Lichenicole fungus op Physcia adscendens

Gestart door Paul Geyselings, augustus 09, 2023, 19:59:21 PM

Vorige topic - Volgende topic

Paul Geyselings

Een lichenicole fungus op Physcia adscendens (gevonden in Kessel, Vlaanderen).
Roodoranje vruchtlichamen die door de schors breken van het afstervende thallus.
Ik heb microscopisch een tiental vruchtlichamen bekeken, twee keer heb ik enkele ascosporen gevonden (zie foto 05).Sporen zijn hyalien, eencellig, soms meen ik vaag enkele septen zien (laatste foto), 9-13.5 x 2.7-3.6µ. Op de voorlaatste foto zijn er ook enkele conidiën te zien.
De wand van het vruchtlichaam is oranje in water (zie foto 03); in K kleurt het blauwpaars (zie foto 4).
Iemand een idee?

Met vriendelijke groeten,

Paul



henkjanvdkolk

Op afgestorven thalli van Physcia groeien vaak meerdere schimmels door elkaar heen, dat lijkt hier ook het geval te zijn.

Foto's 1-5 horen bij een Nectria-achtige. De ascosporen staan niet goed genoeg op de foto om deze met zekerheid op naam te brengen. Voor deze groep is er wel een goede sleutel:
Berger, F., Zimmermann, E., & von Brackel, W. (2021). Species of Pronectria (Bionectriaceae) and Xenonectriella (Nectriaceae) growing on foliose Physciaceae, with a key of the European species. Herzogia, 33(2), 473-493.

De "conidien" op foto 6 zijn waarschijnlijk van Microcera physciae. De aantasting op het thallus is vaak te zien als een vage oranje vlek (misschien op foto 2 rechts te zien).

De "sporen" op foto's 6-7 zijn denk ik ook conidiën van weer een andere anamorphe schimmel, mogelijk Acremonium-achtig.
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

Paul Geyselings

Hartelijk dank Henk-Jan voor de verhelderende info en de snelle reactie.
Het kwam mij allemaal al een beetje 'rommelig' over en nu weet ik waarom.

Met vriendelijke groeten,

Paul