hoort dit bij elkaar?

Gestart door Wim de Grooot, januari 08, 2023, 22:26:44 PM

Vorige topic - Volgende topic

Wim de Grooot

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
De lichtgele myxo's zaten op een nat zaagvlak van een loofboom. Bij het proberen los te snijden brak de boel los waarbij vlak bij de lichtere myxo's een plek met de mooie gesteelde donkere bolletjes vrij kwam. Ik heb nog geen microscopie gedaan. Mijn vraag is: hoort dit bij elkaar of zijn het twee verschillende?
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/261923392/.
1 Myxomyceet indet - Myxomycota indet.
datum: 2023-01-08
locatie: Noordhollands Duinreservaat - Camping Bakkum (NH)

foto's:



met vriendelijke groeten, Wim de Groot

Marian Jagers

Hallo Wim,

Heel goed dat je je dit afvraagt maar dit is nu typisch een vraag waarop jezelf door goed observeren achter kunt komen. Zo vergroot je je eigen kennis.

Kan het zijn dat je zowel vers gerijpt en al oudere vrl. verzamelde hebt? Heb je het materiaal op de eerste foto bewaard? Kijk over een week, (misschien langer) nog maar eens of de kleur veranderd is.

Daarbij kun je kijken of er macroscopisch (onder je stereomic.) en microscopisch verschillen zijn.
Een opvallend kenmerk (mogelijk bij beide groepjes aanwezig) lijkt me de kleur van het steeltje te zijn.
Groeten Marian

Wim de Grooot

Ik heb geen materiaal mee kunnen nemen van het gele spul, dus ik kan het helaas ook niet herbeoordelen. De sporocarpen met het rode steeltje heb ik microscopisch bekeken en daarover heb ik een nieuw topic aangemaakt omdat ik niet weet, zoals al eerder gezegd, hoe je extra foto's toevoegt aan een topic op dit forum.
met vriendelijke groeten, Wim de Groot


Marian Jagers

Wim,
Jammer dat je de gelige vruchtlichamen niet hebt meegenomen. Die zijn inderdaad van A. ferruginea.

Bij deze foto's ben ik wat voorzichtiger omdat de vrl. nog niet helemaal opgedroogd zijn en de roodachtige soorten best wel lastig uit elkaar te houden zijn.
Er is een redelijke kans dat dezelfde kans is. Heb je deze vondst uitgesleuteld?
Groeten Marian

Wim de Grooot

Hallo Marian, ik heb een nieuw topic van deze waarneming geopend omdat ik niet wist hoe meer foto's toe te voegen, inmiddels weet ik dat wel. In het nieuwe topic ook een foto van 1 dag later met opgedroogde en deels snel afvallende sporocarpen. Dit topic, het loopt een beetje ongelukkig, kan worden gesloten.
met vriendelijke groeten, Wim de Groot