Voorlichting is overigens in bijna alle processen een onmisbare schakel.
De voorlichting is inderdaad er belangrijk maar ook draagvlak bij particuliere grondeigenaren en TBO´s.
Juist vorige week op een prachtige plek in een natuurgebied vol met planten die niet alledaags zijn trok ik een muskusratten fuik om hoog vol met exoten- kreeften. De actie die er opstaat om deze dieren te vangen of de populatie in te dammen is nihil. Door deze ervaring kijk je gelijk anders naar dat gebied. Bovenwater is het enorm mooi maar wellicht is er onderwater met al die vraatzuchtige kreeften wel een grote bende.
Wat bij de TBOs tevens een probleem is, is het geld. Financiële middelen zijn binnen deze organisaties ruim voor handen echter het budget van het betreffende gebied staat niet toe dat een opzichter tijd vrijmaakt voor exotenbestrijding.
Met pijn in het hart heb ik moeten gadeslaan hoe Nijlganzen de vlotjes voor de Zwarte stern telkens en telkens vernielde en innamen. Mijn idee was zorg dan dat er een nihil stand Nijlgans is maar ja daar gaat erg veel tijd in zitten.
Dit weekeinde heb ik nog een zeer bijzonder stukje gelezen van een dame die toch maar vond dat de Nijlgans een compliment verdiende voor zn vestigingskracht en aanpassingsvermogen. Tevens hekelde deze dame het wegnemen uit de natuur van soepganzen. Veel mensen willen de natuur van de Jac Thijsse plaatjes zien/hebben!!!
Ik zou zeggen voordat er "brandjes geblust" gaan worden moet er zeer duidelijk beleid zijn en aanwijzingen* voor bepaalde groepen personen dit soort maatregelen uit te voeren.
Tevens moet er een geldelijke tegenprestatie worden afgesproken. Immers dan alleen wordt je serieus genomen.
Groet,
Grutto
* ingrijpen zonder toestemming van de eigenaar mogelijk !! idem als bij muskusratten bestrijding.