SONY A6400 + 70-350MM F/4.5-6.3 G OSS

Gestart door Benny_Zijl, september 27, 2022, 10:22:01 AM

Vorige topic - Volgende topic

Benny_Zijl

Hallo,

Ik ben mij aan het oriënteren voor een goede camera om vogels mee te fotograferen.
Deze set zag ik voorbij komen: https://www.kamera-express.nl/sony-a6400-body-zwart-70-350mm-f-4-5-6-3-g-?channable=01a06a69640031323331393435335f
Heeft iemand hier ervaring mee? Is deze set aan te raden?

Wilfred

Ik zou er gerust mijn geld op zetten, zeker als je het een beetje compact, licht en betaalbaar wil houden. De gehele Sony 6000-serie met aps-c sensoren heeft zich al lang en breed bewezen. Mijn vriendin heeft een A6000 en sinds kort een A6600 en maakt met beiden prachtige foto's. Aan de lenzen van Sony hoef je doorgaans ook niet te twijfelen. Het enigzins ongebruikelijke tele bereik van 350 kan prima. Dat is maar ietwat korter dan de voor vogelfotografie veelgebruikte 400mm. De lichtsterkte van 6.3 op 350mm kan er ook wel mee door. Als de behoefte ooit komt kun je later altijd nog doorgroeien naar de 200-600 en behoudt je deze als fijne reis- en rondwandel lens. Gewoon doen !     

Benny_Zijl

Dank je Wilfred,

Hoe zit het met de accuduur? Ik lees dat deze snel leeg zijn?

Bart van Hoogstraten

Citaat van: Benny_Zijl op september 28, 2022, 09:19:14 AM
Dank je Wilfred,

Hoe zit het met de accuduur? Ik lees dat deze snel leeg zijn?

Als je alleen de zoeker gebruikt (kun je instellen) en niet veel op het beeldscherm kijkt valt het verbruik reuze mee. Met een batterij doe je makkelijk meerdere dagen. (Maar vanwege mijn reizen heb ik dus op voorhand wel een extra batterij aangeschaft bij de aankoop van de Sony).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Wilfred

Citaat van: Benny_Zijl op september 28, 2022, 09:19:14 AM
Dank je Wilfred,

Hoe zit het met de accuduur? Ik lees dat deze snel leeg zijn?

In de A6400 zit volgens mij dezelfde accu als in de A6000. (in de A6600 zit de vernieuwde en grotere Z-accu)  Voor een dagje vogelen is het handig om een 2e accu als reserve te hebben maar in koude omstandigheden en/of als je veel filmt is zelfs een 3e accu verstandig. En zoals Bart aangeeft zou ik vooral de zoeker gebruiken ook voor even terugkijken en dus het lcd scherm uitschakelen (ik vind het lcd scherm buiten zelfs onpraktisch). Overigens is het sowieso beter om buiten via de zoeker te fotograferen omdat je dan beter kunt concentreren op je beeld zonder afleiding, je kunt kamera en telelens tegen je hoofd laten rusten voor meer stabiliteit en je wordt niet verblind door zonlicht in je scherm.   

Benny_Zijl


Bart van Hoogstraten

Wat ook veel op stroomkosten bespaart is als je bij de automatische focus-functie niet de full range kiest maar of de 2,4 tot 10 mtr. of de vanaf 10 mtr tot oneindig. (Het focussen gaat dan ook veel sneller).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

OJGoreng

#7
Als je echt alleen vogels wil fotograferen zou ik me toch even achter het oor krabben over die lens. Je moet echt erg dicht bij een vogel komen om die er een beetje fatsoenlijk op te krijgen met zo'n lens. Iets doorsparen voor de 200-600mm (ongeveer € 1000 meer) lijkt me verstandig.
Met vriendelijke groet, Zainal

Wilfred

#8
Citaat van: OJGoreng op september 29, 2022, 12:36:43 PM
Als je echt alleen vogels wil fotograferen zou ik me toch even achter het oor krabben over die lens. Je moet echt erg dicht bij een vogel komen om die er een beetje fatsoenlijk op te krijgen met zo'n lens. Iets doorsparen voor de 200-600mm (ongeveer € 1000 meer) lijkt me verstandig.

Uiteraard ben je met 350mm beperkter dan met 600mm maar lang niet altijd zitten vogels ver weg en lang niet altijd en voor iedereen gaat het om het maken de mooiste plaat. Soms wil je gewoon een fatsoenlijk bewijsplaatje. Daarnaast heeft de 350 ook voordelen (prijs, gewicht, formaat). Gaat er dus om wat je behoefte is. Ben je een fotograferende vogelaar of ben je een vogelende fotograaf of zit je daar ergens tussenin ? Als je een vogelende fotograaf bent (vaak herkenbaar aan het ontbreken van een verrekijker  ;)) dan is de kans groot dat je over een tijdje alsnog behoefte krijgt aan 600mm. Maar voor de gemiddelde fotograferende vogelaar is 400mm genoeg (en daarom populair) en daar zit je met 50mm verschil niet zo ver vanaf. Bij Fuji is er naast de 100-400 (die ik zelf heb) ook een goedkopere 70-300 in het programma en zelfs die wordt voor vogelfotografie gebruikt. Overigens kan daar wel een 1.4 converter tussen. Misschien goed om te bekijken of dat bij de 70-350 van Sony ook kan. Is niet noodzakelijk maar biedt later wel extra mogelijkheden.               

Scott

Citaat van: Wilfred op september 28, 2022, 21:17:48 PM
Citaat van: Benny_Zijl op september 28, 2022, 09:19:14 AMDank je Wilfred,

Hoe zit het met de accuduur? Ik lees dat deze snel leeg zijn?

In de A6400 zit volgens mij dezelfde accu als in de A6000. (in de A6600 zit de vernieuwde en grotere Z-accu)  Voor een dagje vogelen is het handig om een 2e accu als reserve te hebben maar in koude omstandigheden en/of als je veel filmt is zelfs een 3e accu verstandig. En zoals Bart aangeeft zou ik vooral de zoeker gebruiken ook voor even terugkijken en dus het lcd scherm uitschakelen (ik vind het lcd scherm buiten zelfs onpraktisch). Overigens is het sowieso beter om buiten via de zoeker te fotograferen omdat je dan beter kunt concentreren op je beeld zonder afleiding, je kunt kamera en telelens tegen je hoofd laten rusten voor meer stabiliteit en je wordt niet verblind door zonlicht in je scherm. 

Thanks O0
Vist my mp3 download music project here: https://okmusi.com/home/