Hele jonge geelbruine plaatjeshoutzwam...?

Gestart door Rayan Majoor, november 23, 2022, 13:28:17 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rayan Majoor

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/259892342/.
1 Geelbruine plaatjeshoutzwam - Gloeophyllum sepiarium vruchtlichaam, veldwaarneming
datum: 2022-09-28
locatie: Wageningen - Oranje Nassau's Oord (GE)

foto's:

Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

paddenstoelenmonster

Hoi Ryan, wat een schitterende opname!! Vette complimenten hoor!
En duidelijk groeiend op naaldhout, dus eigenlijk is wat mij betreft dit de enige soort. Heel veel houtzwammen beginnen erg jong erg bleek van kleur en ontwikkelen later de echte kleuren.
zoals je op mijn profiel kunt zien zijn jonge zwammen een grote hobby van me, maar zo jong had ik de Geelbruine plaatjeshoutzwam nog niet gezien!
ook kenmerkend voor het jong zijn is de prachtige haardos, die nog niet nat geweest is en dus heerlijk (net als bij jonge hondjes en katjes) erg donzig van structuur is! Je ziet dat ook bij Fopelfenbankjes (maar die groeien niet op naaldhout dus vallen af.

Onderstaand een detailfoto van mijn meest jonge exemplaar van deze soort. De haartjes zijn al samengeplakt.
zie https://waarneming.nl/waarneming/view/231518612?_popup=1
Dat ze met de ouderdom zoveel donkerder worden zie je ook heel goed bij Dennenvoetzwammen. Beginnen prachtig geel, maar daarna bruin en tenslotte op het zwarte af!

Ter illustratie ook een Fopelfenbankje erg jong. Ook zo'n pluizenbolletje!
Maar het "bewijs" vind je natuurlijk pas door er weer langs te gaan. Want dan zie je wat er van geworden is!
henk het bosmonster
Met een hartelijke groet uit Schaarsbergen bij Arnhem van Henk de (hout)zwamneus.

Rayan Majoor

Leuk, bedankt voor de enthousiaste reactie! Zulke beginstadia zijn inderdaad erg leuk (o.a. ook door de uitdaging die het voor de determinatie met zich meebrengt). Gelukkig dat het type substraat al wat in de determinatie kan helpen :)
En inderdaad erg mooi donzig in dit stadium. Juist dat bracht me wel wat twijfel, maar blijkbaar dus juist enigszins kenmerkend ;D

Als ik eraan denk ga ik er zeker in een van de komende dagen maar weer eens langs! Voordeel van houtzwammen (en verwante) is dat zo'n achterstand met het invoeren daarmee niet snel een probleem oplevert :angel:
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

paddenstoelenmonster

Hoi Ryan, vanmorgen vond ik ook een erg klein exemplaar. Zie de foto's en oordeel zelf!
Maar ben natuurlijk wel benieuwd hoe die van jou uitgegroeid is!
Henk het bosmonstertje
Met een hartelijke groet uit Schaarsbergen bij Arnhem van Henk de (hout)zwamneus.

Rayan Majoor

Lijkt er zeker op!
Ik ben afgelopen vrijdag terug gegaan en was even bang dat het stammetje ten onder was gegaan in de ravage die er door zware bosbouwmachines gecreëerd was (als creëren hier nog op zijn plaats is). Maar gelukkig stond ie nét buiten de sporen: ondanks dat er een mooie blauwe streep overheen gespoten was, is ie denk ik goed herkenbaar. Foto's komen tzt.
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Rayan Majoor

Het duurde even, maar bij dezen nog de vervolgfoto's van eind november :angel:




Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

paddenstoelenmonster

Hoi Ryan, ik neem aan dat je inmiddels zelf ook overtuigd bent!!
Proficiat met de mooie vondst!
Henk
Met een hartelijke groet uit Schaarsbergen bij Arnhem van Henk de (hout)zwamneus.

Rayan Majoor

Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl