Hoofdmenu

Beversporen?

Gestart door Jeroen Nagtegaal, maart 08, 2006, 21:36:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jeroen Nagtegaal

Ik zag deze foto en volgens mij zijn dit geen beversporen, ik weet eigenlijk wel zeker dat het een douglas spar betreft en een bever eet dze naar mijn weten niet.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

grunsven

lijkt me eerder een brute vorm van ringen inderdaad (geheel terecht daar niet van)
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

Pim

Ik stuur de link door naar deskundige.

Wordt vervolgd....
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

laatvlieger

Beste Jeroen,

Ik ben het met je eens dat deze sporen er nogal uitzien alsof ze door mensen zijn aangebracht (ringen), echter het is een reeksje van 3 foto´s en er zouden meer van dergelijke sporen in het bos aanwezig zijn. Zeker de middelste van de 3 foto´s lijken mij wel degelijk beversporen. Ik ken geen ander dier dat dergelijke sporen aan zou kunnen brengen. En vooral de middelste foto lijkt mij geen geval van "ringen".

Ik vroeg me af hoe je erbij kwam dat de boom een douglasspar zou zijn? Dat zou voor een bever inderdaad wel heel erg vreemd zijn. Ik zie helaas geen takken en aan de hand van de bast durf ik niet te zeggen dat het een douglas is. Onder de boom zie ik vooral bladeren van eik en beuk(?) en geen naalden (maar naalden zijn natuurlijk klein, dus misschien zijn die wel niet te zien op de foto). Volgens mij zijn aangevreten beuken en eiken overigens ook vreemd voor een bever??

Toch denk ik dat het wel degelijk sporen van een bever zijn.  
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Jeroen Nagtegaal

Ik zie duidelijk een douglas stuctuur van de schors, er zit ook hars op en dat wijst al een naaldboom.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Pim

Citeer.......denk ik ook dat alledrie de foto's gaan om een bever. De
dikste boom is het duidelijkst. Er is geen ander dier dat een boom kan
beknagen.
De twee andere foto's zijn iets minder duidelijk maar het zijn de
houtsnippers op de grond die toch sterk doen denken aan bever. De snippers
zijn veel te groot voor een ander dier. Knaagsporen van konijn, paard,
edelhert laten zulke snippers niet achter.

Volgens J. Reinhold die veel ervaring heeft met bevers (en andere zoogdieren) gaat het inderdaad om bever(knaag)sporen.

met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

Eryngium

In Polen heb ik wel Beverknaagsporen waargenomen op o.a Grove den (hars!), Beuk en Zomereik. Verder ook op Wilg, Zwarte els en Gewone es.

Groeten,

Ernst-Jan
Groeten,
Ernst-Jan