flamingo - chileense flamingo ?

Gestart door Kelle, juni 03, 2008, 13:15:39 PM

Vorige topic - Volgende topic

Kelle

Naar aanleiding van de waarneming van een flamingo sp. gisteren 2 juni in de Sophiapolder te Oostburg (Zeeland) volgende vraag :

Hoe ziet de snaveltekening er uit bij immature (1e zomer-2e zomer) Flamingos?

Het beest in de Sophiapolder had een snaveltekening als een volwassen Chileense, dus met zwart dat van de snavelpunt tot voorbij de knik reikt. Ook de poten leken te kloppen voor Chileense.

Toen ik wou invoeren merkte ik echter dat deze vogel reeds als 2e zomer gewone Flamingo werd ingevoerd, vandaar deze vraag.

groeten,
Kelle


Vincent Hart

#1
zoiets? (ff naar beneden scrollen)

ps Welkom op waarneming.nl!
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Kelle

Bedankt voor de reactie Vincent! De onderste foto op de link die je doorstuurde toont een juveniele vogel. De vogel uit de Sophiapolder was al ouder, vermoedelijk geboren in 2007 en nu dus een eerste zomer. Verenkleed dus al bijna volledig roze-achtig, maar met nog wat donkere partijen in het vleugeldek.

Intussen heel wat foto's en literatuur van Flamingos en Chileense Flamingos van alle leeftijden bekeken, en zeker dat het geen gewone Flamingo was, maar een Chileense. Voor alle leeftijden van Flamingo vind ik immers dat het zwart op de snavel beperkt blijft tot de punt, en in de richting van de snavelbasis in geen geval tot voorbij de knik komt, wat bij de vogel van vorige week dus wel het geval was.
Op foto's van jonge juveniele Chilenen op internet vind ik ook een snavelpatroon zoals bij Flamingo terug (bv. ook op hogervermelde link). Ik vermoed dus dat het zwarte snaveldeel bij Chileense Flamingo uitbreidt naarmate de vogel ouder wordt.

Enfin, ik ben er dus uit, gedaan dus met deze oninteressante poging tot discussie  :)


marcel123

#3







Wouter Teunissen heeft hier een tekening van gemaakt. Mogelijk voegt die iets toe aan de discussie?

JohanvantBosch

#4
waarbij opgemerkt moet worden dat Flamingo in deze tekening wel wat veel zwart heeft
Citeer






Wouter Teunissen heeft hier een tekening van gemaakt. Mogelijk voegt die iets toe aan de discussie?

pwolf

en dat de vraag is wat het snavelpatroon van onvolwassen vogels is. Wel een leuke tekening trouwens.

groeten, pim
Pim Wolf, Vlissingen