Tip foto's uit een 4k video halen

Gestart door Linda Bongers, juli 21, 2023, 14:23:27 PM

Vorige topic - Volgende topic

Linda Bongers

Misschien denken sommigen van jullie "ja duhh"  :rolleye:
Maar ik wil toch ff dit dit delen:
Deze foto van Deze waarneming heb ik uit een 4k video gehaald, ik zag de vlieg maar die was nogal bewegelijk, dus een gewone foto maken is nog wel eens een uitdaging om die scherp te krijgen. Dus heb ik op mijn iPhone X een 4k video opgenomen, de video zelf gaat nergens over, maar daarvoor neem ik het ook niet op.
De video duurde 13 seconden en ik neem op met 4k 30 FPS dat houd in 30 Frames Per Seconde, dus 13 seconden x 30 = 390 frames waar ik een foto uit kan kiezen, en ik heb maar één frame nodig die scherp is. Dat is prima te doen.
Het resultaat zie je in de link hierboven.
Elke frame (oftewel foto) is 8 megapixel, dat is een prima formaat voor waarneming.nl
Om een foto uit een video te halen zijn er verschillende programma's voor, ik gebruik Losslesscut, met dit programma kun je foto's van video's maken en video's inkorten en opsplitsen, dit werkt op Mac OS. Linux en Windows.

Misschien heeft iemand hier wat aan, ik denk dat de meeste camera's tegenwoordig wel 4k (of 8k) ondersteunen. Handig als je vliegen, libelles of vlinders wil fotograferen.