuwe app. Na installatie van deze app krijg ik al mijn waarnemingen op de goed plek maar met een nauwkeurigheid van 999 meter. Dat is geen vooruitgang maar een zware achteruitgang. Kortom hoe regel als digibeet dat dit ongedaan wordt?

Ik vermoed dat je de waarnemingen netjes op de juiste plek hebt gezet mbv de kaart?
Daar zit namelijk inderdaad een bug: zo'n locatie wordt nu gezien als onnauwkeurig, terwijl dat natuurlijk juist heel erg nauwkeurig moet zijn.
Ik hoop dat vandaag of morgen op te lossen met update 9.1.1
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: Vincent Hart op februari 08, 2023, 20:02:29 PMIk krijg vandaag in 9.1 bij uploaden de melding dat voor alle (7) waarnemingen het uploaden mislukt is. Een paar dagen terug kon ik zonder problemen uploaden.

Hoi Vincent,

ObsMapp accepteert alleen maar meer waarnemingen met foto's van vogels met een takje voor het oog...
Zonder gekheid: controleer nog een keer goed je internetverbinding, als als het dan nog steeds niet lukt, zou je me de logfiles even toe willen sturen: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,481790.0.html

Alex.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

@Daan:

Zoals je hopelijk ziet, probeer ik je echt te begrijpen. De opmerking van Jan Mudde helpt daarbij wellicht.
Ik zag namelijk geen enkel scenario waarbij de locatie van de foto minder goed zou zijn als die van de thuis-locatie.

Maar... begrijp ik het nou goed dat je de situatie als volgt ziet:
Je doet een waarneming, en separaat daarvan maak je een foto. ter plekke of veel later thuis. Daarna WIJZIG je thuis de waarneming door er een foto aan toe te voegen. Dan wil je de oorspronkelijke locatie bewaren.
Zo ja, dan lijkt me dat een heel valide argument!

Alex.

Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

hiskodevries

ik weet niet of deze al langs geweest is.
Maar zoeken op een alternatieve lokale naam werkt niet
b.v Putter werkt wel, maar Distelvink niet. Of is dit een instelling?
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Jan Mudde

Citaat van: Alex Kwak op februari 09, 2023, 10:16:34 AM@Daan:

Zoals je hopelijk ziet, probeer ik je echt te begrijpen. De opmerking van Jan Mudde helpt daarbij wellicht.
Ik zag namelijk geen enkel scenario waarbij de locatie van de foto minder goed zou zijn als die van de thuis-locatie.

Maar... begrijp ik het nou goed dat je de situatie als volgt ziet:
Je doet een waarneming, en separaat daarvan maak je een foto. ter plekke of veel later thuis. Daarna WIJZIG je thuis de waarneming door er een foto aan toe te voegen. Dan wil je de oorspronkelijke locatie bewaren.
Zo ja, dan lijkt me dat een heel valide argument!

Alex.



Hallo Alex,

Ik denk dat je nu het juiste gedachtenspoor hebt. Ik zal je een voorbeeld geven van hoe het op het moment bij mij vaak gaat;

Op een locatie, zeg de Kerkstraat in Boxmeer, zie ik een korstmos, ter plaatse maak ik een waarneming aan in ObsMapp en voeg daar vaak gelijk een foto aan toe gemaakt met de telefoon. Daarna maak ik van het betreffende korstmos meerdere foto's met mijn camera met GPS (Olympus TG 6). Ik verzamel het korstmos voor microscopisch onderzoek en thuis gekomen in Duitsland bekijk ik het materiaal onder de microscoop en maak met mijn telefoon enkele opnames van die microscoopbeelden die ik toevoeg aan de waarneming op mijn telefoon. Het is dan heel onhandig als ObsMapp van die laatste foto's ook weer de locatie overneemt want die is dan mijn woonhuis in Weeze ipv de Kerkstraat in Boxmeer........en na 20 waarnemingen weet ik echt niet meer uit mijn hoofd bij welke boom in de Kerkstraat van Boxmeer die ene waarneming nou precies was......Nog naarder wordt het als ik vervolgens ook nog opnames van mijn camera ga toevoegen en ObsMapp daar weer de GPS gegevens van over gaat nemen want de GPS-fix van mijn camera wijkt vaak meerdere kilometers af van waar de opnames gemaakt zijn.  Daarrbij komt dan ook nog eens dat op dit moment een waarneming waar een foto aan toegevoegd is in ObsMapp automatisch voorzien wordt van een nauwkeurigheid van ca 999m ook al is de GPS fix tot op 3 meter nauwkeurig.....

Alle reden dus waarom o.a. Daan, Lukas en ik weer "ouderwets"willen kunnen kiezen of datum en locatie van de foto's overgenomen moeten worden door ObsMapp.

Ik hoop dat het je nu een beetje helder is waarom we daar zo aan hechten.

Grtz, Jan
Jan Mudde

"Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo" (Ovidius)

Favoriete soortgroepen; Korstmossen, Nachtvlinders, Vogels en verder eigenlijk zeer breed natuurgeïnteresseerd. https://waarneming.nl/users/50310/observations/?advanced=on

marcel234

Citaat van: Jan Mudde op februari 09, 2023, 11:18:00 AMAlle reden dus waarom o.a. Daan, Lukas en ik weer "ouderwets"willen kunnen kiezen of datum en locatie van de foto's overgenomen moeten worden door ObsMapp.
En dan heb ik nog een wens. Als de vraag gesteld wordt om de locatie uit de foto te halen en die vraag wordt met ja beantwoord en dat Obsmapp lukt niet, om de onnauwkeurigheid dan op 9999 te zetten.

Daandrukker

Citaat van: Alex Kwak op februari 09, 2023, 10:16:34 AM@Daan:

Zoals je hopelijk ziet, probeer ik je echt te begrijpen. De opmerking van Jan Mudde helpt daarbij wellicht.
Ik zag namelijk geen enkel scenario waarbij de locatie van de foto minder goed zou zijn als die van de thuis-locatie.

Maar... begrijp ik het nou goed dat je de situatie als volgt ziet:
Je doet een waarneming, en separaat daarvan maak je een foto. ter plekke of veel later thuis. Daarna WIJZIG je thuis de waarneming door er een foto aan toe te voegen. Dan wil je de oorspronkelijke locatie bewaren.
Zo ja, dan lijkt me dat een heel valide argument!

Alex.



Dag Alex, ja ik zie zeker in dat we samen het probleem proberen te doorgronden, dat waardeer ik! Het voorbeeld wat Jan Mudde hierboven aangeeft is een mooie extra illustratie van het probleem.

Ik heb inmiddels volgens mij ook door waar de verwarring door ontstaat. Het gaat in het voorbeeld van Jan Mudde namelijk om het achteraf toevoegen van een foto aan een al eerder ingevoerde waarneming. Die foto is dan op de thuislocatie gemaakt en dat is dus de locatie die we juist niet willen hebben.

Ik wil het eigenlijk echter breder trekken. Ik beargumenteer dat de locatie van ObsMapp zelf in bijna alle gevallen beter is dan de locatie van de foto. De enige situatie waarin je de locatie uit de foto wil halen is wanneer je een waarneming achteraf doet. Bij het toevoegen van oude vakantiefoto's van planten op je telefoon is het bijvoorbeeld handig.

In alle andere gevallen wil je gewoon de GPS-fix uit ObsMapp. Het is tenslotte juist een mobiele invoerapp, waarvan het doel is dat je hem juist terplekke in het veld kan gebruiken om waarnemingen in te voeren die je op dat moment doet. Ik hoop echt dat de situatie weer zo snel mogelijk hersteld kan worden naar de situatie van voorheen, voordat wij als validatoren een hele reeks aan waarnemingen krijgen waar de nauwkeurigheid niet bekend van is. Voor sommige soortgroepen/validatoren betekent dat namelijk dat die data volledig waardeloos is!
Vriendelijke groeten,
Daan Drukker
Validatiecoördinator bij EIS-Kenniscentrum Insecten

