Korstmos onbekend

Gestart door JohanFH, november 17, 2022, 16:42:59 PM

Vorige topic - Volgende topic

JohanFH

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/259591372/.
1 Korstmos onbekend - Lichen indet.
datum: 2022-11-16
locatie: Maarn - Zanderij (UT)

foto's:



lukasverboom

Die witte korsten op steen zijn lastig zonder goede detailfoto, maar wit sterschoteltje lijkt me een goede kandidaat
Groet,
Lukas

Marien bioloog
Favoriete groepen: korstmossen, mossen, schelpen, vleermuizen, mariene dingen.

Korstmossen in de tuin? https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,464730.0.html

Guido Berger



Als een waarneming goedgekeurd wordt op waarneming.nl houdt dat in dat ook in de Nederlandse verspreidingsatlas op die locatie een 'stip' komt te staan dat de betreffende soort daar aanwezig is. Van deze laatste gegevens wordt gebruik gemaakt door allerlei wetenschappelijke en overheidsinstellingen. Die 'stip' moet dus ook echt kloppen.

Goedkeuren van een waarneming reikt dus verder dan enkel het goedkeuren de persoonlijke waarnemingen van een waarnemer.

Daarom is het zo belangrijk dat de documentatie duidelijk is, met scherpe en herkenbare foto's!
Ook al geeft de beeldherkenning 95% of meer aan wil dat niet zeggen dat het klopt. 100% klopt soms ook nog niet.

En 'een goede kandidaat' wil niet zeggen dat Lukas 100% zeker is.
En dat is eigenlijk wel nodig.

Matthijs Molenaar

Guido, wij hadden pas op precies die plek ook Wit sterschoteltje toch? Lijkt me ook een van de exemplaren die op die stenen zat!
Met vriendelijke groet,
Matthijs Molenaar.

Levenslijst Waarneming.nl

When nothing goes right, go left (Martha Cecilia)

Guido Berger

Citaat van: Matthijs Molenaar op november 17, 2022, 19:56:33 PMGuido, wij hadden pas op precies die plek ook Wit sterschoteltje toch? Lijkt me ook een van de exemplaren die op die stenen zat!

Ja daar zit ook Wit sterschoteltje - daarom heb ik (deze keer) de waarneming ook goedgekeurd met blauwe vink ipv op ntb gezet.

Maar korstmossen zitten vlak bij elkaar en het is de bedoeling dat iedere waarneming op zich echt voldoende duidelijk gedocumenteerd moet zijn om het goed te keuren.
Dit kan bij wijze van spreken een steriele Zwarte schotelkorst of Kastanjebruine schotelkorst zijn met wat vraat oid aan de randen.