Bolle of Griekse duinslak

Gestart door sjaakvantiel, september 26, 2022, 12:17:02 PM

Vorige topic - Volgende topic

sjaakvantiel

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/254845454/.
1 Bolle duinslak - Cernuella virgata lege schelp of losse klep, dood, gezien
datum: 2022-09-14
locatie: Brouwersdam - Grevelingen - Kabbelaarsbank (ZH)

foto's:


sjaakvantiel

Niet te doen? lag in een rommelige hoek in de bebossing rond een parkeerplaats. Rand Complex Port Zelande. Vochtig, humusrijk; brandnetel en jonge opgroei.

peeterke

Sjaak,

niet te doen op basis van deze foto's  ;D

Als je een foto hebt van het zij-aanzicht en ietsje meer afstand, zou het wellicht kunnen lukken.
vriendelijke groeten,

Kees

sjaakvantiel

Ik heb de foto's juist uitvergroot om de ribbels beter te zien. Een foto van het vooraanzicht heb ik niet,.helaas
Dan wordt het denkelijk niets. Obs. Gaat primair voor bolle. Van Griekse weet het niets blijkbaar. Jammer, ik had er geen idee van dat het moeilijk zou zijn.


peeterke

Sjaak,

als dit uitvergrotingen zijn is het misschien een idee om de originelen te plaatsen.
Deze zijn nog al "in your face"
vriendelijke groeten,

Kees

sjaakvantiel

#5
Ja, maar ik heb problemen met het verplaatsen. De foto's staan op een ander toestel. Ze staan inmiddels wel op mij waarneming.nl en is goedgekeurd (obs. Bijna 100%) krijg het klembord niet voor elkaar. Zal nog een poging wagen



Michael_Inden

Het verschil tussen de Bolle en de Griekse staat nogal eens ter discussie. Misschien betreft het wel ondersoorten van elkaar? Volgens de huidige inzichten zou dit, puur op uiterlijk en de locatie, een Bolle Duinslak kunnen zijn.