Vincent Hart

Citaat van: Alex Kwak op februari 09, 2023, 10:11:37 AMHoi Vincent,

ObsMapp accepteert alleen maar meer waarnemingen met foto's van vogels met een takje voor het oog...
Zonder gekheid: controleer nog een keer goed je internetverbinding, als als het dan nog steeds niet lukt, zou je me de logfiles even toe willen sturen: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,481790.0.html

Alex.
;D
Het probleem speelt zowel via 5g op meerdere locaties als via meerdere WiFi-netwerken.
Ik zie geen "Generate extended logging" onder "Advanced Settings" maar ik heb "Use verbose logging" aangevinkt, nog eens proberen te uploaden en daarna de debug files aan je gemaild.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Vincent Hart

Citaat van: Vincent Hart op februari 09, 2023, 14:43:36 PM
Citaat van: Alex Kwak op februari 09, 2023, 10:11:37 AMHoi Vincent,

ObsMapp accepteert alleen maar meer waarnemingen met foto's van vogels met een takje voor het oog...
Zonder gekheid: controleer nog een keer goed je internetverbinding, als als het dan nog steeds niet lukt, zou je me de logfiles even toe willen sturen: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,481790.0.html

Alex.
;D
Het probleem speelt zowel via 5g op meerdere locaties als via meerdere WiFi-netwerken.
Ik zie geen "Generate extended logging" onder "Advanced Settings" maar ik heb "Use verbose logging" aangevinkt, nog eens proberen te uploaden en daarna de debug files aan je gemaild.
Opgelost! Dank, Alex
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Alex Kwak

Ik heb zojuist update 9.1.1 aangeboden aan Google Play.
Hierin de volgende aanpassingen:
-Fix voor items niet altijd zichtbaar op de kaart
-Fix voor schaalbalk niet altijd correcte schaal
-Melding toegevoegd voor omgevings-waarnemingen als er ingelogd is
-Fix voor zelfde lokale naam meerder malen op het soortinfo scherm
-Fix voor gebruik van niet-westerse talen
-Fix voor het niet kunnen uploaden van niet-valide transecten
-Fix voor foutmelding na het kopieren van een waarneming
-Fix voor het niet meteen tonen van nieuwe landen na het verversen van de stamgegevens
-Fix voor het selecteren van een geluid voor een waarneming

Er is dus nog geen oplossing voor het al dan niet overnemen van de locatie van foto's. En ook nog niet voor de paar gebruikers die hun oude waarnemingen nog niet terug kunnen halen.
Beide issues verwacht ik komende week te kunnen oplossen.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Bert Oving

#209
Beste,
Sinds enkele dagen gebruik ik versie 9.1 maar sommige dingen werken niet meer zoals voorheen:
* Time-out scherm op mijn mobiel is ingesteld op 5 minuten maar met deze nieuwe versie van Obsmapp blijft het scherm branden. Ik weet niet of Obsmapp dan voorkomt dat het scherm uitgaat?
* Ik gebruik tijdens de invoer in het veld Nederlandse en wetenschappelijke namen door elkaar heen. Voor de invoer van soorten kies ik daarom dus voor de optie Lokaal en wetenschappelijk (of andersom). In ieder geval kan ik in deze versie niet meer filteren op wetenschappelijk. Voer ik bijvoorbeeld buizerd in dan wordt deze soort getoond (zowel NL en wetenschappeijke naam) , voer ik Buteo buteo in dan toont hij niets.
* Als ik het invoerscherm tijdelijk verlaat om de kaart te raadplegen (om mij te oriënteren in het veld) dan wordt bij terugkeer in het invoerscherm niet de gps opgepikt maar blijven de coördinaten 'hangen' Er staat dan Vaste locatie'. Dat was voorheen niet het geval.
Toevoeging 12-2-2023:
* Obsmapp onthoudt de vooraf ingestelde instellingen bij gedrag, kleed, methode en telmethode niet. Bij de eerste keer invoeren gaat het nog goed. Daarna wordt gedrag automatisch op 'ter plaatse' gezet en kleed, methode en telmethode op 'onbekend'.
Met vriendelijke groet,

Bert Oving

Vakantiewaarnemingen kun je invoeren op http://observado.org