Zadellibellen voor onderzoek

Gestart door grunsven, september 26, 2023, 16:03:39 PM

Vorige topic - Volgende topic

grunsven

De Universiteit van Exeter is bezig met een onderzoek naar de herkomst van zadellibellen in West-Europa. Komen ze uit Afrika, Zuid-Europa of ergens anders vandaan. Hiervoor hebben ze materiaal zoals stukjes vleugel en larvenhuidjes nodig.

Ze gebruiken stabiele isotopen van waterstof om te bepalen waar de dieren vandaan komen. Hiervoor zoeken ze monsters van zadellibellen die onder andere in Nederland (dood) gevonden zijn. Maar ze willen ook graag larvenhuidjes. Van de larvenhuidjes weten we waar ze vandaan komen en dan kun je de waterstof-handtekening van de volwassen dieren daarmee vergelijken.

Heb je larvenhuidjes of volwassen zadellibel en wil je hieraan meewerken laat het me weten. Ik zal zorgen dat het uiteindelijk bij Johanna Hedlund van de universiteit van Exeter terecht komt.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

Niek Haak

interessant onderzoek, helaas niet nauwkeurig genoeg om binnen Europa goed te kunnen zien waar migrerende libellen naar toe gaan of vandaan komen.

grunsven

Stabiele isotopen van waterstof zijn inderdaad vrij grof maar je kunt wel zien of ze afkomstig zijn uit Spanje, de Sahel of Centraal Europa. Als je dat combineert met windrichting geeft het wel inzicht. Uiteraard zou je het nauwkeuriger willen weten zoals met geringde vogels of zenders maar dat is lastig met libellen.
Met foto's en individuele herkenning, zoals jij gedaan hebt, is natuurlijk ook een optie maar om dat voor zo'n groot gebied te doen hebben we heel mensen en heel veel foto's nodig.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

pdeknijff

De Europese isoscapes zijn, afhankelijk van het isotoop soms opvallend informatief. Vooral bij gebruik van niet alleen waterstof, maar ook zuurstof en anderen kun je de resultaten overelkaar projecteren en zo tot nauwkeurigere uitspraken komen.
Met vriendelijke groet,

Peter de Knijff

Niek Haak

Citaat van: grunsven op oktober 11, 2023, 09:18:05 AMStabiele isotopen van waterstof zijn inderdaad vrij grof maar je kunt wel zien of ze afkomstig zijn uit Spanje, de Sahel of Centraal Europa. Als je dat combineert met windrichting geeft het wel inzicht. Uiteraard zou je het nauwkeuriger willen weten zoals met geringde vogels of zenders maar dat is lastig met libellen.
Met foto's en individuele herkenning, zoals jij gedaan hebt, is natuurlijk ook een optie maar om dat voor zo'n groot gebied te doen hebben we heel mensen en heel veel foto's nodig.

Het is een taai probleem binnen de huidige technische mogelijkheden en budget beperkingen. Individuele herkenning met foto's is alleen effectief als je een voldoende hoog percentage van de individuen in verschillende regio's op de foto krijgt, anders is het zoeken naar een speld in een hooiberg; zelfs binnen Nederland lijkt dit nog niet goed haalbaar.

Onderzoek op basis van meerdere isotopen zou een nauwkeuriger herkomst kunnen opleveren maar lijkt me prijzig, en het risico op verontreiniging/verstoring van samples door diverse factoren lijkt me significant (kost ook weer geld om dat betrouwbaar te checken). En het werkt zelden voor relatief kleine verplaatsingen van bijv. 100-200km, voor een libel geen grote afstand.

Ik had zelf enige hoop op een bijdrage via nieuwe radartechnieken (met name om te kijken of er significante stromen libellen zijn op bepaalde trajecten) maar ook daarbij loop je tegen budget problemen aan omdat geschikte apparatuur beperkt voorhanden is en in principe alleen gebruikt wordt voor "nuttiger" toepassingen.

Een andere optie zijn superlichte tags (+/- 50 mg, prima voor libellen) die vanuit een satelliet of een serie meetstations te peilen zijn. Daar werd een jaar of vijf geleden al over geschreven maar voor zover mij bekend is dat nog steeds niet op de markt. Zo blijft er voorlopig nog volop ruimte voor verwondering ;)

Peter Hoppenbrouwers

Dag Roy,

ik heb nog de nodige larvenhuidjes afkomstig uit de Millingerwaard, maar meen dat je collega's Kim en René ook huidjes verzameld hebben in de Millingerwaard, wellicht een snellere manier om ze te krijgen. Mocht het niet lukken, dan weet je me te vinden.
Groet,

Peter Hoppenbrouwers

Libellenwaarnemingen Nijmegen e.o.
http://nijmegen.waarneming.nl
Flora & Faunawerkgroep Gelderse Poort
https://ffgelpoort.waarneming.nl