ObsMapp 9: Vragen, opmerkingen en bugs.

Gestart door Alex Kwak, januari 24, 2023, 15:35:21 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jan Mudde

Citaat van: Hans Verdaat op februari 15, 2023, 10:34:06 AMHeb ObsMapp gedeinstalleerd.
Heb de 9.1.2 versie geinstalleerd.
Bij installatie soortenlijsten NL gedownload. Toen leek alles te werken.
Vervolgens meer soortenlijsten gedownload voor andere gebieden. Toen ontstond weer de error dat er 3 velden niet meer in te vullen zijn.

probleem dus niet geheel opgelost met de laatste update

Hallo Hans,

Haal eens de soortenlijst "Europese Orchideeën" overal uit door die lijst specifiek te verwijderen.

Instellingen > geavanceerde instellingen (twee radertjes rechtsboven in de blauwe balk van menu "Intellingen" ) > verwijder soortenlijsten > selecteer daar elke soortenlijst met in de titel "Europese orchideeën"

Bij mij werkt het daarna weer als vanouds. Ik heb alle beschikbare soortenlijsten voor Nederland, Duitsland en europa op mijn telefoon geïnstaleerd staan en zelfs wanneer ik bij invoer (in duitsland) kies voor "Alle soorten" kan ik elke soort uit elke soortgroep probleemloos invoeren.

Samsung Galaxy S20 FE 5G met Android 13 en Obsmapp 9.1.2

Grtz,Jan
Jan Mudde

"Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo" (Ovidius)

Favoriete soortgroepen; Korstmossen, Nachtvlinders, Vogels en verder eigenlijk zeer breed natuurgeïnteresseerd. https://waarneming.nl/users/50310/observations/?advanced=on

Hans Verdaat

Dank voor de tip maar ook dit lost het probleem helaas niet op.
Heb ook geprobeerd om weer allees opnieuw te installeren, soortenlijst download zonder Orchideen, maar probleem blijft helaas

het ook Samsung Galaxy S20 FE 5G met Android 13 en Obsmapp 9.1.2

Jan Mudde

Citaat van: Hans Verdaat op februari 15, 2023, 11:51:34 AMDank voor de tip maar ook dit lost het probleem helaas niet op.
Heb ook geprobeerd om weer allees opnieuw te installeren, soortenlijst download zonder Orchideen, maar probleem blijft helaas

het ook Samsung Galaxy S20 FE 5G met Android 13 en Obsmapp 9.1.2

Ha Hans,

Helaas dan heb ik ook geen oplossing en zal het afwachten zijn tot Alex een definitieve oplossing weet te vinden.
Wel apart dat het met eenzelfde toestel en OS toch anders loopt.


Grtz, Jan
Jan Mudde

"Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo" (Ovidius)

Favoriete soortgroepen; Korstmossen, Nachtvlinders, Vogels en verder eigenlijk zeer breed natuurgeïnteresseerd. https://waarneming.nl/users/50310/observations/?advanced=on

Alex Kwak

Citaat van: h.ledegen op februari 15, 2023, 10:02:01 AMGevonden! Het probleem zit hem in de groep "orchideeën Europa" als je die uitvinkt na een clean install of het wissen van de soortenlijsten werkt alles, ook verzamelgroepen indelen etc.

 :duim: Goed gevonden Hannes! Dit lijst me dé oplossing voor dit moment.

Citaat van: h.ledegen op februari 15, 2023, 10:02:01 AMKunnen we die misschien aan database kant tijdelijk offline halen, Alex?

Dat is niet zinvol, ook dan moet 'men' de soortenlijsten opnieuw downloaden.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Er is een tijdelijke work-around voor het niet in kunnen voeren van soorten omdat dan de activiteit enz. uitgegrijsd zijn:
- In de geavanceerde instellingen kies "Soortendatabase leegmaken"
- ObsMapp herstart dan automatisch
- Download nu per soortgroep maar 1 lijst. Dus in de standaard Nederlandse lijsten GEEN orchideeën van Europa, en als je van meerdere landen lijsten wilt gebruiken dan voor elke soortgroep maar voor één land. Dus bijvoorbeeld NIET vogels van Nederland én Duitsland.
Alles zou nu gewoon in te voeren moeten zijn.

Ik verwacht een patch hiervoor pas in de loop van de komende week, vandaar deze tip.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Timon Boumon

#305
Beste,
In functie van zeer gedetailleerde waarneming in te voeren (max. afwijking 5m) lijkt er sinds de nieuwe update iets aan de hand.
Kan het dat er een y-afronding is?
Alle waarnemingen worden op die manier toch met een hogere afwijking ingevoerd en je krijgt een lineair patroon. Zie https://photos.app.goo.gl/BCLBKFWR1VW1hrWD9
OnePlus8 pro, Android 12 Obsmapp 9.1.2
Alvast bedankt,
Groetjes Timon Boumon

Alex Kwak

Citaat van: Timon Boumon op februari 15, 2023, 12:55:04 PMBeste,
In functie van zeer gedetailleerde waarneming in te voeren (max. afwijking 5m) lijkt er sinds de nieuwe update iets aan de hand.
Kan het dat er een y-afronding is?
Alle waarnemingen worden op die manier toch met een hogere afwijking ingevoerd en je krijgt een lineair patroon. Zie https://photos.app.goo.gl/BCLBKFWR1VW1hrWD9
OnePlus8 pro, Android 12 Obsmapp 9.1.2
Alvast bedankt,
Groetjes Timon Boumon

Dat is bijzonder. Kan je er twee waarnemingen uitlichten en kijken of die y-ordinaat inderdaad hetzelfde is, of dat het fout gaat bij het plotten op de kaart?
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Timon Boumon

#307
Citaat van: Alex Kwak op februari 15, 2023, 13:40:48 PM
Citaat van: Timon Boumon op februari 15, 2023, 12:55:04 PMBeste,
In functie van zeer gedetailleerde waarneming in te voeren (max. afwijking 5m) lijkt er sinds de nieuwe update iets aan de hand.
Kan het dat er een y-afronding is?
Alle waarnemingen worden op die manier toch met een hogere afwijking ingevoerd en je krijgt een lineair patroon. Zie https://photos.app.goo.gl/BCLBKFWR1VW1hrWD9
OnePlus8 pro, Android 12 Obsmapp 9.1.2
Alvast bedankt,
Groetjes Timon Boumon

Dat is bijzonder. Kan je er twee waarnemingen uitlichten en kijken of die y-ordinaat inderdaad hetzelfde is, of dat het fout gaat bij het plotten op de kaart?

https://photos.app.goo.gl/WvzUpqfz8ZH283vp8

https://photos.app.goo.gl/xJQtMBxL6aQUPDEJ9

Ook hier nog eens wat duidelijker, als ik cirkels loop geeft ie dit
https://photos.app.goo.gl/N65NsCjCtaHkGudeA

Zie laatste twee waarnemingen.(y blijft zelfde, lijkt dus niet aan plot te liggen)
Het probleem is ook bij anderen zo, na kleine rondvraag.

Groetjes Timon

Alex Kwak

Citaat van: Timon Boumon op februari 15, 2023, 13:50:00 PMZie laatste twee waarnemingen.(y blijft zelfde, lijkt dus niet aan plot te liggen)
Het probleem is ook bij anderen zo, na kleine rondvraag.

Dank voor de extra info. Hoe is de locatie bepaald, met de GPS of gecorrigeerd op de kaart?
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Matthijs Molenaar

Citaat van: Alex Kwak op februari 15, 2023, 08:30:53 AM
Citaat van: Matthijs Molenaar op februari 14, 2023, 21:29:05 PMWaarom worden de ingevoerde foto's van ObsMapp verkleind? Bij iemand anders is het ook het geval zie ik, wat is hier de reden?

Serverruimte, max 1000x1000 even uit m'n hoofd

De foto's worden automatisch nog meer verkleind, 800 x 800 geloof ik. Link: https://waarneming.nl/observation/263589086/
Met vriendelijke groet,
Matthijs Molenaar.

Levenslijst Waarneming.nl

When nothing goes right, go left (Martha Cecilia)

Timon Boumon

Citaat van: Alex Kwak op februari 15, 2023, 14:05:30 PM
Citaat van: Timon Boumon op februari 15, 2023, 13:50:00 PMZie laatste twee waarnemingen.(y blijft zelfde, lijkt dus niet aan plot te liggen)
Het probleem is ook bij anderen zo, na kleine rondvraag.

Dank voor de extra info. Hoe is de locatie bepaald, met de GPS of gecorrigeerd op de kaart?

De locatie werd met GPS bepaald in de screenshot.
Als je manueel op kaart zet krijg je echter zelfde en zie je je punt letterlijk nog 'verplaatsen' bij opslaan, naar die y-lijn.

Jan-Freerk Kloen

Mogelijke bug: na invoeren van een soort via de verzamelgroep springt obsmapp voor de volgende waarneming naar de soortgroep van de laatste ingevoerde soort in plaats van dat hij in de verzamelgroep blijft.

Obsmapp 9.1.2, Android 13, Samsung Galaxy A53
Jan-Freerk Kloen (JFK)

JFK Natuurblog
Beleef de natuur!
www.jfknatuurblog.com

Josien Hofs

Citaat van: Hans Verdaat op februari 15, 2023, 11:51:34 AMDank voor de tip maar ook dit lost het probleem helaas niet op.
Heb ook geprobeerd om weer allees opnieuw te installeren, soortenlijst download zonder Orchideen, maar probleem blijft helaas

het ook Samsung Galaxy S20 FE 5G met Android 13 en Obsmapp 9.1.2
Citaat van: Jan Mudde op februari 15, 2023, 10:50:29 AM
Citaat van: Hans Verdaat op februari 15, 2023, 10:34:06 AMHeb ObsMapp gedeinstalleerd.
Heb de 9.1.2 versie geinstalleerd.
Bij installatie soortenlijsten NL gedownload. Toen leek alles te werken.
Vervolgens meer soortenlijsten gedownload voor andere gebieden. Toen ontstond weer de error dat er 3 velden niet meer in te vullen zijn.

probleem dus niet geheel opgelost met de laatste update

Hallo Hans,

Haal eens de soortenlijst "Europese Orchideeën" overal uit door die lijst specifiek te verwijderen.

Instellingen > geavanceerde instellingen (twee radertjes rechtsboven in de blauwe balk van menu "Intellingen" ) > verwijder soortenlijsten > selecteer daar elke soortenlijst met in de titel "Europese orchideeën"

Bij mij werkt het daarna weer als vanouds. Ik heb alle beschikbare soortenlijsten voor Nederland, Duitsland en europa op mijn telefoon geïnstaleerd staan en zelfs wanneer ik bij invoer (in duitsland) kies voor "Alle soorten" kan ik elke soort uit elke soortgroep probleemloos invoeren.

Samsung Galaxy S20 FE 5G met Android 13 en Obsmapp 9.1.2

Grtz,Jan


Inderdaad, dat helpt meteen, op Samsung S20, dankjewel

Daandrukker

Citaat van: Jan-Freerk Kloen op februari 15, 2023, 15:13:02 PMMogelijke bug: na invoeren van een soort via de verzamelgroep springt obsmapp voor de volgende waarneming naar de soortgroep van de laatste ingevoerde soort in plaats van dat hij in de verzamelgroep blijft.

Obsmapp 9.1.2, Android 13, Samsung Galaxy A53
Dit gebeurt bij mij ook
Vriendelijke groeten,
Daan Drukker
Validatiecoördinator bij EIS-Kenniscentrum Insecten

Fonsv

#314
Sedert vanmiddag doet de upload het niet meer. De eerste regel wordt gevuld (aantal up te loaden..) en daarna sluit de app gewoon af.

EDIT: Uiteindelijk gelukt door te blijven proberen (versie 9.1.1, Android, Oneplus)
Nieuwsgierig naar wespen in de Benelux? Neem dan zeker een kijkje in deze facebookgroep: https://www.facebook.com/groups/wespen/

Een interessante groep voor sluipwespen en schildwespen in continentaal Europa: https://www.facebook.com/groups/627045798106763/

rapunzel

Citaat van: Alex Kwak op februari 15, 2023, 12:08:37 PMEr is een tijdelijke work-around voor het niet in kunnen voeren van soorten omdat dan de activiteit enz. uitgegrijsd zijn:
- In de geavanceerde instellingen kies "Soortendatabase leegmaken"
- ObsMapp herstart dan automatisch
- Download nu per soortgroep maar 1 lijst. Dus in de standaard Nederlandse lijsten GEEN orchideeën van Europa, en als je van meerdere landen lijsten wilt gebruiken dan voor elke soortgroep maar voor één land. Dus bijvoorbeeld NIET vogels van Nederland én Duitsland.
Alles zou nu gewoon in te voeren moeten zijn.

Ik verwacht een patch hiervoor pas in de loop van de komende week, vandaar deze tip.
Ik heb dit gedaan en het invoeren en uploaden van waarnemingen gaat nu goed. Wel blijven de onderste deelvensters, waaronder dat icoon voor foto's,  aanvankelijk donker blauw. Het maken van de foto gaat echter goed en de foto komt ook goed bij de waarneming te staan.
M.vr.gr.
Koos
Koos Ballintijn

Floris van den Burger

Citaat van: Alex Kwak op februari 15, 2023, 12:08:37 PMEr is een tijdelijke work-around voor het niet in kunnen voeren van soorten omdat dan de activiteit enz. uitgegrijsd zijn:
- In de geavanceerde instellingen kies "Soortendatabase leegmaken"
- ObsMapp herstart dan automatisch
- Download nu per soortgroep maar 1 lijst. Dus in de standaard Nederlandse lijsten GEEN orchideeën van Europa, en als je van meerdere landen lijsten wilt gebruiken dan voor elke soortgroep maar voor één land. Dus bijvoorbeeld NIET vogels van Nederland én Duitsland.
Alles zou nu gewoon in te voeren moeten zijn.

Ik verwacht een patch hiervoor pas in de loop van de komende week, vandaar deze tip.

Bedankt!
Bij mij werkt dit. Planten zijn weer in te voeren (versie 9.1.2)

Ter info: het vreemde was dat al men verdwenen waarnemingen, die ik ondanks het converteren na de update van 9.1.1 toch kwijt was, nu weer in obbsmap verschenen

Alex Kwak

Citaat van: Daandrukker op februari 15, 2023, 16:12:00 PM
Citaat van: Jan-Freerk Kloen op februari 15, 2023, 15:13:02 PMMogelijke bug: na invoeren van een soort via de verzamelgroep springt obsmapp voor de volgende waarneming naar de soortgroep van de laatste ingevoerde soort in plaats van dat hij in de verzamelgroep blijft.

Obsmapp 9.1.2, Android 13, Samsung Galaxy A53
Dit gebeurt bij mij ook

9.1.3 is inmiddels in test en daarmee kan ik dit niet reproduceren
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Jan Mudde

Citaat van: Alex Kwak op februari 15, 2023, 19:32:06 PM
Citaat van: Daandrukker op februari 15, 2023, 16:12:00 PM
Citaat van: Jan-Freerk Kloen op februari 15, 2023, 15:13:02 PMMogelijke bug: na invoeren van een soort via de verzamelgroep springt obsmapp voor de volgende waarneming naar de soortgroep van de laatste ingevoerde soort in plaats van dat hij in de verzamelgroep blijft.

Obsmapp 9.1.2, Android 13, Samsung Galaxy A53
Dit gebeurt bij mij ook

9.1.3 is inmiddels in test en daarmee kan ik dit niet reproduceren

Met 9.1.2 heb ik er ook geen last van. Getest met één soort uit elke soortgroep. Zowel met mijn verzamelgroep als de lijst "Alle soorten"

Samsung Galaxy S20 FE 5G met Android 13.

Grtz, Jan
Jan Mudde

"Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo" (Ovidius)

Favoriete soortgroepen; Korstmossen, Nachtvlinders, Vogels en verder eigenlijk zeer breed natuurgeïnteresseerd. https://waarneming.nl/users/50310/observations/?advanced=on

kaspervanacker

Ik voer m'n waarnemingen in met instelling wetenschappelijk en lokaal, zodat ik kan kiezen in naamgeving. In de lijst van m'n waarnemingen staan deze echter altijd in Nederlands, hetgeen ik liever wetenschappelijk zou hebben. Is dit mogelijk ?
mvg Kasper

Herman Wisselink

#320
Ik krijg obsmapp niet meer gedownload; ook die van mij crashte voordurend; daarna heb ik de app verwijderd en opnieuw geprobeerd te installeren; nu geeft hij voortdurend aan dat het downloaden mislukt is en bij blijft hij bezig met te proberen bij te werken.
Bij mijn vrouw met hetzelfde apparaat geen centje pijn.
Ik heb nu versie 9.1.2 android 11 op fairphone FP3+.
Hoe krijg ik obsmapp weer pratend?

Alex Kwak

Citaat van: Herman Wisselink op februari 15, 2023, 22:16:30 PMIk krijg obsmapp niet meer gedownload; ook die van mij crashte voordurend; daarna heb ik de app verwijderd en opnieuw geprobeerd te installeren; nu geeft hij voortdurend aan dat het downloaden mislukt is en bij blijft hij bezig met te proberen bij te werken.
Bij mijn vrouw met hetzelfde apparaat geen centje pijn.
Ik heb nu versie 9.1.2 android 11 op fairphone FP3+.
Hoe krijg ik obsmapp weer pratend?

Dat is een Android-probleem en geen ObsMapp-probleem. Het enige dat ik kan verzinnen is om je toestel een helemaal uit en weer aan te zetten.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: kaspervanacker op februari 15, 2023, 22:06:18 PMIk voer m'n waarnemingen in met instelling wetenschappelijk en lokaal, zodat ik kan kiezen in naamgeving. In de lijst van m'n waarnemingen staan deze echter altijd in Nederlands, hetgeen ik liever wetenschappelijk zou hebben. Is dit mogelijk ?
mvg Kasper

Nee, helaas
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Bob Hogeveen

Ik heb een probleem met de inloggegevens in 9.1.2, hij blijft komen met 'ongeldige inloggegevens', heb in waarneming.nl pwd voor de zekerheid opnieuw ingesteld maar dat helpt niet. Ook 9.1.2 verwijderd en opnieuw geïnstalleerd en uiteraard telefoon uit en aan. Alles diverse keren geprobeerd...


Android 10, Huawei P30 Pro

Alex Kwak

Citaat van: Bob Hogeveen op februari 16, 2023, 09:48:49 AMIk heb een probleem met de inloggegevens in 9.1.2, hij blijft komen met 'ongeldige inloggegevens', heb in waarneming.nl pwd voor de zekerheid opnieuw ingesteld maar dat helpt niet. Ook 9.1.2 verwijderd en opnieuw geïnstalleerd en uiteraard telefoon uit en aan. Alles diverse keren geprobeerd...

Kan je eens kijken of je meerdere accounts hebt?
https://waarneming.nl/users/search/
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: Timon Boumon op februari 15, 2023, 12:55:04 PMIn functie van zeer gedetailleerde waarneming in te voeren (max. afwijking 5m) lijkt er sinds de nieuwe update iets aan de hand.
Kan het dat er een y-afronding is?

Ik heb hier eens naar gekeken, en wat blijkt: de interne (Sqlite) database van ObsMapp kapt bij wat grotere getallen af op 4 decimalen. In Nederland gaat het daarbij dan alleen om de y-ordinaat, de x-ordinaat is maximaal zo'n 6.
Vier decimalen voor de y-ordinaat is te weinig, namelijk een nauwkeurigheid van 11 meter. Vervelend, maar ook weer niet dramatisch.

Ik ga dit zsm oppakken.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Bob Hogeveen

CiteerKan je eens kijken of je meerdere accounts hebt?
https://waarneming.nl/users/search/

Nee dat is het niet, er is maar 1 Bob Hogeveen...

Bob Hogeveen

Citaat van: Alex Kwak op februari 16, 2023, 10:08:39 AM
Citaat van: Bob Hogeveen op februari 16, 2023, 09:48:49 AMIk heb een probleem met de inloggegevens in 9.1.2, hij blijft komen met 'ongeldige inloggegevens', heb in waarneming.nl pwd voor de zekerheid opnieuw ingesteld maar dat helpt niet. Ook 9.1.2 verwijderd en opnieuw geïnstalleerd en uiteraard telefoon uit en aan. Alles diverse keren geprobeerd...

Kan je eens kijken of je meerdere accounts hebt?
https://waarneming.nl/users/search/


Workaround gevonden die werkt!
Niet usernaam invullen maar emailadres, dan pakt hij het!
Alles lijkt nu wel ok, kan iig nu weer uploaden.

Bedankt zover!

Alex Kwak

Citaat van: Bob Hogeveen op februari 16, 2023, 10:14:03 AMNee dat is het niet, er is maar 1 Bob Hogeveen...

Nerd alert:

Brian: We are all individuals!
Crowd: Yes!
One man: No, I'm not...

Sorry, moest ik even aan denken  :P
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Timon Boumon

Citaat van: Alex Kwak op februari 16, 2023, 10:12:47 AM
Citaat van: Timon Boumon op februari 15, 2023, 12:55:04 PMIn functie van zeer gedetailleerde waarneming in te voeren (max. afwijking 5m) lijkt er sinds de nieuwe update iets aan de hand.
Kan het dat er een y-afronding is?

Ik heb hier eens naar gekeken, en wat blijkt: de interne (Sqlite) database van ObsMapp kapt bij wat grotere getallen af op 4 decimalen. In Nederland gaat het daarbij dan alleen om de y-ordinaat, de x-ordinaat is maximaal zo'n 6.
Vier decimalen voor de y-ordinaat is te weinig, namelijk een nauwkeurigheid van 11 meter. Vervelend, maar ook weer niet dramatisch.

Ik ga dit zsm oppakken.

Ha interessant!
Vervelend inderdaad, voor zaken in te geven die afhankelijk zijn van bepaalde gradiënten (vb. De Polypodiums in de duinen), ook best belangrijk.
Bedankt om dit te bekijken!

Groetjes Timon