Diplotomma op houten bankje

Gestart door Arne van Wingerden, januari 14, 2023, 18:05:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

Arne van Wingerden

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/262101720/.
1 Korstmos onbekend - Lichen indet. micr. onderzocht, materiaal aanw.
datum: 2023-01-13
locatie: Lienden (GE)

foto's:






Diplotomma spec.. Op geschilderd houten bankje, onder (waarschijnlijk) Fraxinus, samen met stikstofminnende soorten. Micfoto's in water. Habitus ziet er hetzelfde uit als pharcidium in mijn herbarium. Sporen zijn echter blauwer en een slagje groter.
Met vriendelijke groet,

Arne van Wingerden

Matthijs Molenaar

#1
Hey Arne,

Mooie foto's!  :duim:
Als ik Italic.units.it, de LGBI en de DFD gebruik, kom ik uit op Diplotomma alboatrum of Diplotomma pharcidium. Je kunt deze beschrijving (de overeenkomende dingen heb ik weggelaten) gebruiken om hem tot op de soort te determineren:

Diplotomma pharcidium:
Apothecia niet berijpt of een beetje berijpt, (0.3-)0.5-1(-1.5) mm in diameter. Proper exciple tot 75 µm dik. Hymenium 75-100 μm hoog. Ascosporen 3(-4)-septaat of met een enkel dwarsseptum, (14-)15.5-23(-25) x (6.5-)6.8-9.5(-11) µm, vaak licht gebogen.

Diplotomma alboatrum:
Apothecia 'lecideine' (wat is dat in het Nederlands?  :rolleye: ), zwart, (0.2-)0.3-0.8(-1.5) mm in diameter. Proper exciple dun. Hymenium kleurloos, 45-75 μm hoog. Ascosporen (1-)3(-4)-septaat, maar dan tot 4-septaat of submuriform, (11-)13-20(-30) x (5.5-)6.5-10(-17) μm.

Het is dus aardig wat onderdelen opmeten, heel erg lastig!
Als ik de hoogte van het hymenium hier zie, lijkt het mij rond de 50(?) micrometer, dat past goed op D. alboatrum. Maar dit zou eigenlijk voor de zekerheid opgemeten moeten worden.
Met vriendelijke groet,
Matthijs Molenaar.

Levenslijst Waarneming.nl

When nothing goes right, go left (Martha Cecilia)

henkjanvdkolk

Omdat vrijwel alle sporen tenminste één maar soms meerdere "dwarsschotten" tussen de septen hebben denk ik dat het Diplotomma alboatrum is. Diplotomma pharcidium heeft volgens de beschrijvingen drie septen en slechts af en toe nog een dwarsschot daartussen.
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

Arne van Wingerden

Bedankt allebei! Ik wijzig het naar D. alboatrum.
Met vriendelijke groet,

Arne van Wingerden