Hoornaars

Gestart door michel.wissink, juni 01, 2008, 21:00:26 PM

Vorige topic - Volgende topic

michel.wissink

Vanmiddag in een bos trof ik een zwerm hoornaars, die zichtbaar werden aangetrokken door een dik wit sap, sijpelend uit een boom (ik geloof zomereik, maar ik heb er niet op gelet). Wie weet wat dit voor sap is?
Groeten,
Michel

Katoelenkiekers.nl

Camera: Fuji FinePix HS10 en FinePix S1
Kijkers: Nikon Action 8x40; Bynolyt Target 60


michel.wissink

Daar zit best wat in, ja.
Overeenkomsten: schuimige structuur aan vochtige schaduwzijde aan de voet van zomereik; wit van kleur.
Verschillen: mijn waarneming is 's middags gedaan; het schuim trok veel hoornaars aan, naar ik aanneem door een geur. Ze leken er ook van te eten / drinken.

Ik ben niet dichter genaderd, om de zwerm hoornaars niet te verstoren (  :o  ), maar ik kan ermee leven dat het iets dergelijks is geweest.
Bedankt voor je snelle speurwerk!
Groeten,
Michel

Katoelenkiekers.nl

Camera: Fuji FinePix HS10 en FinePix S1
Kijkers: Nikon Action 8x40; Bynolyt Target 60

han.endt

Het lijken mij Middelste Wespen.

michel.wissink

#4
CiteerHet lijken mij Middelste Wespen.
Ik denk toch hoornaars: lijfgrootte ca. 40 mm, en de kop was roder dan van middelste wesp (voor zover ik daar foto's van heb gezien).
Groeten,
Michel

Katoelenkiekers.nl

Camera: Fuji FinePix HS10 en FinePix S1
Kijkers: Nikon Action 8x40; Bynolyt Target 60

han.endt

Voor Hoornaar klopt de tekening op het labrum en de clypeus niet en verder is er tussen de vleugelinplant en de kop een gele met rode tekening te zien en ik zie geen roodachtige vlek op de thorax.
Dit alles klopt wel goed voor Middelste Wesp. Ook de tekening voor op de kop klopt beter op Middelste Wesp.

michel.wissink

#6
Na mijn eigen foto's wat beter te hebben bekeken kan ik inderdaad wel meegaan in je oordeel en toelichting.
Verder was ik bevooroordeeld omdat in de omgeving veel hoornaars voorkomen, en ik niet van het bestaan van de gelijkenissen met Middelste wesp wist. Ik heb mijn waarneming dan ook aangepast, en bovendien een crop toegevoegd, ter eventuele bevestiging.
Dank!
Groeten,
Michel

Katoelenkiekers.nl

Camera: Fuji FinePix HS10 en FinePix S1
Kijkers: Nikon Action 8x40; Bynolyt Target 60

michel.wissink

Vanavond ben ik teruggeweest naar de plek voor meer foto's, maar het was erg donker dus de nieuwe foto's hebben m.i. geen toegevoegde waarde.
Overigens vlogen er vandaag zeker 9 exemplaren rond de boom. Mede daarom durfde ik niet dichter te naderen dan een meter of 3. Maar ik kon wel constateren dat het nest niet in dezelfde boom zit, aangezien er heen en weer gevlogen werd naar een plek dieper in het bos.
Groeten,
Michel

Katoelenkiekers.nl

Camera: Fuji FinePix HS10 en FinePix S1
Kijkers: Nikon Action 8x40; Bynolyt Target 60

Ivo Raemakers

Volgens mij zijn dit toch wel hoornaars. Vooral bij het bovenste dier op de foto is te zien dat de kop achter (de bovenkant) van de ogen nog behoorlijk dik is / ver naar achteren doorloopt. Een dikke kop is een doorslaggevend kenmerk.

Zoals han aangeeft is de rode thorax-tekening achter het (rode) pronotum idd niet (nauwelijks) te zien, maar deze is vaak nogal donker (en lijkt bij het bovenste dier toch wel vaag zichtbaar). Voor de rest zie ik geen problemen met de kleurtekening.
Groet Ivo

michel.wissink

Dank voor jouw visie.
Onder deze link: http://waarneming.nl/wn_details.php?id=4421901  staat de crop, waarover ik schreef, afgebeeld. Misschien zet ik daarmee mijn waarneming kracht bij. Excuses voor de matige kwaliteit daarvan maar, nogmaals, omdat ze met zovelen zijn durf ik niet dichter te naderen.
Groeten,
Michel

Katoelenkiekers.nl

Camera: Fuji FinePix HS10 en FinePix S1
Kijkers: Nikon Action 8x40; Bynolyt Target 60

Arp

#10
CiteerOverigens vlogen er vandaag zeker 9 exemplaren rond de boom. Mede daarom durfde ik niet dichter te naderen dan een meter of 3.
Hoornaars schijnen zo ongeveer de minst agressieve soort wespen te zijn en worden -spookverhalen in de media ten spijt- alleen vervelend als je erg direct hun nest in gevaar brengt.

