Veldleeuwerik roept Gruttogruttogrutto

Gestart door rudi, juni 15, 2023, 15:10:46 PM

Vorige topic - Volgende topic

rudi

Hallo Iedereen.
Heeft iemand wel eens een Veldleeuwerik Gruttogruttogrutto horen roepen?
Vanmorgen heb ik dit gehoord in het veld, vogel zingt eerst normaal, dan gruttogruttogrutto 5x en dan weer normaal!
Ik heb het in ruim 10 jaar vogels kijken nog nooit gehoord.
Ben benieuwd. vrgr Rudi
Mijn favoriet: Visdief !
Begonnen mei 2011.
Totaal 62.000 waarnemingen.
Totaal 1170 (alle) soorten.
246 vogelsoorten.
Vriendelijke groet,
R Wortelboer

Oenanthe

Veel vogels zijn buitengewoon goed in het imiteren van de geluiden van hun buursoorten maar van de veldleeuwerik is dat bij mijn weten niet bekend. Je weet zeker dat een veldleeuwerik dit deed? Of was er een bosje in de buurt waarin een spotvogel zat? Die haalt namelijk voortdurend dit soort grappen uit maar hij zal nooit in een veld waarin alleen gras is voor grutto en veldleeuwerik zingen.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

rudi

Hallo Oenanthe, ik zal het hele verhaal even vertellen.
Ik heb hem 2x gehoord, de eerste keer hoorde ik hem zingen boven graanland, waar ik de veldleeuwerik al een aantal jaren hoor zingen, hij broedt daar ook al zeker 3 jaar.
Ik dacht dat is leuk, hij zingt en schakelt over op Gruttogrutto etc. e n zingt dan weer verder.
ik ging verder op de fiets want ik wilde bij hoog water vogels kijken aan de kust.
Ruim 2 uur later fietste ik terug, deze waarneming:
https://groningen.waarneming.nl/waarneming/view/276435066

Ik was eigenlijk al klaar met vogels kijken, de weg is vrij smal en ik moest uitwijken voor een auto, toen ik stil stond ( ik was de veldleeuwerik al vergeten van een paar uur eerder) hoorde ik plotseling een grutto, ik dacht zelfs 2, grutto komt hier niet voor op deze plek, ik dacht overvliegend, het klonk ver weg, ik kon met de kijker niks vinden in de lucht, toen ging de zang weer over in het gebruikelijke veldleeuwerik zanggeluid, wat ik vaak gebrabbel noem, omdat dat voor mij een ezelsbruggetje is, ondertussen ken ik veldleeuwerik al jaren, vandaag ook weer een stuk of 6 gehoord, voor mij heel herkenbaar, maar ik heb nog nooit gruttogrutto gehoord, de veldleeuwerik deed ook geen andere vogels na.

Het betreft een akkerland gebied zonder bomen of struiken in de buurt, vorig jaar hoorde ik rond deze plek tot 8 veldleeuweriken, er is hier een landbouwers samenwerking om de veldleeuwerik te redden. Verder komt hier voor de gele en witte kwikstaart, soms een graspieper en heel soms een kwartel. Dit was 100% een veldleeuwerik. Ik ken dit gebied goed, ik woon er 3 km vanaf.

Ik heb nog nooit een imitatie door de veldleeuwerik gehoord, ik moet zeggen dat het gruttogrutto wel zachter klonk , ik dacht de grutto die 'overvloog' ver weg was.

Mijn favoriet: Visdief !
Begonnen mei 2011.
Totaal 62.000 waarnemingen.
Totaal 1170 (alle) soorten.
246 vogelsoorten.
Vriendelijke groet,
R Wortelboer

rudi

Ik heb nog even gegoogeld op overwinteringsgebied van Veldleeuwerik en Grutto. De veldleeuwerik zou mogelijk het grutto geluid hebben geleerd in zuidwest Europa.
Want in het gebied waar ik de veldleeuwerik hoorde zitten geen Grutto's.
Mijn favoriet: Visdief !
Begonnen mei 2011.
Totaal 62.000 waarnemingen.
Totaal 1170 (alle) soorten.
246 vogelsoorten.
Vriendelijke groet,
R Wortelboer

rudi

Ik ben geneigd om er morgen weer heen te gaan, de Veldleeuwerik zingt vooral in de ochtend.
Ik heb helaas alleen een canon compactcamera met video mogelijkheid, ik weet niet of dit lukt. Ik zou dan een opname per mail kunnen opsturen naar Waarneming punt NL.
Mijn favoriet: Visdief !
Begonnen mei 2011.
Totaal 62.000 waarnemingen.
Totaal 1170 (alle) soorten.
246 vogelsoorten.
Vriendelijke groet,
R Wortelboer

frankneijts

Citaat van: Oenanthe op juni 15, 2023, 15:15:26 PMVeel vogels zijn buitengewoon goed in het imiteren van de geluiden van hun buursoorten maar van de veldleeuwerik is dat bij mijn weten niet bekend. Je weet zeker dat een veldleeuwerik dit deed? Of was er een bosje in de buurt waarin een spotvogel zat? Die haalt namelijk voortdurend dit soort grappen uit maar hij zal nooit in een veld waarin alleen gras is voor grutto en veldleeuwerik zingen.

