Bioblitz gemeentecompetitie 2023

Gestart door Mario Renden, januari 02, 2023, 22:59:42 PM

Vorige topic - Volgende topic

Mario Renden

Beste dames/heren,

Is het mogelijk om een bioblitz 'gemeentecompetitie 2023' aan te maken?

Alvast bedankt.

Met vriendelijke groet,
Mario Renden

hiskodevries

Mario, ik heb niet de indruk dat daar veel mensen naar keken.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Mario Renden

Beste Hisko,

De mensen die ik hier in Den Helder ken kijken er volgens mij voor een deel wel naar. Voor mij is het in ieder geval een motivator om te proberen hier in Den Helder nieuwe soorten voor het gebied te ontdekken en steeds opnieuw te vinden. Ik hoop daarom ten zeerste dat deze wel Bioblitz toegevoegd kan worden. Het zou nog mooier zijn als er bijvoorbeeld wekelijks een update plaatsvindt zoals ook op de oude website gebeurde. Ik gebruik de Bioblitz ook om te kijken of er recent in een gemeente nog leuke soorten gezien zijn.

Met vriendelijke groet,
Mario Renden

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Mario Renden

Beste Hisko,

Dat is wel een hele vreemde verhouding: 140 bezoekers in twee maanden in de gehele Bioblitz 'Soortencompetitie 2022', dus alle gemeentes tezamen bezoekend en 520 bezoekers uit heel Nederland die in een jaar zoeken op de gemeente Den Helder. Ik kan me voorstellen dat er in november en december minder gekeken wordt dan in bijvoorbeeld de zomermaanden, maar zonder deze seizoenscorrectie zou je dus in de hele Bioblitz over een heel jaar slechts 6 x 140 = 840 bezoekers hebben voor alle gemeentes tezamen.
Dan kijkt dus 62% van de bezoekers op de gemeente Den Helder en 38% naar alle andere gemeentes tezamen waarbij ik het bekijken van meerdere gemeentes per bezoek als 1 tel. Ik verbaas me daar ontzettend over. Ik ben eigenlijk geneigd te denken dat er iets niet klopt in de statistieken.
Misschien heeft het ook met een stukje onwetendheid te maken dat er niet heel veel naar wordt gekeken (als dit inderdaad klopt), want ik heb diverse natuurliefhebbers gesproken die geen idee hadden dat er een gemeentecompetitie was en hoe ze die konden vinden. Dat laatste hadden ze wel kunnen uitvinden, want naar mijn mening is de Bioblitz best wel goed te vinden.

Ik ga jouw onderste link die je hierboven hebt gestuurd zeker gebruiken. Ik zet hem in mijn favorieten, want ik heb geen idee hoe ik daar anders kan komen zonder de door jou gemailde link te gebruiken. Bedankt voor die link.

Misschien is het een idee om zo'n Bioblitz te promoten? Dat kan misschien anderen ook motiveren om in hun eigen gemeente te gaan zoeken. Dat is nog beter voor het milieu ook dan het ver weg zoeken, wat niet wegneemt dat het natuurlijk ook heel leuk is om ook weleens verder van huis te gaan zoeken.

Met vriendelijke groet,
Mario Renden


Mario Renden

Beste Hisko,

De lijsten per gemeente heb ik zojuist gevonden. Zonder Bioblitz 'gemeentecompetitie' voor 2023 hoop ik in ieder geval wel dat de gemeentecompetitie 2010-2025 t.z.t. wordt verlengd.

Met vriendelijke groet,
Mario Renden

Mario Renden

Misschien is het iets om een keer onder de aandacht te brengen in de nieuwsbrief?

Met vriendelijke groet,
Mario Renden

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Mario Renden

Bedankt Hisko. :blink:

Met vriendelijke groet,
Mario