Pegomya-larven op schapenzuring (R. acetosella)...

Gestart door Rayan Majoor, oktober 25, 2022, 15:16:10 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rayan Majoor

Hallo allemaal,

afgelopen zondag ben ik op de Edese hei op zoek geweest naar rupsen van de metaalvlinder. Daarbij kwam ik deze mijnen van een mineervlieg op schapenzuring tegen. Telkens één larve, de grotere larven al in een tweede blad omdat ze hun eerste blad al volledig leeggegeten hadden. Primaire mijnen met een begingangetje en de eischaal altijd aan de onderzijde van het blad nog aanwezig.
Nu zie ik op bladmineerders.nl dat twee soorten Pegomya's (P. bicolor en P. solennis, ervan uitgaande dat dat P. vanduzeei niet op schapenzuring voor komt) op schapenzuring voor kunnen komen, maar van beide is er niet echt veel bekend van het daadwerkelijke voorkomen op schapenzuring (behalve dat ze daar als enkel eitje gelegd worden, in plaats van in een groepje). En P. solennis zou van mei tot september als larve voorkomen, dus die lijkt dan weer niet logisch in deze tijd van het jaar (zeker aangezien ik zelfs nu nog een vol eitje heb gevonden). Erg interessant dus...
Nu ben ik wel benieuwd welke van de twee soorten dit dan zal zijn. Maar het liefst wil ik ze niet vermoorden. Dus hierbij mijn vraag: zijn beide soorten als larve of imago uit elkaar te houden zonder ze te ontleden? Want in dat geval ga ik graag terug om ze wat beter te bekijken en eventueel op te kweken.
Ben benieuwd of iemand me hier wat meer over kan vertellen.


Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/258033191/.
15 Zuringvlieg - Pegomya solennis larve/nimf, foeragerend, gezien
datum: 2022-10-23
locatie: Ede - Vlinderdas (GE)

foto's:



















Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl