zeegrondels Westerschelde

Gestart door dickg, december 29, 2022, 16:26:14 PM

Vorige topic - Volgende topic

dickg

Op verzoek van admin Jelle plaats ik hierbij een waarneming van twee foto's die ik determineerde als dikkopje. Jelle gaf aan dat het weleens zou kunnen gaan om Kleurige Grondel. Ik denk nu ik opnieuw kijk dat hij gelijk heeft. Het gaat dan om de eerste foto. De tweede foto lijkt me nog steeds een Dikkopje. Wie durft/kan helpen? Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/261235055/.

Dank alvast!

Groet van Dick

Norman

De vis op de eerste foto is 100% Pomatoschistus minutus - Dikkopje. De tekening op de voorste rugvin is typisch. Van de 2de foto kan ik niet veel zeggen, lijkt ook een dikkopje, maar de kleur is er vrijwel af en lijkt half boven water te liggen, waardoor ik de bouw niet goed kan beoordelen.

Als ik lastige soorten op naam wil brengen, heb ik een aquariumpje mee met 3 donkere zijden waar ik wat wier/waterplanten in deed, als je het bakje even rustig weg zet, komen ze weer op kleur en is het een stuk makkelijker om de juiste naam er op te plakken. Bij gebrek aan wier/waterplanten, voldoet ook een pluk gras. Ik heb ook wel eens moppen van acrylwol gebruikt als kunstplanten.

dickg

Dank! (ook voor de tips..........)