Welke valk in Frankrijk?

Gestart door Roman Roodborst, oktober 27, 2022, 10:52:49 AM

Vorige topic - Volgende topic

Roman Roodborst

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://observation.org/observation/258174317/.
1 Boomvalk - Falco subbuteo overvliegend, gezien
datum: 2022-07-23
locatie: France - Allier (03) (FR)

foto's:

Het is al een paar maanden geleden, maar weten jullie wat voor valk het is? Ik denk een boomvalk, maar weet het niet zeker.
Met vriendelijke groet,
Roman Kusters,
12 jaar

OlivierO

Ik denk dat het rode aan de poten een lichteffect is, dus niet de broek zoals bij een Boomvalk. Ook het forse, de tekening en staart maken hier voor mij toch eerder een Slechtvalk van.

Hen je nog foto's?
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Roman Roodborst

Bedankt voor het reageren :blink:, ik heb helaas niet nog meer foto's. Ik ga de waarneming veranderen naar een onzekere slechtvalk
Met vriendelijke groet,
Roman Kusters,
12 jaar

frankneijts

Die kan wel op zeker Roman: Olivier heeft helemaal gelijk...
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

marijn

Niet mijn forte, en de foto is niet best, maar ik zie hier eigenlijk wel een Boomvalk in...
Wat pleit er nu werkelijk hard voor Slechtvalk?
Wat voor lichteffect (anders dan een oranje schijnwerper ;)) zou zó'n rode broek moeten produceren?
Verder lijkt de wit/donker-verdeling op de kop me als bij Boomvalk (veel wit, met uitstulpinkje achter het oor), de bouw me juist slank (smalle vleugelbasis) en meen ik lengtestreping op de borst en iets verlengde middelste staartpennen te zien..
Marijn Prins

Roman Roodborst

Ik laat de waarneming dan toch maar op onzeker staan...
Met vriendelijke groet,
Roman Kusters,
12 jaar

OlivierO

Wat mij betreft toch echt gewoon een zekere Slechtvalk.

De vogel oogt heel fors, de staart is kort (in verhouding tot breedte) en hoekig, op de staart is de bandering (slechter te zien) naar het einde toe duidelijker (bij Boomvalk veel meer uniform), de streping op de borst en vleugels is gelijkaardig (bij Boomvalk is de borst veel grover gebandeerd, zeker tegenover de ondervleugel), de hand is lang ten opzichte van de arm, de broek is veel te weinig oranje voor een (adult) boomvalk.
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.