Panter champignon

Gestart door R-win, september 22, 2022, 13:58:37 PM

Vorige topic - Volgende topic

R-win

Ik heb meerdere waarnemingen van wat lijkt een panterchampignon:

https://waarneming.nl/observation/255133856/

Of zou dit een spoelvoet champignon kunnen zijn?

Het vlees is amper verkleurend en de geur niet bepaald opvallend.

a.klos

Hoi Erwin,

Wat je zou misschien zou kunnen doen is teruggaan en er een uitgraven tot het einde van de steel, die behoort taps toe te lopen.
Daarna doorsnijden en bij roodverkleuring is het de Spoelvoet.
Inderdaad groeit deze in bundels, maar de Panterchampignon groeit ook dicht opeen (toevallig vandaag een groepje gevonden).
Een ander verschil zijn de opstaande schubjes van de Spoelvoet, maar misschien zijn ze in dit geval platgeregend.

foto's  schubjes en roodverkleuring van een oude vondst:
 

.     

R-win

Bedankt voor de informatie!
Ik ga er morgen eentje uitgraven en bekijken.
Is het zonder taps toelopende steel dan inderdaad een panter champignon of zijn er nog ander gelijkende soorten?

a.klos

#3
Verder is de ring van de Panterchampignon dun en hangend, bij de Spoelvoet dik en vaak driehoekig (dubbel na uitstrekken steel).

Tja, ik zou het verder niet weten, de Schubbige boschampignon is een look a like van de Panterchampignon, maar die verkleurt sterk rood.
Verder nog wat soorten die geel verkleuren aan de basis van de steel, maar Panterchampignon zou mijn voorkeur hebben als er geen roodverkleuring te zien is.

Lijkt echter wel of ik een klein beetje roodverkleuring zie op je foto's!


succes!

Anneke
 

R-win

Ik heb de stam uitgegraven en zie niet iets wat ik taps toelopend zou noemen:



De ring lijkt me dan weer niet dun maar eerder dik en dubbel



Er is wel wat rode verkleuring maar niet zo sterk als ik eerder bij een schubbige boschampignon heb gezien.

Misschien heb ik hem niet diep genoeg uitgegraven? Het was ook niet bepaald makkelijk, ze groeien erg dichtbij elkaar en ze breken vrij makkelijk.




a.klos

zeer lange steel, dunner aan de basis  :right:
ring  :right:
roodverkleuring  :right:
schubjes  :right:
groei in bundels  :right:

Spoelvoetchampignon  :right:

Mvg. Anneke

R-win

Bedankt! nou zie ik het, bij de basis verdund ie inderdaad :)