Op Physcia adscendens -> Didymocyrtis epiphyscia

Gestart door Bart Hessen, november 08, 2022, 23:39:01 PM

Vorige topic - Volgende topic

Bart Hessen

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/259086475/.
1 Korstmosparasiet onbekend - Lichen parasite indet. micr. onderzocht, materiaal aanw.
datum: 2022-11-08
locatie: Beetsterzwaag (FR)

foto's:







Rose verkleuring van het thallus, pycnidiën onder grijze vlekken op de aangetaste delen, ook in de ciliën (zelfde conidiën uit beide delen). Pycnidiën plm 120 um diameter, conidiën biguttaat, afgerond staafvormig 5.5-6.5 x 2.5-3 um. Dacht even aan de conidiën van P. adscendens zelf (die van vergelijkbare grootte zijn), maar die zie ik ze normaal gesproken nooit in de ciliën maken.
Vast iets dat iemand direct herkent (maar ik in ieder geval niet...).
P.S. De voorlopige sleutel van Hawksworth volgend kom ik bij Phoma uit (voor wat dat waard is)

Jannes Boers

Hoi Bart, Het is waarschijnlijk Didymocyrtis epiphyscia, maar check de sporenmaten voor de zekerheid!
Vriendelijke groet,
Jannes

henkjanvdkolk

Maten van conidia kloppen precies voor Didymocyrtis epiphyscia, dus die soort moet het zijn.
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

Bart Hessen

Dank, heren!
Had ik wellicht moeten herkennen als Didymocyrtis: ik heb de conidiën van D. ramalinae natuurlijk al een paar keren gezien en die lijken er visueel erg op. In de sleutel van Hawksworth staan wel enkele anamorfen in de "conidial species"-lijst, maar niet die van Didymocyrtis, dus niet zo gek dat ik die daar niet vond.
Ik zal de waarneming aanpassen.