Rietganzen in vlucht; licht genoeg voor kleine?

Gestart door Morten, december 14, 2022, 11:44:41 AM

Vorige topic - Volgende topic

Morten

https://waarneming.nl/observation/260581622/

Hallo,
In het ochtendgloren kwam dit groepje rietganzen laag voorbij. Eerder was al een groepje gepasseerd met opvallend hoge kakelroepjes, vandaar de alertheid op kleine rietgans. Echter nu vraag ik me af of we niet toch met toendrarietganzen van doen hebben. Zijn de lichte delen op de bovenvleugel licht en uitgebreid genoeg? De beoordeling "(nog) niet te beoordelen" is dan weinig bevredigend, vandaar dat ik het hier probeer voor een soort die ik nog maar zelden heb waargenomen.

foto's:



Groet, Morten


Thijs Baan

Aardig licht inderdaad, maar toch toendrarieten. :duim:
Bij voorbaat dank voor de hulp!
       Met Vriendelijke Groet,
                 Thijs Baan

OJGoreng

Als iemand zich ooit geroepen voelt om hier zo'n handig vastgeprikt determinatietopic over te maken vol met fijne foto's (zoals ook voor andere sterk gelijkende soorten bestaat), zijn er vast velen (waaronder ik) heel blij mee. Aan de grond in goed licht vind ik ze prima te doen, maar intussen ben ik er enigszins van overtuigd dat ik het in vlucht gewoon nooit ga leren...
Met vriendelijke groet, Zainal

Thijs Baan

Bij deze beesten gaat het vooral om postuur. Maar ik geef toe dat het lang niet eenvoudig is. Er gaat veel mis op dit gebied.
Bij voorbaat dank voor de hulp!
       Met Vriendelijke Groet,
                 Thijs Baan

Morten

Excuus voor de late reactie, deze was me even ontschoten. Bedankt, Thijs!

Wat Zainal zegt, klinkt goed! Het zou inderdaad niet zo moeilijk moeten zijn, maar bij dit soort lokaal voorkomende soorten vind ik het lastig een zoekbeeld te ontwikkelen als je ze zo zelden ziet, zeker onder matige omstandigheden. Bij de visdiefjes en noordse sterns loop ik ook al jaren achter de feiten aan...
Groet, Morten


Gijs21

Interessant deze waarneming. Ik heb een soortgelijke waarneming openstaan van december in Leiden: ook overvliegende rietganzen in het donker. Misschien plaats ik die hier ook, ik ben wel benieuwd of een determinatie mogelijk is.

frankneijts

Citaat van: Thijs Baan op december 14, 2022, 15:14:49 PMAardig licht inderdaad, maar toch toendrarieten. :duim:

Citaat van: OJGoreng op december 14, 2022, 15:18:56 PMAls iemand zich ooit geroepen voelt om hier zo'n handig vastgeprikt determinatietopic over te maken vol met fijne foto's (zoals ook voor andere sterk gelijkende soorten bestaat), zijn er vast velen (waaronder ik) heel blij mee. Aan de grond in goed licht vind ik ze prima te doen, maar intussen ben ik er enigszins van overtuigd dat ik het in vlucht gewoon nooit ga leren...

Thijs zou al een begin kunnen maken met uit te leggen waarom hij zo zeker is van Toendra's ipv Kleine Rieten... B)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Morten

#7
Citaat van: Gijs21 op januari 10, 2023, 16:24:09 PMInteressant deze waarneming. Ik heb een soortgelijke waarneming openstaan van december in Leiden: ook overvliegende rietganzen in het donker. Misschien plaats ik die hier ook, ik ben wel benieuwd of een determinatie mogelijk is.

Voel je vrij. Alleen maar interessant om verschillende vogels naast elkaar te zien in vergelijkbare omstandigheden. (EDIT: nu hier, het ging om kolganzen)

Citaat van: frankneijts op januari 10, 2023, 22:43:24 PM
Citaat van: Thijs Baan op december 14, 2022, 15:14:49 PMAardig licht inderdaad, maar toch toendrarieten. :duim:

Citaat van: OJGoreng op december 14, 2022, 15:18:56 PMAls iemand zich ooit geroepen voelt om hier zo'n handig vastgeprikt determinatietopic over te maken vol met fijne foto's (zoals ook voor andere sterk gelijkende soorten bestaat), zijn er vast velen (waaronder ik) heel blij mee. Aan de grond in goed licht vind ik ze prima te doen, maar intussen ben ik er enigszins van overtuigd dat ik het in vlucht gewoon nooit ga leren...

Thijs zou al een begin kunnen maken met uit te leggen waarom hij zo zeker is van Toendra's ipv Kleine Rieten... B)

 O0
Groet, Morten


Thijs Baan

Zoals ik al zei, vooral postuur. Lange nek en lange snavel.
Bij voorbaat dank voor de hulp!
       Met Vriendelijke Groet,
                 Thijs Baan

Morten

Opvallend, nu is de waarneming bij mijn medewaarnemer (die de soortnaam blijkbaar nog niet had aangepast en wiens foto's hierboven staan) toch goedgekeurd als kleine rietgans.
Groet, Morten