Onbekende spinselbladwesp

Gestart door Luuk Torn, oktober 23, 2022, 17:54:31 PM

Vorige topic - Volgende topic

Luuk Torn

Ik zou graag willen weten welke soort dit is. Hoort tot familie Pamphiliidae en waarschijnlijk genus Acantholyda.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/251437691/.
1 Acantholyda posticalis imago, op licht, handvangst en losgelaten
datum: 2022-08-05
locatie: Kootwijk - Loobosch (GE)

foto's:






Bedankt!
Met vriendelijke groeten,
Luuk Torn

heermoes

Hoi Luuk,
Leuke waarneming. Is het exemplaar verzameld? Dan zouden kleine kenmerken gecheckt kunnen worden. Ik zou nu zelfs niet het genus zeker durven zeggen.
mvg, Luc Elshout (validator Symphyta)
Jong? Natuur? De NJN natuurlijk!
JBU Natuurgidsen

Luuk Torn

#2
dankjewel voor je reactie Luc!
Ik heb hem helaas weer vrijgelaten (waarneming was van een paar maanden terug). Welke kenmerken bedoel je precies? Ik heb namelijk nog wel wat extra foto's
Met vriendelijke groeten,
Luuk Torn

heermoes

Als het lukt om er achter te komen hoe de klauwtjes er uit zien. Met twee tanden op het eind of een spits eind met een tand verder op de klauw.
Of het uiterste deel van de vleugel is onregelmatig gerimpeld of met parallelle rimpels.
mvg, Luc Elshout (validator Symphyta)
Jong? Natuur? De NJN natuurlijk!
JBU Natuurgidsen

heermoes

Wanneer de klauwtjes een spits eind met een tand verder op de klauw hebben en de vleugels in het achterste deel gerimpeld zijn, dan zou het inderdaad Acantholyda zijn, want de voorschenen hebben een stekel in het midden. Waarschijnlijk Acantholyda posticalis, 28-36 antenneleden, stigma geel, borststuk aan de zijkant geel met een beetje zwart.
mvg, Luc Elshout (validator Symphyta)
Jong? Natuur? De NJN natuurlijk!
JBU Natuurgidsen

Luuk Torn

Ok, ik heb hier nog een foto waar de poten er iets beter op staan.
https://waarneming.nl/photos/60126522/
Ik zie niet meteen zo'n tand op de klauw. Kan jij hier nog iets mee?
Met vriendelijke groeten,
Luuk Torn

heermoes

Als ik daar op in zoom lijkt de middelste poot wel er uit te zien als een klauw met een spits eind en een tand verder op de klauw. Zou goed kunnen kloppen dan.
mvg, Luc Elshout (validator Symphyta)
Jong? Natuur? De NJN natuurlijk!
JBU Natuurgidsen