Veldleeuwerik is n prima imitator waarvan veel voorbeelden bekend zijn oa van diverse steltlopers. Zulke zaken kun je het beste opzoeken in het Handbook Birds of the Western Palearctic bij de betreffende soort onder het hoofdstukje Voice. Maar ook in het veel compactere Die Stimmen der Vogel Europas wordt het vermeld, inclusief voorbeelden.
Dat in het betreffende gebied geen Grutto's voorkomen zegt niks: als t beestje geboren is in een weidevogelgebied met Grutto's kan ie het daar opgepikt hebben: immers leren vogels al heel vroeg elementen voor hun latere zang aan.
(Overigens kun je ook gewoon pak m beet n kwartiertje naar een zingende Veldleeuwerik luisteren, in veel gevallen levert dat al diverse voorbeelden van 'spotternij' op..😎).
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

rudi

Ok bedankt Frank, ik ben altijd een beetje een gehaast persoon, als ik een Veldleeuwerik hoor en herken, dan noteer ik hem en ga weer verder. Misschien moet ik eens wat rustiger waarnemen. Wat langer luisteren. Ik denk toch dat ik morgen er weer heen ga, de wind is oostelijk en de Veldleeuwerik zit westelijk van de weg, dus wind in de rug. Misschien kan ik het geluid vastleggen. Ik weet alleen niet hoe ik een geluid kan toevoegen aan een waarneming, ik heb nog nul geluiden. Ik ben niet zo technisch. Dit jaar ben ik voor het eerst veel meer gericht op geluiden herkennen, de Bosrietzanger en Spotvogel lukt al aardig, ik controleer wel via de app.
De Veldleeuwerik hoor ik al 10 jaar, dat is voor mij een herkenbare vogel. Misschien als ik wat meer tijd neem hoor ik nog meer imitaties.
Vannacht was ik op pad om een Kwartelkoning te ontdekken, helaas niks gehoord, maar op de weg terug hoorde ik wel 2 overvliegende kluten, dat was ook een leuke gebiedswaarneming, maar de kluut riep zijn eigen naam, dat was niet zo moeilijk! Ook weer gecontroleerd via de app.
Verder heb ik dit jaar in mijn dorp Uithuizen alle Tjiftjaffen proberen te noteren, lekker makkelijk en het geeft inzicht. Ik ga morgen weer luisteren naar de Veldleeuwerik.
Bedankt voor de antwoorden en vriendelijke groet Rudi
Mijn favoriet: Visdief !
Begonnen mei 2011.
Totaal 62.000 waarnemingen.
Totaal 1170 (alle) soorten.
246 vogelsoorten.
Vriendelijke groet,
R Wortelboer

frankneijts

Deze app https://play.google.com/store/apps/details?id=app.avesvox&hl=nl&gl=US is geheel gratis en bevat n enorme hoeveelheid voorbeelden van roep en zang van 1000-em vogels uit de hele wereld. Het grote voordeel is dat je dan van bijv. n soort als Veldleeuwerik veel voorbeelden bij de hand hebt die je eventueel kunt checken op voorbeelden van imitatie. Je kunt ook de bron van deze app, de website Xeno Canto downloaden: https://xeno-canto.org/explore?query=veldleeuwerik dan heb je de originelen (in nog veel groter aantal) tot je beschikking..
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

rudi

Ok, dat ga ik in de nabije toekomst doen, mijn telefoon zit op dit moment vol en moet vervangen worden door een modernere met meer geheugen. Ik ga in ieder geval even luisteren op Xenocanto. bedankt voor de info vrgr Rudi
Mijn favoriet: Visdief !
Begonnen mei 2011.
Totaal 62.000 waarnemingen.
Totaal 1170 (alle) soorten.
246 vogelsoorten.
Vriendelijke groet,
R Wortelboer

jeroen vinke

Helaas is de app Aves vox niet meer te downloaden op moderne android telefoons. :(
Met vriendelijke groet,

Jeroen Vinke

rudi

Ik heb de roep niet meer gehoord, ik ben nog wel gaan luisteren. Ondertussen een nieuwe telefoon gekocht, maar nog geen geluiden app aangeschaft. vrgr Rudi
Mijn favoriet: Visdief !
Begonnen mei 2011.
Totaal 62.000 waarnemingen.
Totaal 1170 (alle) soorten.
246 vogelsoorten.
Vriendelijke groet,
R Wortelboer