rosse woelmuis of toch een aardmuis?

Gestart door Alexander, januari 03, 2022, 00:51:14 AM

Vorige topic - Volgende topic

Alexander

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/231478288/.
1 Rosse Woelmuis - Myodes glareolus
datum: 2021-07-09
locatie: Gorssel - Gorsselsche Heide (GE)

foto's:




De oren zijn zo verstopt dat ik eerst tussen veldmuis en aardmuis zat te kiezen. Staart ook al kort. Vanwege vrij lang haar voor oorschelp, kleur vacht, ruigte vacht dacht ik aan aardmuis. Maar hij zat midden op de dag niet voor mij op de vlucht te slaan in bossige omgeving.
Gaat dit nu toch een rosse woelmuis zijn?






groeten Alexander Delfos

Rob Koelman

Zeker geen rosse woelmuis.

Gaat vermoedelijk om een (jonge) aardmuis, maar ik vind het lastig om aan de hand van deze foto's veldmuis met zekerheid uit te sluiten.
Met vriendelijke groet, Rob

Alexander

Dankjewel! Ik heb de waarneming nu op onzekere juveniel aardmuis gezet. Waaraan is te zien dat het een jong is?

groeten Alexander Delfos

Rob Koelman

Citaat van: Alexander op januari 04, 2022, 00:00:16 AMWaaraan is te zien dat het een jong is?

'Jizz'...   ;)

Vooral de kop komt relatief groot over ten opzichte van de rest van het lichaam. De dieren zijn sowieso kleiner dan adulte exemplaren, wat zich onder andere uit in een lager lichaamsgewicht.

Onvolwassen woelmuizen hebben vaak nog niet de voor de soort typische vachtkleur, waardoor ze dan lastiger te herkennen zijn dan adulte exemplaren...
Met vriendelijke groet, Rob

Alexander

groeten Alexander Delfos

Rob Koelman

#5
Nu ik de foto's weer zie durf ik 'm uiteindelijk toch wel af te maken als zekere aardmuis.

De kleur van de rug- en kopvacht passen niet bij veldmuis (teveel rood-tinten; deze ontbreken bij veldmuis). Ook de relatief lange haren aan de basis van de oren passen niet goed bij veldmuis. Wel is de buikvacht erg wit, wat beter past bij veldmuis maar geen 'hard' kenmerk is.
Met vriendelijke groet, Rob

Alexander

Ik ontdek nu dat je nog een keer gereageerd hebt. Fijn dat hij op zeker kon: de waarneming is een dag later ook goedgekeurd.

groeten Alexander
groeten Alexander Delfos

nestveins

Ik weet niet wat voor soort het is, maar het ziet er echt zo schattig uit.