In schorsspleet eik

Gestart door Bart Hessen, oktober 29, 2022, 22:37:59 PM

Vorige topic - Volgende topic

Bart Hessen

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/258451369/.
1 Korstmos onbekend - Lichen indet. micr. onderzocht, materiaal aanw.
datum: 2022-10-29
locatie: Oranjewoud - Overtuin (FR)

foto's:







Dit is me een raadsel. In droge schorsspleet van eik (die verder o.a. Chaenotheca hispidula, chlorella en chrysocephala draagt). Bobbelige witte ondergrond die opbreekt in felgele kopjes (kleur een beetje als Ch. brachypoda). De kopjes zijn bezet met fijne haartjes die in een preparaat in water (foto 5) wel conidioforen lijken. In een geplet kopje zijn algen te zien (foto 6), maar hoe die met het geheel samenhangen is me onduidelijk.

Dit komt me geheel onbekend voor en ik weet dus ook niet hoe te beginnen met dit uit te zoeken.
Suggesties meer dan welkom!

Pluijm

Heel jonge Chaenotheca brachypoda?
Met vriendelijke groet,
Arno van der Pluijm

Bart Hessen

Daar dacht ik in het veld ook eerst aan. Maar de "kopjes" Zijn wat poederig en hebben geen merkbare interne structuur (en die zou ik voor jonge brachypoda wel verwachten).
Het lijken me een soort sporodochiƫn o.i.d., wellicht van een parasiet (maar waarop dan...)?
Als ik weer tijd heb zal ik eens proberen naar het "thallus" te kijken.
Verdere suggesties intussen welkom!

Bart Hessen

Verder hier naar kijkend heb ik de indruk dat het wellicht een soort Acremonium is (en dan dus een korstmosparasiet of schimmel). Acremonium vormt conidia op lange dunne conidioforen, De conidia lijken wel erg klein (2.5-3.5 x 1.5-2 um), te klein voor A. lichenicola, de enige lichenicole A. die in NL bekend is.

Zou iemand dit naar het forum "Korstmosparasieten" kunnen overzetten (of me vertellen hoe ik dat zelf kan doen)? Verdere suggesties intussen welkom!

Pluijm

Linksonder het laatste commentaar kun je vakje 'verplaats topic' vinden.
Dan bij 'adminforum' rechtsboven kun je uit keuzemenu je forum kiezen.
Met vriendelijke groet,
Arno van der Pluijm

lukasverboom

Citaat van: Pluijm op december 06, 2022, 08:41:04 AMLinksonder het laatste commentaar kun je vakje 'verplaats topic' vinden.
Dan bij 'adminforum' rechtsboven kun je uit keuzemenu je forum kiezen.

Dat kunnen alleen admins, Arno :)
Groet,
Lukas

Marien bioloog
Favoriete groepen: korstmossen, mossen, schelpen, vleermuizen, mariene dingen.

Korstmossen in de tuin? https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,464730.0.html

Pluijm

Met vriendelijke groet,
Arno van der Pluijm