een Arcyria?

Gestart door Wim de Grooot, januari 09, 2023, 20:16:30 PM

Vorige topic - Volgende topic

Wim de Grooot

Ik zou graag willen weten welke soort dit is. Op zaagvlak oude dikke dennen.
Met Nannenga kom ik er niet uit, zo afgaande op het macroscopische beeld denk ik met een Arcyria te maken te hebben.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/261963149/.
1 Myxomyceet indet - Myxomycota indet. microscopisch onderzocht
datum: 2023-01-09
locatie: Noordhollands Duinreservaat - Camping Bakkum (NH)

foto's:











met vriendelijke groeten, Wim de Groot

Marian Jagers

Hallo Wim,

Inderdaad een Arcyria. De rode soorten zijn best wel lastig uit elkaar te houden. Wat ik mis is de informatie over de beker en het steeltje.

Volg de stappen in de sleutel zorgvuldig. Waar kom je dan bij uit?
Groeten Marian

Wim de Grooot

Dag Marian, ik kom hier toch niet goed uit. Gestart bij genus Arcyria. Met Nannenga begint het al bij stap 1, sporen groter of kleiner 9µm, ik meet bij 11 sporen gemiddeld 8,7. Kleur roestbruin/oranjebruin (ik vind eigenlijk meer zalm), ik kies dus maar voor keuze 2 en kom dan bij A.ferruginea. Maar ik vind helemaal geen steeltjes, alleen restanten van kleine kommetjes met een netwerkstructuur, foto's bijgevoegd.
met vriendelijke groeten, Wim de Groot

Marian Jagers

Met sporen van dit formaat moet je toch naar stap 3, niet naar 2?
Probeer nog maar eens. Nog wel de tip dat als je ergens om een of andere reden vastloopt het handig is om de alternatieve mogelijkheid ook te bekijken en als je bij een soort uitkomt altijd te kijken of de soortnaam past bij jouw vondst. Zo kun e.v.foute keuzes uitsluiten. Later als je meer soortnamen herkent gaat dit uitsluiten van bepaalde soorten een stuk makkelijker.

Groeten Marian

Wim de Grooot

Dag Marian, OK we gaan verder met stap 3. "Capillitium wel of niet gemakkelijk weg te blazen"? Ik zie een wirwar van capillitia, geen enkele met een kommetje er aan vast, wel veel kleine groepjes zoals op de bijgaande foto. Dus van 3>4? Sporangia roze > 5. Aanvankelijk zalmkleurig > 6. Bij 6 gekozen voor een niet zeer wijdmazig capillitium > A.major? Major zie ik niet in de soorten lijst.
Via de andere route: 3>9 In verse toestand zalm > 10 Deze keuze leidt uiteindelijk weer naar major en gulielmae, die laatste kan ik ook niet in het soortenoverzicht terug vinden. Help!
met vriendelijke groeten, Wim de Groot

Wim de Grooot

P1130592.jpg
met vriendelijke groeten, Wim de Groot

Marian Jagers

Hallo Wim,

Zie dit vooral als een dappere poging om de sleutel te leren kennen. Probleem is dat je en nog geen soorten kent en onbekend bent met de gebruikte termen in de sleutel. Toch is uitsleutelen, en dat geldt ook voor paddenstoelen, de manier om van lieverlee houvast te krijgen in de materie.

Kennelijk is er een kleine kom aanwezig. Je zou eigenlijk met behulp van een fotoblaaspompje een deel van het capillitium moeten proberen weg te blazen. Gaat dit gemakkelijk en dan is aan de kommetjes te zien hoe het capillitium is aangehecht. Dus andersom dan je nu te werk bent gegaan. Geeft niets, met vallen en opstaan leer je steeds weer wat bij :rolleye:

Zoals ik al aangaf zijn de meeste roodachtige vondsten van foto's lastig met zekerheid te onderscheiden. Ook nu nog zijn er teveel onzekerheden voor me.
Wat ik als beginner deed is de helft van het materiaal opsturen naar Hans van Hooff. Nadat ik van hem dan een naam had gekregen, gebruikte ik de rest van het materiaal om te sleutelen (sleutels leer je nu eenmaal het beste kennen aan de hand van bekende soorten) en dan vergeleek ik ook de beschrijving.
Groeten Marian