wat kan dit zijn?

Gestart door bruggeman, juni 03, 2008, 20:52:25 PM

Vorige topic - Volgende topic

bruggeman

Vermoedelijk door de gmeente aangeplant. Blijft 'swinters (plus minus) groen, geen herfstkleuring. Groot.
groet,
Ida

Datura

Hoi Ida,

Ik vind deze het meest op Parthenocissus tricuspidata lijken.
Zie bijvoorbeeld:
http://commons.wikimedia.org/wiki/Image:Wi...8_Juni_2003.JPG
Maar..... deze is niet wintergroen, en volgens mij heeft het hele geslacht fraaie herfstkleuren, dus dat zou niet kloppen met jouw planten. Kan natuurlijk een cultuurvorm zijn, wellicht dat Han hier iets meer over weet?
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

bruggeman

#2
Ja, ik dacht zelf ook in die richting. Ik ontdekte hem vorige herfst en alle wingerds kleurden prachtig en deze bleef groen! Misschien weet Han of iemand anders wat het is en anders moet ik nog maar even geduldig zijn, ooit zal hij toch wel bloemetjes produceren en dan hopelijk determineerbaar zijn,

gr en dank Ida

PS misschien behoudt hij zijn blad omdat hij beschut staat?
groet,
Ida

han.endt

Ik weet zo gauw niet wat dit is. Ik heb ook nog even aan wingerd gedacht, maar de bladeren zijn toch anders en ik heb ook het idee dat de takken wat vrij van de grond groeien?

bruggeman

#4
Dag Han,
Het heeft even geduurd, maar hier is dan het voor mij verassende resultaat. Het is een Rosaceae, waarschijnlijk iets Rubus-achtigs! Ik voeg wat plaatjes toe. De klierharen voelen onaangenaam. Het zijn geen stekels. Ze hebben een verdikt rood knopje aan het uiteinde. Ik ben benieuwd wat jij ervan gaat maken,

gr Ida
groet,
Ida

bruggeman

nog een
groet,
Ida

bruggeman

#6
en nog eentje.
groet,
Ida

han.endt

#7
Het is dus een braam. Niet zo gauw aan gedacht vanwege dat glimmende blad. De meest gelijkende die ik kan vinden is Rubus 'Kenneth Ashburner' http://www.esveld.nl/htmldia/r/rukash.htm. Daarvan zijn de bloemen echter wit. Of de jonge bloemen en/of knoppen roze kunnen zijn weet ik niet.
Er zijn nogal wat nieuwe hybriden bijgekomen de laatste tijd.

PS. Even een mailtje naar de plaatselijke plantsoenendienst? Die moeten het weten.

bruggeman

Dank Han,

Daar lijkt hij inderdaad erg op. Dat mailtje naar de plantsoenendienst is een goed idee (hopelijk zijn ze daar net zo behulpzaam als op waarneming.nl). Heb je enig idee wat de stamsoort is?

gr Ida
groet,
Ida

han.endt

Het is een hybride waar de herkomst niet goed van bekend is.

bruggeman

Jammer, mar bedankt voor je antwoord,

Ida
groet,
Ida