Een taigaboomkruiper misschien?

Gestart door annelies vriens, oktober 20, 2022, 01:29:25 AM

Vorige topic - Volgende topic

annelies vriens

Gefotografeerd in de Noord-Eifel [D]. Ik vond het verenkleed al wat ''bont''....Is dit een taigaboomrkuiper misschien?
Het gaat om deze waarneming: https://observation.org/observation/257559292/.
1 Taigaboomkruiper - Certhia familiaris adult, foeragerend, gezien
datum: 2022-10-18
locatie: BRD - EU Dahlem Kronenburg (DE)

foto's:



frankneijts

Inderdaad Taiga maar van de middeneuropese ondersoort macrodactyla, de Kortsnavelboomkruiper (die ook broedt langs onze oostgrenzen)..
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

marijn

De soort C. familiaris wordt overigens in de nieuwe 'Nils' Kortsnavelboomkruiper genoemd, en de naam Taigaboomkruiper wordt expliciet uitsluitend toegekend aan de nominaat. Dat is natuurlijk een heel goed idee.
Marijn Prins

frankneijts

Citaat van: marijn op oktober 25, 2022, 00:29:32 AMDe soort C. familiaris wordt overigens in de nieuwe 'Nils' Kortsnavelboomkruiper genoemd, en de naam Taigaboomkruiper wordt expliciet uitsluitend toegekend aan de nominaat. Dat is natuurlijk een heel goed idee.

Was me nog niet opgevallen maar inderdaad een uitstekend idee!
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Guus Peterse

Misschien een goed idee, maar dat is toch een keiharde naamsverandering? Certhia familiaris was taigaboomkruiper en wordt dan kortsnavelboomkruiper, en daar gaan wij natuurlijk niet over, en daar gaat ook Niels niet over. Op de lijst in Dutchbirding staat nog gewoon taigaboomkruiper bij Certhia familiaris en die volgen bij mijn weten strak de CSNA dus dat lijkt me tot op dit moment nog de enige correcte naamgeving.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

marijn

Het staat iedereen vrij om zijn of haar eigen Nederlandse namen te publiceren, Guus. Zo'n standaardwerk als het Handboek Europese vogels is juist een mooie gelegenheid daarvoor.

Overigens wel merkwaardig dat in het Handboek de naam Taigaboomkruiper steeds tussen aanhalingstekens geplaatst wordt, contra andere ondersoortnamen. Misschien een poging om het 'nieuwe' gebruik van de naam aan te geven.

Een ander verschil met de namenlijst van CSNA is Vale Steenuil ipv Kokomiau (ook een verbetering m.i.).

Marijn Prins

annelies vriens

Beste Allemaal,
Excuus voor mijn late reactie maar -notificaties ontvangen- werkt niet want ik ontvang niets! Veel dank voor het meedenken en de info. Misschien een rare vraag maar zal ik de waarn. veranderen in kortsnavleboomkruiper of toch gewoon taiga?
Ik hoor het graag.
Vriendelijke groet, Annelies Vriens

frankneijts

Maak er maar Kortsnavelboomkruiper van ..😌
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'