Weet iemand welke sluipwesp momenteel eikels afspeurt? => Scambus calobatus(?)

Gestart door Rayan Majoor, september 26, 2022, 11:05:53 AM

Vorige topic - Volgende topic

Rayan Majoor

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/255538546/.
1 Sluipwesp onbekend - Ichneumonidae indet. imago, parasiterend, gezien
datum: 2022-09-25
locatie: Ermelo - Groevenbeekse Heide (GE)

foto's:



















Ovipositerend in verkleurde eikels waarin ofwel keverlarven of Cydia-rupsen in zaten.
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl


Rayan Majoor

Bedankt :)  ik heb de eikeltjes overigens ook meegenomen, mocht er een volgende generatie wespjes uit komen. Maar dat is altijd maar de vraag bij zo'n kweek, dus ben benieuwd of iemand toch al zo wat over de wespjes kan zeggen.
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

paulhoekstra

Dit is een Ichneumonidae uit de onderfamilie Pimplinae. Ik vermoed dat het Scambus calobatus is, die parasiteert onder meer Curculio-kevers die op eikels zitten (zie ook de Curculio op de eerste foto).
groeten,
Paul

Rayan Majoor

Leuk, bedankt! Had inderdaad al het vermoeden dat ie op de Curculio-larven zou zitten.
Wel gek dat ie de uitsluipgaten als opening gebruikt om de eikels af te speuren naar keverlarven, want met een uitsluipgat zou je juist verwachten dat de keverlarve er al uit is...
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl