ObsMapp 9: Vragen, opmerkingen en bugs.

Gestart door Alex Kwak, januari 24, 2023, 15:35:21 PM

Vorige topic - Volgende topic

hiskodevries

Jelle, ik heb jouw probleem even afgesplitst https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,500880.new.html#new
anders wordt het hier nog onoverzichtelijker
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

hiskodevries

Alle bij mij bekende bugs heb ik even in een apart topic geplaatst (in het engels)
Alex is een paar dagen op reis , Als het goed is dinsdag 7-2 weer bereikbaar
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Timon Boumon

Hoi,
Mooi werk met de nieuwe versie.
Ik heb nog enkele bugs (OnePlus8 pro, Android 12 (laatste beveiligingsupdate 5/10/2022), Obsmapp 9.1):
- Er is een delay als je een soort zoekt, bij de soortselectie. Ook als je vervolgens een soort aanklikt is er een delay (van +- 2 sec.), wat op zich zeer frustrerend is als je bvb. 500 waarnemingen op een dag invoert.
- Het duurt zeer lang om een gedetailleerde locatie te vinden. Met ObsMapp 7 geen probleem om onder de 5m nauwkeurigheid te raken. Met ObsMapp 9 duurt het soms meer dan een minuut om op locatie te komen, wat waarnemingen invoeren sterk vertraagt.
- Bij ingeven soort als 'Alle soorten' openstaan (bvb. Sperwer, uit soortenlijst Vogels (BE)), klik je de lijst open en vervolgens de soort aan. Tijdens het dan opnieuw op het invoerscherm te komen (waar gedrag, aantal, methode,... kunnen aangepast worden), is de balk met soort, waar dus op dat moment 'Sperwer' zou moeten staan, leeg. Je kan de waarneming ook niet opslaan. Lijkt op zich enkel een probleem als je de zoeker op 'Alle soorten' zet, en met de soorten uit de lijst Vogels (BE). Soortenlijst verwijderen, laatstgekozen soort resten, soortenlijst opnieuw downloaden leverde niets op.

Bedankt om deze te bekijken!
Groet, Timon Boumon

Oscar van Koutrik

Hallo,

Eergisteren heb ik een update naar de nieuwe versie ontvangen.
Er zijn twee aandachtspunten:
1. Na het maken van de foto bij het aanmaken van een waarneming kom je in het scherm nieuwe waarneming terug. In het scherm is nu de locatie vastgezet (vaste locatie) en is de datum en tijd vastgezet (linker symbool licht op).
Dit was in de oude versie niet het geval. Is deze functionaliteit gewijzigd? Is het mogelijk om de oude functionaliteit terug te krijgen ?
2. Er stonden nog wat oude waarnemingen op mijn telefoon. Deze krijg ik nu niet meer te zien.

Goed om te weten is dat mijn versie inmiddels is geupdate naar versie 9.1 en ik de optie oude waarnemingen converteren inmiddels al een aantal keren heb opgestart zonder resultaat.
Bedankt voor de hulp !
Met vriendelijke groet,
Oscar van Koutrik

hiskodevries

Die conversie is alleen voor nog niet geüploade waarnemingen
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Timon Boumon

Citaat van: Timon Boumon op februari 03, 2023, 15:36:03 PMHoi,
Mooi werk met de nieuwe versie.
Ik heb nog enkele bugs (OnePlus8 pro, Android 12 (laatste beveiligingsupdate 5/10/2022), Obsmapp 9.1):
- Er is een delay als je een soort zoekt, bij de soortselectie. Ook als je vervolgens een soort aanklikt is er een delay (van +- 2 sec.), wat op zich zeer frustrerend is als je bvb. 500 waarnemingen op een dag invoert.
- Het duurt zeer lang om een gedetailleerde locatie te vinden. Met ObsMapp 7 geen probleem om onder de 5m nauwkeurigheid te raken. Met ObsMapp 9 duurt het soms meer dan een minuut om op locatie te komen, wat waarnemingen invoeren sterk vertraagt.
- Bij ingeven soort als 'Alle soorten' openstaan (bvb. Sperwer, uit soortenlijst Vogels (BE)), klik je de lijst open en vervolgens de soort aan. Tijdens het dan opnieuw op het invoerscherm te komen (waar gedrag, aantal, methode,... kunnen aangepast worden), is de balk met soort, waar dus op dat moment 'Sperwer' zou moeten staan, leeg. Je kan de waarneming ook niet opslaan. Lijkt op zich enkel een probleem als je de zoeker op 'Alle soorten' zet, en met de soorten uit de lijst Vogels (BE). Soortenlijst verwijderen, laatstgekozen soort resten, soortenlijst opnieuw downloaden leverde niets op.

Bedankt om deze te bekijken!
Groet, Timon Boumon

Het probleem van de lege soorten-balk zit hem ook bij andere soortgroepen als je op 'Alle soorten' staat.

Jozef

Citaat van: hiskodevries op januari 31, 2023, 10:09:15 AMJozef voor dat laatste : instellingen -> geavanceerde instellingen (tandwielikoon rechtsboven) onderste optie

Maar hoe moet ik die 2e stap uitvoeren en waar??
En waar vind ik een email symbool??
Kun je van beide schermfoto's sturen en me er doorheen loodsen bedankt want mijn oude waarnemingen zijn nog steeds niet weer teruggeplaatst

Alex Kwak

Citaat van: Timon Boumon op februari 03, 2023, 15:36:03 PMHoi,
Mooi werk met de nieuwe versie.
Ik heb nog enkele bugs (OnePlus8 pro, Android 12 (laatste beveiligingsupdate 5/10/2022), Obsmapp 9.1):
- Er is een delay als je een soort zoekt, bij de soortselectie. Ook als je vervolgens een soort aanklikt is er een delay (van +- 2 sec.), wat op zich zeer frustrerend is als je bvb. 500 waarnemingen op een dag invoert.
- Het duurt zeer lang om een gedetailleerde locatie te vinden. Met ObsMapp 7 geen probleem om onder de 5m nauwkeurigheid te raken. Met ObsMapp 9 duurt het soms meer dan een minuut om op locatie te komen, wat waarnemingen invoeren sterk vertraagt.

De Gps-afhandeling is niet gewijzigd tov 7.x
Herstart je toestel eens.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: Jozef op februari 04, 2023, 23:34:09 PMMaar hoe moet ik die 2e stap uitvoeren en waar??
En waar vind ik een email symbool??
Kun je van beide schermfoto's sturen en me er doorheen loodsen bedankt want mijn oude waarnemingen zijn nog steeds niet weer teruggeplaatst

Geavanceerde instellingen -> Stuur debugbestanden , maar doe dat dus direct nadat je de waarnemingen hebt gepoogd te converteren
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

ejslootweg

ik heb vandaag de nieuwe versie gebruikt en het valt me op dat al mijn waarnemingen met foto de juiste lokatie hebben, maar een nauwkeurigheid van 1000m. De waarnemingen zonder foto hebben wel gewoon een nauwkeurigheid van een meter of 5-10. De app vraagt na het opslaan van een waarneming met foto ook of de gps en tijd weer aangezet moeten worden; mogelijk gaat er iets mis wanneer de app de gps data uit de metadata van de foto probeert te halen. Is dit ook uit te schakelen?
groeten, Erik

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

ejslootweg

Hoi Hisko, dat klinkt niet helemaal als het probleem dat ik had. Ik heb niet met de map layers geprobeerd de waarneming nauwkeuriger te maken. Alleen mijn fotowaarnemingen hebben nauwkeurigheid 1000m en waarnemingen zonder foto hebben de normale nauwkeurigheid.
groeten, Erik

Oscar van Koutrik

Citaat van: hiskodevries op februari 04, 2023, 11:47:20 AMDie conversie is alleen voor nog niet geüploade waarnemingen
Mijn melding gaat om waarnemingen die nog niet zijn geupload

Jan Mudde

Citaat van: ejslootweg op februari 05, 2023, 21:32:27 PMik heb vandaag de nieuwe versie gebruikt en het valt me op dat al mijn waarnemingen met foto de juiste lokatie hebben, maar een nauwkeurigheid van 1000m. De waarnemingen zonder foto hebben wel gewoon een nauwkeurigheid van een meter of 5-10. De app vraagt na het opslaan van een waarneming met foto ook of de gps en tijd weer aangezet moeten worden; mogelijk gaat er iets mis wanneer de app de gps data uit de metadata van de foto probeert te halen. Is dit ook uit te schakelen?


Daar werd ik door een korstmossen admin ook op gewezen! Ik heb de nauwkeurigheid waarmee een waarneming wordt vastgelegd ingesteld op 10 m. Dat doen mijn telefoon, ObsMapp of de site dan ook keurig. Doch de nauwkeirigheid staat plots op 1000m terwijl da normaal tussen de 3-10 meter is. Gaat om waarnemingen van 23 -01-2023 (  https://waarneming.nl/observation/262561212/ )en  03-02-2023 ( https://waarneming.nl/observation/263154399/ ) van de laatste dag heb ik een deel al handmatig aangepast maar de rest bewust laten staan.

Grtz, Jan
Jan Mudde

"Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo" (Ovidius)

Favoriete soortgroepen; Korstmossen, Nachtvlinders, Vogels en verder eigenlijk zeer breed natuurgeïnteresseerd. https://waarneming.nl/users/50310/observations/?advanced=on

Erwin Goutbeek

#164
Beste

Ik kan vanuit de nieuwe versie ObsMapp mijn waarnemingen niet uploaden omdat er mislukte transecten zijn. Hoe kan ik die transecten verwijderen? Of hoe kan ik de waarnemingen wel uploaden?

Groet ErwinScreenshot_20230206_200745_ObsMapp.jpg

Alex Kwak

Citaat van: Oscar van Koutrik op februari 05, 2023, 22:34:55 PM
Citaat van: hiskodevries op februari 04, 2023, 11:47:20 AMDie conversie is alleen voor nog niet geüploade waarnemingen
Mijn melding gaat om waarnemingen die nog niet zijn geupload

Graag de betreffende debugbestanden naar mij sturen: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,481790.0.html
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

hiskodevries

onder de tegel Route/punt tellingen zie je de door jezelf gelopen routes staan. In versie <9 ston daar een i bij om de route in maps te bekijken.
Komt die terug ? of laten we de gebruikers deze op de site bekijken ?
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Alex Kwak

Citaat van: hiskodevries op februari 06, 2023, 12:47:20 PMof laten we de gebruikers deze op de site bekijken ?

Inderdaad! Die optie is recent op de site toegevoegd
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Een aantal gebruikers heeft aangegeven dat ook handmatig de waarnemingen van ObsMapp7 te converteren naar ObsMapp9 niet lukte. Ik heb telkens gevraagd logging te sturen zodat ik kan nagaan wat er fout gaat. Tot op heden heeft nog niemand daar logging over gestuurd. Ik kan hier dus niet mee verder.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: Jan-Freerk Kloen op februari 01, 2023, 08:47:40 AMMogelijke bug op mijn Oppo A9 2020 (android 11), obsmapp 9.0.5.:
Als ik een geluid wil toevoegen selecteer ik eerst in de instellingen van Obsmapp de map waarin de opnames komen. Toen ik gisteren een geluid aan mijn waarneming toe wilde voegen zag ik wel de goede map en de goede namen van de opnamen, maar toen ik het geluid selecteerde kwam er een ander geluid bij de waarneming staan. En dat was er niet eentje die boven of onder het bedoelde geluid stond, maar echt ergens veel verder naar onder in de map. Vier keer geprobeerd en steeds hetzelfde verkeerde geluid. Doe ik iets verkeerd of heb ik een bug gevonden?

Groetjes,
Jan-Freerk

Zeker een bug! Opgelost in de eerstkomende update.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Edwin Schuller

Voor de update kreeg ik altijd een mailtje als ik waarnemingen uploadde, wel fijn want dat was ook meteen mijn reminder dat ik ze nog moest bewerken (foto's uploaden, geluiden, locaties aanpassen, etc). Na de update krijg ik geen mails meer. Ligt dat aan de update of aan mij?
Edwin Schuller

Jan Mudde

Citaat van: Edwin Schuller op februari 06, 2023, 16:54:24 PMVoor de update kreeg ik altijd een mailtje als ik waarnemingen uploadde, wel fijn want dat was ook meteen mijn reminder dat ik ze nog moest bewerken (foto's uploaden, geluiden, locaties aanpassen, etc). Na de update krijg ik geen mails meer. Ligt dat aan de update of aan mij?

Hallo Edwin,

Dat ligt aan de update, de email na een upload is er helemaal uitgehaald.

Grtz, Jan
Jan Mudde

"Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo" (Ovidius)

Favoriete soortgroepen; Korstmossen, Nachtvlinders, Vogels en verder eigenlijk zeer breed natuurgeïnteresseerd. https://waarneming.nl/users/50310/observations/?advanced=on

Jozef

Citaat van: Alex Kwak op februari 05, 2023, 10:31:06 AM
Citaat van: Jozef op februari 04, 2023, 23:34:09 PMMaar hoe moet ik die 2e stap uitvoeren en waar??
En waar vind ik een email symbool??
Kun je van beide schermfoto's sturen en me er doorheen loodsen bedankt want mijn oude waarnemingen zijn nog steeds niet weer teruggeplaatst

Geavanceerde instellingen -> Stuur debugbestanden , maar doe dat dus direct nadat je de waarnemingen hebt gepoogd te converteren

maar hoe moet ik die debugbestanden dan sturen want ik zie geen email mogelijkheid in het menu???

Jan Mudde

Citaat van: Jozef op februari 06, 2023, 21:45:34 PM
Citaat van: Alex Kwak op februari 05, 2023, 10:31:06 AM
Citaat van: Jozef op februari 04, 2023, 23:34:09 PMMaar hoe moet ik die 2e stap uitvoeren en waar??
En waar vind ik een email symbool??
Kun je van beide schermfoto's sturen en me er doorheen loodsen bedankt want mijn oude waarnemingen zijn nog steeds niet weer teruggeplaatst



Geavanceerde instellingen -> Stuur debugbestanden , maar doe dat dus direct nadat je de waarnemingen hebt gepoogd te converteren

maar hoe moet ik die debugbestanden dan sturen want ik zie geen email mogelijkheid in het menu???

