Paramesius ♀?

Gestart door Olger Krischan, januari 18, 2023, 12:01:37 PM

Vorige topic - Volgende topic

Olger Krischan

Hallo forum,

beetje brakke foto's van een zeer klein wespje. Obv Driapid.org sleutel kom ik op dit genus terecht. Foto's lijkt wel aardig overeen te komen, met name de vachtjes rond de schouders, achterhoofd en petiolus en het priemachtige achterlijf, maar wellicht iets anders.

Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/262289032/.
1 Paramesius spec. imago, gezien
datum: 2022-05-01
locatie: Krimpen aan den IJssel (ZH)

foto's:







In de tuin

mvg,
Olger

paulhoekstra

Ik tel maar 12 antenneleedjes, dus ik denk eerder dat dit een vrouwtje Trichopria of diapria spec. is.
groeten,
Paul

Olger Krischan

ja idd, verkeerd geteld en beeld blijven hangen blijkbaar  :rolleye: 

zat naar die twee genera te kijken, die sleutel geeft verschil in clava segmenten met Diapria 5 en Trichopri meestal minder. Het exemplaar hier heeft 5 segmenten.

Heb van de in Nederland gemelde soorten (waarneming.nl) gezocht hoeveel segmenten ze hebben, maar kan van 3 soorten geen info vinden, weet jij wellicht daar iets over?

Ik heb de waarneming op Diapriidae indet. gezet

Trichopria aequata   3   BOLD, Nixon
Trichopria basalis   4   BOLD
Trichopria cameroni   3   BOLD

Trichopria crassifemur   ?   
Trichopria formicaria   ?   
Trichopria fuliginosa   ?
   
Trichopria halterata   3   BOLD
Trichopria hyalinipennis4   BOLD
Trichopria nigra   4   BOLD
Trichopria nixoni   4   BOLD
Trichopria oogaster   4   BOLD
Trichopria sociabilis   almost 5BOLD, Nixon (BOLD: ziet er anders uit dan specimen hier)
Trichopria suspecta   3   BOLD
Trichopria tritoma   3   BOLD
Trichopria verticillata   3   BOLD, Nixon
Trichopria wasmanni   3   BOLD, Nixon

[BOLD]: http://v3.boldsystems.org/index.php/TaxBrowser_Taxonpage?taxid=508638
[Nixon]: Handbooks for the identification of British insects. Vol. VIII, Part 3 (di). Diapriidae (Diapriinae)

mvg,
Olger

paulhoekstra

#3
Ik heb er even wat beter naar gekeken en ik denk dat jouw exemplaar een vrouwtje Diapria conica is, want de kiel op het schildje loopt door in de prescutellaire groef, het laatste tergiet is vrij lang driehoekig en de antenneknots heeft 5 segmenten.

Let erop dat enkele soorten van Trichopria's in Nixon's tabel tegenwoordig anders heten, een overzicht daarvan staat in Notton 1995. Zo is de Trichopria wasmanni die in Nixon staat eigenlijk Trichopria tritoma en komt de echte Trichopria wasmanni niet voor in Engeland (mogelijk wel in NL).

Ik heb even de 3 soorten opgezocht waar je een vraagteken bij had. Trichopria formicaria is synoniem van Trichopria sociabilis. Trichopria fuliginosa is waarschijnlijk synoniem met Trichopria modesta volgens Notton, maar dat is niet zeker omdat hij het typemateriaal niet heeft kunnen bekijken. En van Trichopria crassifemur zijn alleen maar mannetjes bekend. Waarschijnlijk hoort daar een vrouwtje bij van een soort waar de mannetjes nog niet van bekend zijn (b.v. T. paludicola, T. hyalipennis) 
groeten,
Paul

paulhoekstra

Overigens voor de uit Nederland gemelde diapriidae kan je het beste de pdf op deze site gebruiken: https://dewespen.nl/diapriidae-neuswespen/, daar staan ook de synoniemen bij.
groeten,
Paul

Olger Krischan

Dank je wel Paul!  :duim:

ik heb de waarneming aangepast