Hoofdmenu

Naaktslak

Gestart door Iolaire, juni 03, 2008, 11:25:26 AM

Vorige topic - Volgende topic

Iolaire

Geacht forum,

Van deze slak (en veel van zijn soortgenoten) heb ik nog wel 's last in de moestuin.

Graag zou ik willen weten met welke soort ik te maken heb. Ik heb geen specifiek slakkenboek tot mijn beschikking en zoekwerk op internet leverde niet meer op dan "akkerslak".

Gaarne uw deskundigheid in deze.

Met vriendelijke groeten,

Willem Boomkens

Tello Neckheim

De foto is onvoldoende om zekerheid te krijgen welke soort Akkerslak het is. Het kan Deroceras reticulatum of D. panormitanum zijn. Beide soorten kunnen flink van groene blaadjes eten als hun aantal groot is. Als je weinig Akkerslakjes in je tuin heb zijn ze amper schadelijk. De laatste komt oorspronkelijk uit zuid Europa en verspreid zich wat sneller dan de gevlekte akkerslak (D. reticulatum).  
Met vriendelijke groeten Tello Neckheim

Iolaire

Tello, bedankt voor je reactie. Wat voor foto heb je nodig (naast een scherpe uiteraard) om tot een definitieve determinatie te komen? Het stikt van deze slakken in mijn tuin: een nieuwe foto is zo gemaakt!
Met vriendelijke groeten,

Willem Boomkens

Tello Neckheim

Hallo Willem,

Om akkerslakjes van een foto goed te kunnen determineren is het van belang dat de zon niet te fel schijnt op de slak, dat het slakje goed kruipt (uitgestrekt is) en bij D. panormitanum is het van belang om het schild en de ademopening goed te kunnen zien.  
Met vriendelijke groeten Tello Neckheim

Iolaire

Hoi Tello,

Bedankt voor je reactie.
Je noemt 2 namen. Als ik de foto's van de verschillende akkerslakjes bekijk, vind ik zelf dat de witte akkerslak, Deroceras agreste veel overeenkomsten heeft met de slakjes in mijn (moes)tuin.

Kan D. agreste ook een optie zijn?
Met vriendelijke groeten,

Willem Boomkens

Tello Neckheim

In principe niet. D. agreste is bekend van een klein aantal vindplaatsen in Nederland waaronder de waddeneilanden. D. agrestre is alleen met zekerheid te determineren als de soort anatomisch wordt onderzocht. Er zijn nog meer soorten Deroceras in Nederland maar nog niet gepubliceerd.  
Met vriendelijke groeten Tello Neckheim