Alk-achtige

Gestart door Gijs21, januari 11, 2023, 18:19:00 PM

Vorige topic - Volgende topic

Gijs21

De kans is groot dat een determinatie niet mogelijk is met deze foto, hij is ook op 'niet te beoordelen' gezet. Soms vraag ik mij wel af of deskundigen er echt niks van kunnen maken, daarom plaats ik hem toch maar hier. Het is ook een waarneming op 7-1 vanaf het zuiderhavenhoofd bij Scheveningen. Welke soorten kan je dan treffen die op de vogel lijken op de foto. Alk..zeekoet..kleine alk (maar die zal het wel niet zijn), roodkeelduiker (is het zeker niet). Maar verder?

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/261826541/.
1 Alk of Zeekoet - Alca torda / Uria aalge
datum: 2023-01-07
locatie: Scheveningen - Zuiderhavenhoofd (ZH)

foto's:



De foto is niet te beoordelen. Zou dit ook een kleine alk kunnen zijn?

Matthijs Molenaar

Inderdaad een Alk/Zeekoet, verder niet te determineren. Ik denk Zeekoet, maar dat is niet meer dan een gok  :P  :blink:
Met vriendelijke groet,
Matthijs Molenaar.

Levenslijst Waarneming.nl

When nothing goes right, go left (Martha Cecilia)

Gijs21

Bedankt voor de feedback Matthijs. Het aparte is dat een validator deze waarneming alsnog op 'niet te beoordelen' had gezet, terwijl hij was ingevoerd als alk/zeekoet.

Wat zou het anders moeten zijn dan 1 van deze soorten?

Oenanthe

Dat opper je zelf al bij de waarneming: kleine alk of pijlstormvogel. Leg dat eens uit?
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Gijs21

Citaat van: Oenanthe op januari 11, 2023, 22:46:47 PMDat opper je zelf al bij de waarneming: kleine alk of pijlstormvogel. Leg dat eens uit?

Kleine alk omdat de vogel nogal klein oogt. Pijlstormvogel heb ik bekeken maar de bouw is anders..en ik weet niet of je die in de winter kan treffen.

Matthijs Molenaar

Goed dat je zelf verder zoekt!  :duim:
Kleine Alk lijkt me hier niet, en een pijlstormvogel heeft veel langere vleugels. Voor de rest is de bouw inderdaad ook anders  :blink:
Met vriendelijke groet,
Matthijs Molenaar.

Levenslijst Waarneming.nl

When nothing goes right, go left (Martha Cecilia)

frankneijts

Citaat van: Gijs21 op januari 11, 2023, 19:32:04 PMBedankt voor de feedback Matthijs. Het aparte is dat een validator deze waarneming alsnog op 'niet te beoordelen' had gezet, terwijl hij was ingevoerd als alk/zeekoet.

Wat zou het anders moeten zijn dan 1 van deze soorten?

Hier is niks met zekerheid van te maken Gijs en dat heeft de betreffende admin prima aangegeven met "(nog) niet te beoordelen". Gewoon proberen om betere foto's te maken en als dat niet lukt is t jammer maar helaas...
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Gijs21

Citaat van: frankneijts op januari 12, 2023, 11:34:10 AM
Citaat van: Gijs21 op januari 11, 2023, 19:32:04 PMBedankt voor de feedback Matthijs. Het aparte is dat een validator deze waarneming alsnog op 'niet te beoordelen' had gezet, terwijl hij was ingevoerd als alk/zeekoet.

Wat zou het anders moeten zijn dan 1 van deze soorten?

Hier is niks met zekerheid van te maken Gijs en dat heeft de betreffende admin prima aangegeven met "(nog) niet te beoordelen". Gewoon proberen om betere foto's te maken en als dat niet lukt is t jammer maar helaas...

Ik had hem ingevoerd als 'alk of zeekoet'. Iets anders is het niet, dus ik ben het niet met de betreffende validator eens om hem dan alsnog af te keuren. In het vervolg laat ik de foto dan maar weg en plaats alleen de waarneming. Bij deze waarneming laat ik hem wel staan

Guus Peterse

Hij is nooit afgekeurd toch?
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Gijs21

Citaat van: Guus Peterse op januari 13, 2023, 00:22:33 AMHij is nooit afgekeurd toch?

Jawel, ik heb daarna de onbewerkte foto toegevoegd (zonder uitvergroting) en toen stond hij weer open.

Guus Peterse

Hij is op niet te beoordelen gezet. Dat is iets anders.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Gijs21

Citaat van: Guus Peterse op januari 13, 2023, 09:18:00 AMHij is op niet te beoordelen gezet. Dat is iets anders.

Komt op hetzelfde neer. '(Nog) niet te beoordelen' is een vriendelijke manier om te zeggen dat de foto is afgekeurd.
Ach, het is allemaal niet zo belangrijk. Soms krijg je niet goed in beeld wat je in het veld ziet. Dan maar geen foto plaatsen bij de waarneming.

Oenanthe

Hij is niet afgekeurd hoor. Hij is alleen niet goedgekeurd omdat op de foto, zoals Frank al zei, niets met zekerheid is vast te stellen. Hij zou afgekeurd zijn als op de foto met zekerheid een andere soort is te zien.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Guus Peterse

Citaat van: Gijs21 op januari 13, 2023, 09:39:23 AM
Citaat van: Guus Peterse op januari 13, 2023, 09:18:00 AMHij is op niet te beoordelen gezet. Dat is iets anders.

Komt op hetzelfde neer. '(Nog) niet te beoordelen' is een vriendelijke manier om te zeggen dat de foto is afgekeurd.
Ach, het is allemaal niet zo belangrijk. Soms krijg je niet goed in beeld wat je in het veld ziet. Dan maar geen foto plaatsen bij de waarneming.
Het is wel belangrijk dat je begrijpt dat het niet op hetzelfde neerkomt. Als een soort wordt afgekeurd, zegt de admin: de determinatie klopt niet. Als een soort op niet te beoordelen wordt gezet, zegt de admin: ik kan niet beoordelen of de determinatie klopt. Die status is in principe gelijk aan die van de vele waarnemingen zonder foto (of geluidsopname) die ook allemaal niet beoordeeld kunnen worden en dus op niet beoordeeld blijven staan. Die tellen allemaal gewoon mee in allerlei lijstjes, afgekeurde waarnemingen niet.
Overigens ben ik het wel met je eens dat het soms beter is om een waarneming in te voeren zonder foto, dan met een slechte foto. Al was het alleen maar omdat door die foto de automatische validatie niet werkt. Een waarneming zonder foto kan automatisch worden goedgekeurd, een waarneming met een slechte foto niet.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Guus Peterse

En nog een laatste puntje: wij beoordelen niet de foto's, wij beoordelen de waarneming. We keuren dus ook nooit een foto af.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015