Een Zwitserse "collega" op een Duits forum maakt er elk jaar gewoonte van de eerste Hoornaars langzaam aan zich te laten wennen en ze met wat honingwater op zijn vinger te verleiden om op z'n hand te komen zitten, ze wennen snel en komen hem vervolgens gewoon uit zichzelf opzoeken (als hij in de tuin is).

Zoveel geduld heb ik niet en zelf lukt het mij dan ook vrijwel nooit om goede foto's te maken omdat ik daarvoor met de camera erg dichtbij moet komen (3-5cm) en ze zijn vrijwel altijd als ik ze toevallig zie veel te actief zodat zulks niet goed lukt. Als ze zo lekker op een stam zitten te snoepen zou ik een betere kans maken :gap:

Opmerking terzijde: Voorzover ik van experts begrepen heb zullen de 40mm wat overschat zijn - is niet erg, doet bijna iedereen, indrukwekkende dieren enzo - de grootste koninginnnen worden rond 35mm max, deze werksters zullen eerder rond de 28mm zijn, zeer waarscijnlijk in elk geval onder 30mm.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

michel.wissink

#11
Hallo Arp,
De 40 mm kan mogelijk iets overschat zijn, want hoornaars hebben op mij  idd een 'wow' effect... :)
Maar ik ga er niet op gokken dat de jongens een pesthumeur hebben, en het nest per ongeluk tòch in die boom zit. Ik laat ze verder maar met rust.
Overigens: welke mening heb jij omtrent de identiteit van de wespen op mijn foto?
Groeten,
Michel

Katoelenkiekers.nl

Camera: Fuji FinePix HS10 en FinePix S1
Kijkers: Nikon Action 8x40; Bynolyt Target 60

GerardL

Hallo Forumlezers,

Ik had vorige week op het laken een hoornaar die alles afslachtte wat die tegen kwam. Niet met de bedoeling deze te doden, mepte ik er naar en raakte deze ook nog en bleef liggen. Hebben bij mij zo'n ojeeeee gevoel!

Nu kon ik ook eindelijk eens een foto maken.
Duidelijk is te zien dat deze minstens 35mm groot, maar had sterk de indruk dat die eigenlijk nog groter is vliegend!

Grtzzzz

Gerard

han.endt

CiteerVolgens mij zijn dit toch wel hoornaars.
Volgens Mark van Veen zijn het ook Hoornaars.

Arp

CiteerDuidelijk is te zien dat deze minstens 35mm groot, maar had sterk de indruk dat die eigenlijk nog groter is vliegend!
Je hebt natuurlijk wel een beetje een parallax c.q. perspectiefvertekening zo - ik maak er "ergens rond de 32mm (+/-2??)" van - maar wel groot idd ;)

Meten is natuurlijk ook wat lastig, levend is het abdomen nogal variabel van afmeting (ik geloof dat ze dit uitzetten en samentrekken bij wijze van ademhaling ofzo??) en ook dood kun je ze "oprekken" of zullen ze juist "krimpen" in de verzameling. Hoe dan ook,  de afmetingen die ik noem komen van mensen die zich er intensief mee bezig houden en die zijn er een beetje moe van om steeds weer met fantasie-afmetingen (40-60mm) geconfronteerd te worden. Het zijn idd wel meetwaarden uit verzamelingen, dus mogelijk iets gekrompen, maar hun instelling is duidelijk: ze houden tot 40mm als opzienbarende uitzondering eventueel voor mogelijk, maar geloven het pas als iemand met een overtuigende foto komt.

CiteerOverigens: welke mening heb jij omtrent de identiteit van de wespen op mijn foto?
Daar durf ik niks over te zeggen. Ik ben totaal geen wespenkenner. Ze lijken wat mij betreft best op Hoornaars, maar ik ken die hele Middelste Wesp ook nauwelijks.

Bovenstaande over hanteerbaarheid en afmetingen komt uit veel lezen op sites en forums en discussies met mensen waarvan ik er geen twijfel aan heb dat ze weten waar ze over praten - dus dat neem ik dan maar over. Ik kom zelf maar een paar keer per jaar Hoornaars tegen en die zijn altijd erg nijver/bezig. Dacht vorig jaar herfts op een goed ogenblik ook dat ik een Koningin van "zeker 45mm" op m'n schoen had rondkruipen ... bij nameten van m'n schoen kon ik er alleen met veel goede wil 35mm van maken en heel eerlijk eigenlijk eerder 32.
-_-  
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Mark van Veen

Citeer
CiteerVolgens mij zijn dit toch wel hoornaars.
Volgens Mark van Veen zijn het ook Hoornaars.
De rode antennes en het rode pronotum (zo heten de verbonden knobbels links en rechts vooraan het borststuk toch?) en het ontbreken van een gele 7 tekening links en rechts op het borststuk geven aan dat het hoornaars zijn.
groet,

Mark van Veen

H. Meijer

Hoornaars zijn ook actief in het donker en zijn gek op smeer!

Hilco