Welk gereedschap voor mosmanipulatie onder microscoop?

Gestart door Frans-Jan Snoek, december 27, 2022, 23:01:22 PM

Vorige topic - Volgende topic

Frans-Jan Snoek

Hoi mensen,

Zojuist heb ik een microscoop besteld! Erg veel zin om met mossen aan de slag te gaan. Mijn vraag: welke gereedschappen (scalpel, pincet,...) gebruiken jullie om bijvoorbeeld stengelblaadjes van veenmossen te halen of doorsnedes van stengels te maken en netjes op het objectglaasje te krijgen? Een tijdje geleden deed ik dat met iemand anders' microscoop en het was een heleboel gepriegel. Ik ben benieuwd of dat efficiënter kan.

Bedankt!

Groet,
Frans-Jan

Pluijm

Op mijn tafel liggen twee pincetten met fijne punt om blaadjes van stengel te strippen. Met Gillette scheermesje maak ik coupes en met naalden zoek ik materiaal uit in druppel.
Met vriendelijke groet,
Arno van der Pluijm

Leighmus

Ik heb datzelfde, plus een leonardpincet voor het maken van bladdoorsnedes en het verwijderen van blaadjes die fragiel zijn.
Rens schreef wat je las

Norman

Citaat van: Leighmus op december 28, 2022, 21:54:50 PMIk heb datzelfde, plus een leonardpincet voor het maken van bladdoorsnedes en het verwijderen van blaadjes die fragiel zijn.

Wat maakt het verschil in gebruik met een leonardpincet vs. een regulier pincet?

Matthijs Molenaar

De scherpe punt en hij is minder grof dan een regulier pincet. Ik heb zelf ook een wat grovere pincet, om een mostakje vast te houden om er een blaadje van te trekken. Dat heeft toch meer grip dan een leonardpincet, vind ik.
Ik heb ook nog een kleine schaar, maar die gebruik ik (bijna) nooit eerlijk gezegd :blink:
Met vriendelijke groet,
Matthijs Molenaar.

Levenslijst Waarneming.nl

When nothing goes right, go left (Martha Cecilia)

Norman

Ik heb van de week ook mijn microscopen binnen gekregen en ben vanavond wat wezen stoeien en kwam er al snel achter dat het prepareersetje wat ik heb nagenoeg onbruikbaar is (want erg grof) en die ogenschijnlijk scherpe pincet nauwelijks een blad vastpakken kan.

Mijn vraag; iemand die (betaalbaar) bruikbaar gereedschap (merk/modellen) kan aanraden?
Een prepareersetje, en/of losse pincetten?

Ik bestel bij voorkeur bij Vermandel of Veldshop.

Matthijs Molenaar

Prepareernaald
Scalpelmesjes met scalpelhouder
Grovere pincet
Schaar

Dit is wat ik gebruik, ben benieuwd wat andere mensen gebruiken! De scalpel gebruik ik eigenlijk alleen maar voor korstmossen
Met vriendelijke groet,
Matthijs Molenaar.

Levenslijst Waarneming.nl

When nothing goes right, go left (Martha Cecilia)

Leighmus

Ik heb dit setje.
En daarbij twee horlogomakerspincetten. Ik had eerst de goedkopere die Vermandel verkoopt maar deze van Dumont is veel, veel beter, al was misschien toevallig die ene die ik had gekocht niet goed.
En ook de scalpel.
En ook scheermesjes voor het maken van doorsnedes.
En leaonardpincetten.
Rens schreef wat je las

Norman

Bedankt Matthijs en Rens,

Ik heb dan alles wel, behalve goed pincetten, maar hoopte bevestigd te krijgen dat ik wel een betaalbaardere horlogemakerspincet kon kopen dan de Dumont, maar ik ga de Dumont maar bestellen.


lukasverboom

Groet,
Lukas

Marien bioloog
Favoriete groepen: korstmossen, mossen, schelpen, vleermuizen, mariene dingen.

Korstmossen in de tuin? https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,464730.0.html

Pluijm

#10
Voor écht dunne coupes, wel omslachtig en bewerkelijk gebruik ik vlierpit.
Zoek flinke Vlierstruik. Vanuit hoofdstam groeien vaak eenjarige, 2cm dikke spruiten in één keer naar de kroon. In die takken veel schuimachtig merg. Pijpje hiervan van boven insnijden en daar je Cololejeunea minutissima inklemmen voor dwarscoupe van stengeltjes.  ;D
Mijn fijnste pincet is overigens vanmiddag neergestort in het laminaat. :(
Met vriendelijke groet,
Arno van der Pluijm

Norman

Citaat van: Pluijm op januari 06, 2023, 18:56:47 PMVoor écht dunne coupes, wel omslachtig en bewerkelijk gebruik ik vlierpit.
Zoek flinke Vlierstruik. Vanuit hoofdstam groeien vaak eenjarige, 2cm dikke spruiten in één keer naar de kroon. In die takken veel schuimachtig merg. Pijpje hiervan van boven insnijden en daar je Cololejeunea minutissima inklemmen voor dwarscoupe van stengeltjes.  ;D
Mijn fijnste pincet is overigens vanmiddag neergestort in het laminaat. :(

Dat zijn van die momenten dat je hoopt op een deukje in het laminaat en geen schade aan het pincet.


Frans-Jan Snoek

Dank voor alle info, mensen. Hier kan ik mee vooruit.

Norman

#14
Allen,

Voor degene die niet de Bryonet berichten niet ontvangen. Een poosje terug werden er pincetten aangeraden die erg scherp geprijsd zijn en een zeer fijne punt hebben .

Helaas waren deze alleen bij een Chinese webshop te koop die in Canada en de VS leverde, maar ik leerde wel de zoekterm die nodig was om dergelijke pincetten bij AlieExpress te vinden.

Ik had daar wel eens gezocht op 'tweezers', maar kwam vooral veel te grove pincetten tegen, dankzij dat bericht werd ik er op gewezen dat ik moest zoeken op 'ultra-fine tweezers' en daarmee was er keuze genoeg.

Ik heb uiteindelijke DEZE besteld.



Het plaatje liegt natuurlijk een beetje, maar het zijn fraaie fijne pincetten, waar je echt iets meer kunt.


Frans-Jan Snoek

Dank voor de tip! Ze kosten nu 1 cent per stuk, dat heb ik nog nooit gezien. Tot dusver red ik me met een huis-tuin-en-keukenpincet, maar wellicht dat ik in de toekomst toch voor deze ga.