Zijn wapenvlieglarven een beetje te determineren...?

Gestart door Rayan Majoor, november 26, 2022, 21:04:16 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rayan Majoor

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/260042021/.
1 Wapenvlieg onbekend - Stratiomyidae indet. larve/nimf, gezien
datum: 2022-09-29

foto's:

Vrij talrijk in ontbindend vruchtvlees van de walnoten.
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

nielsyese

Ik weet niks van larven, maar in walnoten.. is het dan niet iets anders? Fanniidae larve?
Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

Rayan Majoor

Hmm... die hebben er inderdaad ook wel wat van weg (bedankt voor de suggestie, altijd handig om je bewust te zijn van andere opties), maar vind wapenvlieglarven toch iets beter lijken (o.a. vanwege de kopvorm).
De larven zaten overigens ook niet ín de walnoten, maar aten van het vruchtvlees (dus buiten de noot) van de noten die op de grond lagen.
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

nielsyese

De meeste wapenvliegen zijn (semi)aquatisch, maar een Pachygasterinae is inderdaad wel een goede optie. Vergelijk bijv. Zabrachia. Misschien weet Ton van Haaren het wel.
Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

Ton van Haaren

Hallo Rayan
Dit zijn zeker Stratiomyidae en ik heb weinig ervaring met terrestrische vertegenwoordigers. Gelukkig bestaan er redelijk wat tabellen hiervoor met name door de Tjech Rozkosny, doch staan er af en toe wel wat foutjes in in zijn tabellen. Stuur even een mail naar tonvanhaaren[at]eurofins.com en ik stuur je wat PDF's. Gezien de wat lange slanke kop ligt Pachygastrinae wel voor de hand maar het verschil met Sarginae is subtiel. Het gaat o.a over de positie van die grote lange haren boven op de kop (clypeushaar): of die ter hoogte van het oog staat (Sarginae) of meer naar voren, zo halverwege tussen de ogen en de antenne (Pachygastrinae). Ik denk het laatste te zien op je foto's. Vervolgens Moet je kijken naar de haren op het laatste (anaal) segment: of die lang (Eupachygaster tarsalis/Zabrachia) of kort, en ik denk het laatste, doch niet zo extreem kort dat ze vrijwel niet te zien zijn, want dan zou je neopachygaster hebben. Blijft over Pachygaster atra of Praomyia leachii maar daarvoor heb je de vorm van de ventrale haren nodig of die normaal zijn (p. leachii) of aan het uiteinde verdikt (P. atra). Dat kan ik verder niet goed beoordelen.
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

Rayan Majoor

Hoi Ton (en Niels :blink: ),

bedankt voor de uitgebreide reactie! Erg fijn altijd, kan dit soort berichten in de toekomst ook altijd weer gebruiken als ik iets tegenkom. Ik zal je een  mailtje sturen!
Ik heb later nog wat meer foto's van een van de larven gemaakt, maar moet die nog uitzoeken. Wie weet dat daarmee de laatste vraag nog wel beantwoord kan worden :)  die foto's zal ik hier tzt uiteraard ook nog delen.
Mvg Rayan Majoor