Hoofdmenu

zwemmende rups

Gestart door marijkehuysse, juni 03, 2008, 19:29:42 PM

Vorige topic - Volgende topic

marijkehuysse

Een zwemmende rups!

Marijke

marijkehuysse

Hij bewoog zich voort zoals een slang kronkelt.

marijkehuysse

Hij zwom aan planten e.d. voorbij, maar wilde wel op dit blad.

marijkehuysse

Om er net zo snel aan de andere kant weer af te gaan!

Wat is het?

groet,
Marijke

Sifco

L. dispar. Arm beestje. Hoop dat je hem uit t water hebt kunnen redden. er bestaan nml geen zwemmende rupsen.
Groet,
Sifra

http://www.microlepidoptera.nl

Determineer rupsen en vraatsporen van minerende microlepidoptera met behulp van bladmineerders.nl (Dr. Willem Ellis) http://www.bladmineerders.nl

Elachista

Citeerer bestaan nml geen zwemmende rupsen.
Drijvende rupsen wel ...

:twisted:  
Groet,
Tymo

marijkehuysse

Deze dreef inderdaad maar bewoog zich ook actief voort. Dat noem ik zwemmen.
Je niet voortbewegen of passief voort laten bewegen noem ik drijven.

groet,
Marijke

Elachista

Lopen op het water  :whistle:
Groet,
Tymo

marijkehuysse

Volgens overlevering was er maar een die dat kon!

Maar serieus, deze rups maakte dezelfde kronkelbeweging als een zwemmende slang en had totaal geen haast om uit het water te komen. Er waren voldoende planten waar hij aan had kunnen klampen maar hij zwom gewoon verder. Ook bleef hij niet op het blad zitten maar liet zich zo weer in het water glijden.
Ik vond het een heel apart gezicht.

Marijke

marijkehuysse

en

marijkehuysse

en

marijkehuysse

en

Elachista

CiteerVolgens overlevering was er maar een die dat kon!
En Mozes liep tussen het water  :D  
Groet,
Tymo

Elachista

Niet elke rups verdrinkt direct, het hangt er ook vanaf wat het gewicht is lijkt me. Ik vond wel eens ligusterpijlstaartrupsen in mijn vijvertje onder de sering, die lagen op de bodem. Kennelijk zijn die best wel zwaar vergeleken me deze rupsen, en de beharing kan natuurlijk ook extra helpen. Echte zwemrupsen zijn er niet, tenzij je natuurlijk de waterleliemotachtigen hebt (nymphaliden).
Groet,
Tymo

marijkehuysse

Citeer
CiteerVolgens overlevering was er maar een die dat kon!
En Mozes liep tussen het water  :D
Mozes is nou een typisch voorbeeld van drijven op het water.

Marijke

marijkehuysse

CiteerEchte zwemrupsen zijn er niet, tenzij je natuurlijk de waterleliemotachtigen hebt (nymphaliden).
Als ik het niet zelf gezien had zou ik je zo geloven!  :gap:

Marijke

Elachista

Ik heb het ergens onder Educatie beschreven geloof ik. Acentria ephemerella leeft als rups volledig onder water.. de mannetjes moeten onder water paren omdat de vleugelloze vorm van de wijfjes onder water leeft.

gr Tymo
Groet,
Tymo

JohnvR

De rupsen laten zich (in een vroeger stadium) op een 'zijden' draadje door de wind meevoeren. Ik denk dat ze zich ook op latere leeftijd uit bomen laten zakken. Je komt ze tenminste af en toe op vreemde plekken tegen (in de tuin). Bij dit gedrag is het wel handig als je kunt drijven en jezelf redden als je per ongeluk in een plasje water of een sloot beland. Misschien heeft de beharing daar ook mee te maken. Dit alles zuiver hypothetisch.

acherontia

Het zwemmen van rupsen, of beter gezegd zich kunnen redden uit water, is een bekend verschijnsel bij diverse harige rupsen. Het is in ieder geval beschreven voor Arctia caja en Euthrix potatoria. Er zijn allerlei formules waarmee berekend kan worden of iets blijft drijven en of over water kan lopen (schaatsenrijders). In die formules zit een constante die door een theoretische bioloog van de universiteit Utrecht als "jezusfactor" wordt bestempeld. Erg leuk om dit geval van dispar zo mooi geillustreerd voorbij te zien komen!

Jeroen

marijkehuysse

Had ik nu maar een filmpje gemaakt!
Ik heb er nog even over gedacht.....

Iedereen bedankt,
Marijke

wimtegels

Ik las in een van de berichten dat het de rups van een vuurvlinder was.
Het vuur zal nu wel geblusd zijn :gap:

Vissen schijnen zich op die manier voorbewegende rupsen wel eens aantrekkelijk te vinden.....
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels