Trichia?

Gestart door Wim de Grooot, januari 04, 2023, 20:58:31 PM

Vorige topic - Volgende topic

Wim de Grooot

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/261650161/.
1 Myxomyceet indet - Myxomycota indet.
datum: 2023-01-01
locatie: Noordhollands Duinreservaat - Koningsduin (NH)
Wat mij hier opviel waren de lange een heel geleidelijke dunner wordende elateren die uitlopen in een lange punt. De (helaas maar 3) sporocarpen hadden een wand met een structuur die mij doet denken aan "cellofaan", doorschijnend.

foto's:




met vriendelijke groeten, Wim de Groot

albertine r.

Trichia decipiens heeft van die lange, puntige elateren met spiralen. Ze zijn vaak getwist. De sporen zijn gezoomd en hebben een onderbroken netwerk. De steel is gevuld met cystes. Macroscopisch lijken ze inderdaad op peertjes.
Misschien een optie?

Groet
Bertien Roelandse

Wim de Grooot

Lijkt mij een hele goeie suggestie Bertien. Ik kwam de soort al tegen in het kleine Duitse myxomycetenboekje (Marion Geib). Even afwachten wat Marian er van vindt.
met vriendelijke groeten, Wim de Groot

Marian Jagers

Hallo Wim,

T. decipiens lijkt mij ook te kloppen.
Het is wel prettig als je de sporenmaat vermeldt (niet alleen het balkje in de foto maar ook als tekst) en het patroon op de sporen aangeeft (dus ook als tekst).
Groeten Marian

Wim de Grooot

Dag Marian, dank voor je antwoord en de determinatie. Op WNL heb ik de naam inmiddels aangepast. Ik had op WNL aanvankelijk vergeten een 6e foto toe te voegen met de sporenmaten, nu staat die er wel bij, zie: https://waarneming.nl/observation/261650161/ Ik kreeg die 6e foto hier niet bij geplaatst op het forum, ik hou mij aanbevolen voor advies hoe ik een eenmaal geplaatst bericht op dit forum nog weer kan aanvullen met een of meerdere foto's.
met vriendelijke groeten, Wim de Groot

Marian Jagers

Citaat van: Wim de Grooot op januari 06, 2023, 00:01:41 AMIk kreeg die 6e foto hier niet bij geplaatst op het forum, ik hou mij aanbevolen voor advies hoe ik een eenmaal geplaatst bericht op dit forum nog weer kan aanvullen met een of meerdere foto's.
Geen suggestie. In deze nieuwe versie van het forum van Waarneming.nl zie ik ook geen mogelijkheid meer hoe ik (zo nodig) mijn foto's als voorbeeld bij mijn commentaar in een topic kan opnemen.
Groeten Marian

Wim de Grooot

Hallo Marian, deze is door Jurgen op WNL veranderd in T.crateriformis.
met vriendelijke groeten, Wim de Groot

Marian Jagers

T. crateriformis is correct, zie https://eumycetozoa.com/data/report.php?busca=Trichia&por=gensi&numr=972&tipo=Rtax

Ik ging nog uit van de situatie dat in NL T. decipiens beide varianten omvatte.
Zal dit noteren in m'n boeken om herhaling te voorkomen  ;)
Groeten Marian

William de Jong

Citaat van: Wim de Grooot op januari 06, 2023, 00:01:41 AMIk kreeg die 6e foto hier niet bij geplaatst op het forum, ik hou mij aanbevolen voor advies hoe ik een eenmaal geplaatst bericht op dit forum nog weer kan aanvullen met een of meerdere foto's.

Dag Wim, dat kan door bij opties op 'hulp forum' te klikken. Je ziet dan in het rood de tekst die je kunt kopiƫren. Als je dan alleen de laatste regel "img tussen vierkante haken - link naar foto - /img tussen vierkante haken" kopieert dan heb je precies de zesde foto te pakken, die je los kunt toevoegen aan een nieuw bericht.


Groeten, William de Jong

Wim de Grooot

met vriendelijke groeten, Wim de Groot

Wim de Grooot

Hallo William, dank voor je reactie. Zoals je ziet heb ik het zelf ook even geprobeerd. Dat is al beter dan de kleine "knipseltjes". Wat ik met mijn oorspronkelijke vraag bedoelde was hoe ik extra foto's kan toevoegen aan de foto's aan het rijtje helemaal bovenin het topic. Dat zal wel niet gaan denk ik.
met vriendelijke groeten, Wim de Groot

William de Jong

Dat kan ook prima hoor, Wim. Je kunt je eerste bericht bewerken en dan datzelfde lijntje tekst toevoegen.

Groeten, William de Jong