Hallo Jozef,

die mogen naar info(at)alexkwak.nl

Grtz, Jan
Jan Mudde

"Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo" (Ovidius)

Favoriete soortgroepen; Korstmossen, Nachtvlinders, Vogels en verder eigenlijk zeer breed natuurgeïnteresseerd. https://waarneming.nl/users/50310/observations/?advanced=on

paulhoekstra

Citaat van: Alex Kwak op januari 29, 2023, 20:17:31 PM
Citaat van: Daandrukker op januari 29, 2023, 16:37:58 PMDat is wel heel erg onhandig als je een microscoopfoto wil invoeren, want dan pakt de app opeens de tijd en locatie van je microscoop.

Als je een waarneming invoert met een foto, en die foto heeft een locatie en/of een datum. Dan lijkt het mij logisch om die locatie en/of datum te gebruiken. Sowieso logischer dan de huidige locatie/datum. Tip: zet de tijd van je microscoop goed  ;)

In de vorige versie van obsmap kon je uitzetten dat locatie en datum van je foto's werden overgenomen. Ik zou het erg fijn vinden als die optie weer terug komt bij de instellingen. Ik had nu allemaal waarnemingen uit de zomer uit Frankrijk die opeens op waarneming.nl in de winter bij mij thuis stonden.
groeten,
Paul

Alex Kwak

Citaat van: paulhoekstra op februari 06, 2023, 23:03:10 PM
Citaat van: Alex Kwak op januari 29, 2023, 20:17:31 PM
Citaat van: Daandrukker op januari 29, 2023, 16:37:58 PMDat is wel heel erg onhandig als je een microscoopfoto wil invoeren, want dan pakt de app opeens de tijd en locatie van je microscoop.

Als je een waarneming invoert met een foto, en die foto heeft een locatie en/of een datum. Dan lijkt het mij logisch om die locatie en/of datum te gebruiken. Sowieso logischer dan de huidige locatie/datum. Tip: zet de tijd van je microscoop goed  ;)

In de vorige versie van obsmap kon je uitzetten dat locatie en datum van je foto's werden overgenomen. Ik zou het erg fijn vinden als die optie weer terug komt bij de instellingen. Ik had nu allemaal waarnemingen uit de zomer uit Frankrijk die opeens op waarneming.nl in de winter bij mij thuis stonden.

Datum en locatie worden vanaf ObsMapp 9.1 overgenomen van de foto, tenzij je eerst die datum en/of locatie vast hebt gezet.
Het verbaast me overigens dat doordat ObsMapp nu datum en locatie overneemt, je waarnemingen juist nu op de thuislocatie komen...
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: Jozef op februari 06, 2023, 21:45:34 PM
Citaat van: Alex Kwak op februari 05, 2023, 10:31:06 AM
Citaat van: Jozef op februari 04, 2023, 23:34:09 PMMaar hoe moet ik die 2e stap uitvoeren en waar??
En waar vind ik een email symbool??
Kun je van beide schermfoto's sturen en me er doorheen loodsen bedankt want mijn oude waarnemingen zijn nog steeds niet weer teruggeplaatst

Geavanceerde instellingen -> Stuur debugbestanden , maar doe dat dus direct nadat je de waarnemingen hebt gepoogd te converteren

maar hoe moet ik die debugbestanden dan sturen want ik zie geen email mogelijkheid in het menu???

Als je op "Stuur debugbestanden" klikt, opent zich een scherm met onder andere een icoontje als een envelop. Als je daarop klikt kan je de mail versturen.

Nogmaals voor alle duidelijkheid: volg de instructies van https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,481790.0.html direct an elkaar op, niet met dagen ertussen, de logging die verstuurd wordt is altijd van 'vandaag' en 'gisteren'.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: hiskodevries op februari 06, 2023, 16:42:58 PMAlex, als je je verveelt in Spanje, hier https://forum.waarneming.nl/index.php/board,166.0.html staan nog een rijtje

Hola Hisko, ik verveel me absoluut niet, maar je link verwijst gewoon naar het forum...
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: Erwin Goutbeek op februari 06, 2023, 07:54:23 AMIk kan vanuit de nieuwe versie ObsMapp mijn waarnemingen niet uploaden omdat er mislukte transecten zijn. Hoe kan ik die transecten verwijderen? Of hoe kan ik de waarnemingen wel uploaden?

Zou je me de logbestanden willen sturen: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,481790.0.html
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!