Hoofdmenu

Begrazing

Gestart door Ellen Luijks, april 07, 2004, 16:54:24 PM

Vorige topic - Volgende topic

Ellen Luijks

Is het ook niet leuk om aan te geven in welke gebieden, welk diersoort wordt gebruikt als begrazing?

Of vinden jullie begrazing nep??
Groetjes

Ellen

Pim

#1
Op mijn melding van edelherten in de Oostvaardersplassen (bij zoogdieren) kreeg ik de volgende reactie:

Geplaatst door: ellen Gijbels op 17-03-2004 15:08  
Dat is niet zo moeilijk. Die lopen daar altijd. evenals Heckrunderen en Koniks.
Het is gewoon uitgezette begrazing.  
(einde citaat)

Je geeft hierbij zelf al aan waarom het geen goed idee is. De grazers (natuurlijke grasmaaiers) zijn altijd aanwezig. Er is vast al een site waar hierover informatie staat. Het zijn echter wel prachtige dieren en naar mijn visie een verrijking van Neerlands natuur.

Het recent verschenen boek: "Grazers in grote en kleine natuurgebieden" door René Zanderink (isbn 9059560043) is zeker een aanrader.

Met vriendelijke groet,

Pim Julsing :D
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

Ellen Luijks

Het zal je vast niet verbazen als ik je vertel dat ik dat boek al lang heb gelezen.

Zo'n site is er nog niet. Tenminste niet dat ik weet. En ik was die dan al lang tegen gekomen.
Maar net als wat je toen als antwoord gaf, is het mooi anderen te laten weten dat ze er zijn.
Vandaar dat het misschien aardig is om gewoon melding te kunnen maken, waar dat begrazing loopt.

Wel moeten mensen er dan ook op worden geattendeerd dat ze de beesten niet moeten aaien of voeren. Want dat gebeurt nog veelste vaak.

Trouwens de Heckrunderen in de Oostvaarderplassen, vind ik een heel goed soort. Schrikt goed af bij de mensen, heeft geen aaibaar uiterlijk.
Maar goed, die beesten zijn in werkelijk banger van jou, dan jij van hun.

Maar dat die beesten ook op de Hellegatsplaten lopen en in de Grevelingen weet haast niemand. Vandaar dus mijn vraag.
Groetjes

Ellen

Pim

Wellicht is het een idee om hierover te schrijven op het forum i.p.v. het bij de waarnemingen op te nemen.

Ze hebben in de Kennemerduinen de Schotse hooglanders meer ruimte gegeven zodat ik ze nu ook vanuit de trein naar Zandvoort regelmatig spot.

Bij Halfweg is ook een natuurgebiedje (van het Noordhollands landschap) dat wordt begraast door Schotse hooglanders.

Tenslotte zag ik van de week in de Blauwe kamer veel konikpaarden, enkele waren elkaar fel aan het bijten.

Ook de IJslandse paarden (o.a. op de Veluwezoom) zijn fotogeniek.

groetjes,

Pim Julsing :)  
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

Ellen Luijks

De schotse hooglanders op de Veluwezoom zijn ook leuk. Die hebben ze ook meer ruimte gegeven, zodat ze nu helemaal bij de Carolinahoeve en de lappendeken kunnen komen.

Verder staan op de Plantage Willen III, waar ik regelmatig kom ook 6 koniks en 19 galloways.
Die galloways staan ook in de blauwe kamer. Heb je die niet gezien??? Ik ben daar laatst ook nog eens geweest om te kijken.

Verder lopen er op de maashorst ook Hooglanders en kempische heideschapen.
En in Herperduin lopen Hooglanders en 2 Exmoorpony's.

Meer kans op die pony's heb je op de oude vuilnisbelt (buijtenpark) van Zoetermeer. Achter Snowworld, daar loopt een hele kudde van de beesten.

Mijn vriend wees me op de volgende site:
http://www.synbiosys.alterra.nl/begrazing

Deze site is heel onvolledig, maar wil met behulp van mensen ook graag volledig gemaakt worden.

Dus misschien is het wat.

Groeten,

Groetjes

Ellen

Pim

Die galloways bij de Blauwe kamer waren inderdaad niet over het hoofd te zien.
Tijdens het vogelen moest ik zigzaggend om hun vlaaien heen.

En dan hebben we het nog niet eens over alle verschillende schapen gehad die aan begrazing doen in de natuurgebieden. :)
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

Ellen Luijks

Soay-schapen zijn leuke beesten.
Alleen zie je ze niet veel in Nederland. Ik weet zat ze op Vlieland lopen.
Verder op een terreintje bij Buren en ergens bij Pijnacker en dan houdt het ook wel op voor mij.

Groetjes

Ellen

Pim

Drentse heideschapen zie ik vaak in de Amsterdamse waterleidingduinen, bij ingang De Zilk (http://users.skynet.be/vhgs/dheide1.htm).

Een gek soort schaap zie ik weleens in het Noordhollands duinreservaat, met een soort grote schroef op zijn kop.

Staat veel over op volgende site:
http://users.skynet.be/vhgs/srassen1.htm

groetjes,

Pim Julsing :)

met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

Ellen Luijks

ik heb geen idee wat dat kan zijn. Wel een boeiende site, over die schapen.

Als je een foto hebt van dat rare schaap kan ik wel eens kijken of dat ik weet wat  het is.

Groetjes,
Groetjes

Ellen

Pim

Het was al enkele jaren geleden dat ik deze dieren zag in het Noordhollands duinreservaat, waren geen schapen, maar geiten kom ik nu achter.

Het gaat om de aparte Nederlandse landgeit.

http://users.skynet.be/vhgs/nlgeit01.htm

groetjes,

Pim Julsing   ;)

met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

Ellen Luijks

Ze lopen ook bij Boswachterij Bergen in Noord-Limburg. Daar ben ik laatst nog wezen kijken.
Heb daar ook foto's van gemaakt.

Heb jij ooit moeflons gezien??

Ben er wel ooit naar wezen zoeken op de wekeromse heide, maar niks gezien.

Groetjes

Ellen

Pim

Nee ik heb nooit moeflons gezien, weet wel hoe ze eruit zien.
Op de Veluwe schijnen er ook een aantal rond te huppelen.

groetjes,

Pim Julsing :)  
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl