Op Cladonia caespitica: Epicladonia?

Gestart door Bart Hessen, november 11, 2022, 23:29:41 PM

Vorige topic - Volgende topic

Bart Hessen

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/259263669/.
1 Epicladonia sandstedei micr. onderzocht, materiaal aanw.
datum: 2022-11-11
locatie: Bakkeveen - De Slotplaats (FR)

foto's:







Aangetaste delen verkleuren bruinig met zwartbruine zwellingen. Deze produceren vrij forse staafvormige conidiën 12-18 x 2.5-4 um die voor een deel 1-septaat zijn. Via de voorlopige sleutel van Hawksworth kom ik op Epicldonia sandstedei, met dien verstande dat de waargenomen conidiën wat groter zijn dan het aangegeven bereik (9-12 um). Visueel lijkt het er wel erg op, maar ik hou 'm vooreerst onzeker en zet 'm ook maar even op het forum. Grote aangetaste delen (links op foto 6) op stamvoet veteraanbeuk.
Commentaar welkom!

Jannes Boers

Hoi Bart, de aantasting is atypisch voor Epicladonia. Die soort vormt pycnidien in gallen, de infectie op je foto's laten vooral grote oppervlakten verbleekt thallus zien. Ik denk eerder dat het iets in de richting van Acremonium is, daar zie je dat vaker bij. Ik zie ook losse doorzichtige conidioforen op je foto's. De sporenmaten zijn echter wel te groot volgens mij voor Acremonium lichenicola, een soort die veel op Cladonia's voorkomt.
Vriendelijke groet,
Jannes

Bart Hessen

Beste Jannes,

Dank voor je reactie. Tot dusverre heb ik in dit monster geen duidelijke rechte conidioforen kunnen ontdekken (wel in dat gele spul van https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,498884.0.html; daar lijken de conidiën ook veel kleiner).
Op deze C. caespiticia zijn wratten op het thallus aanwezig die bruin lijken te beginnen en dan zwart worden, maar ik zie geen duidelijke stippen van pycnidiën. Het gemicroscopeerde is een afgesneden wrat met nog een klein stukje thallus.
Helaas heb ik de komende tijd erg weinig gelegenheid om hier verder naar te kijken. Mocht je er zelf ooit eens naar willen kijken dan kan ik je wat opsturen.

Met vriendelijke groet van
Bart

Bart Hessen

Nog een beetje verder naar gekeken: op de wratten op het thallus zijn in het geheel geen "haartjes" te zien zoals bij Acremonium lichenicola. De conidia lijken "en masse" geproduceerd te worden, maar discrete pycnidia heb ik tot dusverre niet kunnen zien.
Als ik wat meer tijd heb moet ik nog eens proberen een goede doorsnede van zo'n wrat te maken.

Bart Hessen

Eindelijk een conidium op een steeltje gezien... Maar die zitten niet op het oppervlak van de wratten, zo te zien. Monster erg bros geworden ondertussen, wellicht wat invochten voor een volgende poging...