Obsindentify herkent deze plant niet?

Gestart door jeroennwitmond@gmail.com, juni 11, 2023, 14:23:04 PM

Vorige topic - Volgende topic

jeroennwitmond@gmail.com

Eerst een disclaimer: ik weet weinig van planten. Maar met 100+ waarnemingen van 50+ soorten leer ik langzamerhand op een leuke manier steeds meer.

Maar nu zit ik met een plantensoort (of misschien twee op elkaar lijkende soorten) waar Obsidentify geen zinnig antwoord voor geeft.


Vindplaats 1:


Vindplaats 2:


Mijn vragen:
  • Kan iemand deze plant(en) identificeren?
  • Wat is daarna de nette manier om deze op waarneming.nl te krijgen?
  • Of is er misschien een betere plaats om deze vragen te stellen?

Alvast bedankt.

Martijn van Sluijs

Dit is Brandkruid - Phlomis russeliana (https://waarneming.nl/species/195681/).

Op basis van de foto ziet dit eruit als een verwilderd exemplaar, klopt dat? Als dit inderdaad een 'ontsnapte' tuinplant is, buiten de borders/tuin, dan is deze van harte welkom als waarneming. Je kunt de waarneming dan eventueel nog aanduiden met de activiteit 'verwilderd', hoewel dat hier niet per se hoeft omdat dit per definitie een verwilderde (niet inheemse) soort is in Nederland.
Vriendelijke groeten,
Martijn

jeroennwitmond@gmail.com

Dank voor je antwoord. 'k Ben nog even langs beide vindplaatsen geslenterd en tot de conclusie gekomen dat ze beide vallen onder borders/tuinen.  Die zijn inderdaad een beetje verwilderd, maar de planten die erin staan niet. Van vindplaats 1 is mij door de bewoner bevestigd dat de plant daar zelf neergezet is. Ik zal dus beide waarnemingen NIET toevoegen aan waarneming.nl.

Uit wetenschappelijke nieuwsgierigheid zou ik nog wel willen weten waarom Obsidentiy er bij deze plant zo naast zit. Een van de voorgestelde soorten was zelfs Halsbandparkiet ...

Martijn van Sluijs

NIA (de beeldherkenning die wordt gebruikt in ObsIdentify) is getraind op het gevalideerde bestand van waarneming.nl, waarnemingen.be en observation.org. Taxa die in het verleden relatief weinig zijn ingevoerd en/of goedgekeurd zitten veel minder in de trainingsdata, en worden dus ook doorgaans een stuk minder goed herkend. Dat is/was het geval voor Brandkruid. Mogelijk herkent de nieuwe versie van NIA (die eraan zit te komen) de plant alweer wat beter, omdat de kwaliteit van het model vooruit is gegaan en/of doordat er intussen meer trainingsdata is.
Vriendelijke groeten,
Martijn