Wijziging zeldzaamheden

Gestart door Gijs21, januari 04, 2023, 09:25:55 AM

Vorige topic - Volgende topic

Gijs21

Citaat van: frankneijts op juni 05, 2023, 10:24:46 AM
Citaat van: Gijs21 op mei 31, 2023, 21:19:57 PM
Citaat van: Vincent Hart op april 06, 2023, 13:21:25 PMEn als uitsmijter:
- Voel je je als beginnende vogelaar bijzonder aangetrokken tot op Waarneming.nl als 'zeldzaam' of zelfs 'zeer zeldzaam' opgevoerde soorten, concentreer je vooral eerst op de categorieën 'algemeen' en 'vrij algemeen'. Ook die soorten zijn allemaal nieuw voor je, en van het (veelvuldig) waarnemen van niet-zeldzame soorten leer je veel meer dan van het afrijden van zeldzaamheden. De zeldzaamheidsklassen hebben in elk geval niet als doel om als excursieplanner te dienen.

Een beetje een late reactie maar ik vind de uitsmijter niet erg genuanceerd eigenlijk. Een beetje uit de hoogte ook. Op de frontpage van waarneming.nl staan dagelijks alle gemelde zeldzaamheden. Of je nou beginnend vogelaar bent of ervaren, de zeldzaamheden trekken toch wel en daar hang ik geen waardeoordeel aan. Vogelaars heb je in alle soorten en maten en het één sluit het ander niet uit. Je kan bijvoorbeeld een terekruiter twitchen maar tegelijkertijd ook deelnemen aan excursies voor beginners. Ik moet de eerste vogelaar nog tegenkomen die zegt 'sorry, laat die terekruiter maar zitten, ik moet eerst maar eens een huismus leren herkennen.' (Het is maar een voorbeeld overigens)

De een verdiept zich in geluiden, een ander is vooral fotograaf, of heeft standaard een vogelgids op zak. Nou prima, leven en laten leven. En dat zeldzaamheden als 'excursieplanner' dienen lijkt mij eerlijk gezegd onvermijdelijk als je ze op de frontpage zet. Wat er mis mee is ontgaat mij ook.. Twitchen is niet exclusief voor de elite

Tja, het kan verkeren..
Een aantal jaren geleden zat er n Terekruiter (!) in een, destijds, nieuw natuurontwikkelingsgebiedje bij Chaam in NB. Omdat ik daar als jongen veel had rondgezworven leek me die Terek een goede aanleiding voor een hernieuwde kennismaking. Aangekomen was de Terek al bij diverse vogelaars in beeld dus het was n kwestie van 'aanschuiven'. Na enige tijd merkte ik een vogelaar vlak voor mij op die zijn telescoop duidelijk op iets anders had gericht. Op mijn opmerking dat de Terek veel meer naar links stond antwoordde hij dat hij niet kwam voor 'die Terek' maar liever de kleden van de Kleine Strandlopers bestudeerde die daar idd ook rondliepen..😎

Herkenbaar..in de zin dat ik deze vogelaars ook tegenkom. Er zijn er genoeg die niet aan twitchen doen. Vind dat wel mooi. Ik doe het af en toe, zoveel soorten die ik nog niet heb gezien.

Gijs21

Citaat van: Joris12345 op juni 06, 2023, 13:21:36 PMEen van de wensen die ik voor waarneming.nl heb is iets van een kenmerk waarmee je kan zien dat iemand de ontdekker is van een soort ter plaatse. Gewoon om óók waardering te geven aan het zelf ontdekken, naast het twitchend afvinken. Door een icoontje bij die waarneming of iets dergelijks.


Ik zou daar niet zoveel waarde aan hechten. Het vogelwereldje is best klein en het is vaak wel bekend wie vaak nieuwe soorten ontdekt. Soms bedank ik een ontdekker bij mijn waarneming. Dat  zie ik anderen ook regelmatig doen

Vincent Hart

Citaat van: Gijs21 op mei 31, 2023, 21:19:57 PM
Citaat van: Vincent Hart op april 06, 2023, 13:21:25 PMEn als uitsmijter:
- Voel je je als beginnende vogelaar bijzonder aangetrokken tot op Waarneming.nl als 'zeldzaam' of zelfs 'zeer zeldzaam' opgevoerde soorten, concentreer je vooral eerst op de categorieën 'algemeen' en 'vrij algemeen'. Ook die soorten zijn allemaal nieuw voor je, en van het (veelvuldig) waarnemen van niet-zeldzame soorten leer je veel meer dan van het afrijden van zeldzaamheden. De zeldzaamheidsklassen hebben in elk geval niet als doel om als excursieplanner te dienen.

Een beetje een late reactie maar ik vind de uitsmijter niet erg genuanceerd eigenlijk. Een beetje uit de hoogte ook. Op de frontpage van waarneming.nl staan dagelijks alle gemelde zeldzaamheden. Of je nou beginnend vogelaar bent of ervaren, de zeldzaamheden trekken toch wel en daar hang ik geen waardeoordeel aan. Vogelaars heb je in alle soorten en maten en het één sluit het ander niet uit. Je kan bijvoorbeeld een terekruiter twitchen maar tegelijkertijd ook deelnemen aan excursies voor beginners. Ik moet de eerste vogelaar nog tegenkomen die zegt 'sorry, laat die terekruiter maar zitten, ik moet eerst maar eens een huismus leren herkennen.' (Het is maar een voorbeeld overigens)

De een verdiept zich in geluiden, een ander is vooral fotograaf, of heeft standaard een vogelgids op zak. Nou prima, leven en laten leven. En dat zeldzaamheden als 'excursieplanner' dienen lijkt mij eerlijk gezegd onvermijdelijk als je ze op de frontpage zet. Wat er mis mee is ontgaat mij ook.. Twitchen is niet exclusief voor de elite
Een nog veel latere reactie terug: Uiteraard staat het iedereen vrij de hobby vogels kijken naar eigen inzicht in te vullen, daarbij is geen 'goed' of 'fout'. Veel gevorderde vogelaars 'kiezen' dan ook niet maar combineren bijv. het zoeken naar zeldzaamheden, het twitchen, het lokaal vogelen en het genieten van de koolmezen in hun tuin. Ik ben het met je eens dat de inrichting van de voorpagina erg stuurt op zeldzaamheden, dat is wellicht ook iets wat in de toekomst kan/gaat veranderen. Laat allemaal onverlet dat *als* je als beginnend vogelaar je wilt ontwikkelen, alleen maar zeldzaamheden afrijden daarbij niet gaat helpen. En blijft staan dat het doel van de zeldzaamheidscategorieen niet is om bepaalde soorten wel of niet op de voorpagina te krijgen maar om een indicatie (en niet meer dan dat) van het voorkomen te geven. Je verdere kwalificaties 'uit de hoogte' en 'elite' geven denk ik meer een kijkje in jouw geest dan dat mijn voorgaande tekst er aanleiding toe gegeven heeft.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers