Wilde kat & damherten

Gestart door Pim, maart 19, 2004, 15:17:06 PM

Vorige topic - Volgende topic

Pim

Las net op teletekst dat in Heeze te Brabant een waarschijnlijk wilde kat is gevangen. Dat zou wel een verrijking van de NL fauna zijn. Nu nog de lynx.
Gisteren ook gelezen dat de gemeente Amsterdam toestemming heeft gegeven om in de Amsterdamse waterleidingduinen 100 damherten af te knallen. Een verkeerde stap naar mijn idee, niet alle oplossingen zijn uitgeput. Als je jagers één vinger geeft dan.....
Is de vos de volgende?
Laat de natuur toch een beetje zijn eigen evenwicht zoeken.
Ja, ik weet dat damherten excoten zijn. Zijn wij dat niet allen?  
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

Erik Kleyheeg

De juistheid van de jacht blijkt een altijd terugkerend onderwerp van discussie. Op de mailgroep EBNNL zijn er al mailtjes vol over geschreven en ik weet niet of dit forum de juiste plaats is om ook al over dit onderwerp de gaan discussiëren.  ;) Ik meen namelijk dat dit ook hier een discussie zonder einde wordt...

Dit is uiteraard maar mijn persoonlijke mening, dus als er mensen zijn die hier heel graag over willen discussiëren, ga dan gerust je gang!

Overigens ben ik zelf niet direct tegen alle jacht, maar ben ik van mening dat er een goed evenwicht moet zijn/komen tussen de belangen van natuurliefhebbers en jagers. Vergeet ook niet het doel van de jacht in de gaten te houden. Ik het geval van de herten zou het best kunnen gaan om voorkoming van overbevolking... (ik weet het niet)

Groeten,
Erik

Pim

Je hebt gelijk dat het een eindeloze discussie is, maar ik moest het gewoon even kwijt, dat is nu gebeurt. Bedankt voor je reactie ;)  
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

-Arthy-

Is inderdaad een oneindig onderwerp. Mening verschillen onderling heel erg.
En omdat er dieren vermoord worden blijft het een 'heet' onderwerp.

Ik vind het soms wel leuk om zulke discussies te lezen.

Mijn mening is verder dat ik beperkte jacht goed vind. Alleen moet je dit eigenlijk laten uit voeren door echt professionele mensen. Die schieten wat ze mogen schieten, en niet van oh kijk daar, daar loopt iets, 'schiet maar'.

Denk zelf dat er veel geschoten word wat absoluut niet geschoten mag worden. Het gaat zo makkelijk. En daar moeten ze iets aan doen vind ik.
Rick Gevers

Coenagrion

De Damherten die voorkomen in de AW duinen komen daar niet van nature voor maar zijn uitgezet. In principe zijn het dus exoten. Nou kunnen damherten weinig schade aanrichten, maar toch is het volkomen terecht wanneer de eigenaar van deze beesten (overheid) ze wil afschieten.
Coen Nengerman

Pim

De damherten leven al in de AW-duinen sinds de tweede wereldoorlog. (in jaren 70 meerdere ontsnapte exemplaren bijgekomen) Wanneer kun je een excoot eindelijk accepteren?
Ik mag dan wel een softie zijn, maar wie geeft een zgn. eigenaar het recht een dier af te schieten. Overpopulatie kan soms een reden zijn, maar iets genuanceerder over het neerknallen van dieren denken kan volgens mij geen kwaad. De discussie over jacht is eindeloos, maar plezierjacht is gewoon zeer dom en niet te accepteren. Laat de beheersjacht over aan professionele natuurbeheerders!  ;)  
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

Schoppers

#6
Er lopen op meer plaatsen Damherten rond, zoals in het Lauwersmeer, die lopen er al jaren en zijn ontsnapt.
Ook loopt er bij ons al een hele tijd een Edelhert rond.
Trouwens ik weet niet of het wel zo verrijking is voor de Nederlandse Avifauna die Wilde Kat. Maar goed....
De jacht is idd een oneindige discussie ;)

Pim

Van enkele mensen kreeg ik op het stuk over damherten de reactie dat jacht een eindeloos onderwerp is. Het laatste nieuws is dat de gemeenteraad van Amsterdam eerst alternatieven wilt gaan zoeken en geen toestemming voor de jacht geeft. In het geval van de damherten is het een lastig punt.

Maar....dat Flevolandse jagers een ontheffing krijgen om knobbelzwanen die op hun land schijten af te knallen kan alleen maar met dit kabinet dat de klok een halve eeuw terugzet. Dan moeten ze ook die koeien afknallen die op hun land kakken. (doen ze trouwens ook later).

Ja de maatschappij dat ben je zelf :P  
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl