Trichia -> T. ambigua

Gestart door M.Vullings, november 24, 2022, 16:02:49 PM

Vorige topic - Volgende topic

M.Vullings

Ik denk een Trichia, ook op de binnenkant van schors van dode fijnspar gezien.
Is van deze foto's meer te zeggen over de soort?
Met vriendelijke groet, Margot & Geert
Onze waarnemingen worden op verschillende invoerportalen doorgegeven.

Marian Jagers

Hallo Margot,

Inderdaad een Trichia behorend tot de groep rondom T. botrytis.
Van belang zijn de groeivorm, kleur en formaat van het vrl., vlekkenpatroon aan de bovenzijde van het vrl. en lengte van de punten van de elateren.

Hoe staat het met je Duits? Zie dit artikel. https://www.researchgate.net/publication/281823641_Revision_der_Arten_der_Trichia_botrytis-Gruppe_mit_besonderer_Berucksichtigung_von_Trichia_subfusca_Rex

Interessant verhaal maar als de tekst je te lastig/te lang is, kun je beperken tot tabel 4 op blz. 448. Ik ben benieuwd welke van de zes soortnamen volgens jou het beste past bij je vondst.
Dan zal ik dit daarna bevestigen (of e.v. corrigeren).
Groeten Marian

M.Vullings

Citaat van: Marian Jagers op november 24, 2022, 20:17:33 PMInderdaad een Trichia behorend tot de groep rondom T. botrytis.
Van belang zijn de groeivorm, kleur en formaat van het vrl., vlekkenpatroon aan de bovenzijde van het vrl. en lengte van de punten van de elateren.
Ik denk te zien: grote vruchtlichamen, vlekkenpatroon klein, elateren met lange/middellange? punten, sporenkleur licht, groeivorm samen.
Op grond van het kleine vlekkenpatroon blijven T. ambigua en T. flavicoma over, de laatste is klein en groeit enkel, dan blijft T. ambigua over?
Wat dan niet klopt is dat deze op loofhout staat volgens de Verspreidingsatlas en ik het op schors van fijnspar zag.
Met vriendelijke groet, Margot & Geert
Onze waarnemingen worden op verschillende invoerportalen doorgegeven.

Marian Jagers

Mooi dat je niet gauw tevreden bent.
De verspreiding van T. ambigua in NL is nog niet goed bekend. Vondsten van deze soort werden voor het uitkomen van het artikel aangezien voor T. botrytis.

Nieuw klein klusje voor je. T. ambigua wordt in het artikel als nieuwe soort beschreven. Onderaan de beschrijving staat waar de soort op voorkomt. Helpt dit?
Groeten Marian

M.Vullings

Citaat van: Marian Jagers op november 25, 2022, 19:18:21 PMMooi dat je niet gauw tevreden bent.
De verspreiding van T. ambigua in NL is nog niet goed bekend. Vondsten van deze soort werden voor het uitkomen van het artikel aangezien voor T. botrytis.

Nieuw klein klusje voor je. T. ambigua wordt in het artikel als nieuwe soort beschreven. Onderaan de beschrijving staat waar de soort op voorkomt. Helpt dit?
Dat helpt zeker "zelden" op naaldhout, dit stukje had ik niet gelezen, wel dat T. ambigua met de andere soorten uit deze groep verwisseld kan worden. Leuk dus om dit op fijnspar te vinden.
Met vriendelijke groet, Margot & Geert
Onze waarnemingen worden op verschillende invoerportalen doorgegeven.

Marian Jagers

Groeten Marian

M.Vullings

Super bedankt voor je hulp Marian, heel leerzaam.
Met vriendelijke groet, Margot & Geert
Onze waarnemingen worden op verschillende invoerportalen doorgegeven.