plomp bekermos?

Gestart door wouterbol, januari 02, 2023, 22:58:19 PM

Vorige topic - Volgende topic

wouterbol

Aangezien ik geen ervaring heb met plomp bekermos (en deze behoorlijk zeldzaam is langs de kust) vroeg ik me af of ik goed zit met één of meerdere van deze vastgelegde bekermossen. Plomp bekermos is op beide plekken wel al eens vastgesteld door Hans Toetenel.
https://waarneming.nl/users/55684/observations/?date_after=2021-12-31&date_before=2023-12-31&species_group=&rarity=&search=plomp&advanced=on&species=&sex=&province=&validation_status=&life_stage=&activity=&method=

henkjanvdkolk

Plomp bekermos is een soort die vaak verward wordt met Rood bekermos, een heel variabele soort. Bij twijfelgevallen is het dan ook het meest waarschijnlijk dat het om Rood bekermos gaat.

Plomp bekermos moet voldoen aan de volgende kenmerken:
- Een matje van opvallende grote grondschubben
- Grijsachtig van kleur (in tegenstelling tot bruingroen van Wrattig bekermos), onderkant grondschubben deels gelig
- Lage en brede bekers
- Bekers zijn bezet met grote "schijfjes", nergens zijn kleine korrels of sorediën aanwezig
- (rode pycnidiën soms aanwezig)

Als één van deze kenmerken niet klopt dan gaat het waarschijnlijk om een andere soort. Ik zou zelf al jouw vondsten als Rood bekermos benoemen, omdat de bekers te langgerekt zijn of omdat de korrels in de bekers te fijn zijn. Ook mis ik de typische grote grondschubben.

Plomp bekermos komt in de duinen in Nederland waarschijnlijk vrijwel niet voor.
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

wouterbol

Dank je Henk-Jan. Wel erg variabel qua voorkomen, dat rood bekermos. Een van de bekermossen heeft donkerbruine pycnidiën. Dat kan dan toch geen rood bekermos zijn?
https://pwn.waarneming.nl/waarneming/view/261544537

Groeten,
Wouter

henkjanvdkolk

Klopt, dat is inderdaad ook Rood bekermos. De pycnidiën van Rood bekermos zijn vaak zwartig aangelopen. Op de beker op jouw foto's zie je linksbovenin en rechtsbovenin nog wel kleine rode pycnidiën.

Als je een bekermos ziet met tenminste een aantal rode pycnidiën weet je zeker dat het om een "rode" soort gaat, maar zodra je alleen (bruin)zwarte pycnidiën ziet dan kan het zowel om een "bruine" als "rode" soort gaan. Een kenmerk dat altijd bruikbaar is is de kleur van de bekers en grondschubben. Rood bekermos is erg (mintachtig) grijs van kleur, terwijl bruin bekermos meer groenbruin van kleur is.
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk