Is dit koningskaars?

Gestart door Theun Blaauw, september 21, 2022, 17:47:08 PM

Vorige topic - Volgende topic

Theun Blaauw

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/248694721/.
1 Koningskaars - Verbascum thapsus
datum: 2022-07-11
locatie: Hilversum - Natuurbrug (NH)

foto's:




None
Met vriendelijke groet
Theun Blaauw

Norman

#1
Lijkt mij inderdaad een koningskaars, maar meer details zijn noodzakelijk.

Rien Ondersteijn

Theun-kun je een betere uitsnede maken van een open bloem? Of kom je er nog in de buurt?
Het lijkt er op dat álle meeldraden behaard zijn en dan wordt t een ánder verhaal...
Groene groe[n]tjes.Rien.

Norman

Als ik de Heukel 24 pak, pag.663 dan zijn de volgende stappen toch van toepassing:

1 -> 6  -> 8 _> 9 = Koningskaars?

Maar een scherpe foto van de bloemen zou helpen, helemaal eens.

Ik dacht zelf nog aan stalkaars, maar de helmknoppen lijken dwars, niet aflopend en een duidelijk andere bladrand.

Nu ben ik ook maar een beginner/leek, dus hele grote kans dat ik er volkomen naast zit natuurlijk.
Ik ben wel benieuwd naar jouw gedachten Rien.


Theun Blaauw

Helaas ben ik bang dat ik het niet scherper ga krijgen, want die foto van de bloem is een eigen foto en deze waarneming komt uit juni, de laatste keer dat ik er was, waren de bloemen al weg. Dus blijft het dan op onzeker of kan hier toch iets uitgemaakt worden?
Met vriendelijke groet
Theun Blaauw

Norman

#5
Ik zie dat je de waarneming met Obsidentify op naam hebt gebracht.
Ik zou aanleren om in het veld met de Heukels' Flora van Nederland de plant op naam te brengen of de Veldgids Nederlandse Flora.
Obsidentify is een leuk middel om richting te krijgen, maar voor de determinatie vind ik het een waardeloos iets.

Heb je deze veldgidsen nu niet, dan kan de soortomschrijving soms helpen, maar ook bijvoorbeeld de beschrijving op Flora van Nederland.
https://waarneming.nl/species/7613/

Maar een andere nuttige bron kan de Flora van Nederland zijn:
https://www.floravannederland.nl/planten/Koningskaars

Theun Blaauw

Daar heb je een punt, Obs is vrij slecht in determineren. Overigens ik weet niet of dit echt helpt, maar de biotoop waarin ik de plant zag, was een heide gebied met bramen en gaspeldoorn. Is trouwens de bloemvorm niet kenmerkend voor koningskaars?
Met vriendelijke groet
Theun Blaauw

Norman

De bloemvorm is veel meer typisch koningskaars, dan stalkaars, maar enige variatie is mogelijk en foto's kunnen mogelijk niet representatief zijn.
Biotoop kan goed, ik ben in de regio wel vaker koningskaars tegen gekomen.

Theun Blaauw

Maar is het genoeg bewijs voor een zekere determinatie of is de bloemfoto net niet goed genoeg daarvoor?
Met vriendelijke groet
Theun Blaauw

Theun Blaauw

De waarneming is goedgekeurd door een validator
Met vriendelijke groet
Theun Blaauw

Nathalie De Somer

#10
Klopt Theun, ik had deze als validator even op goedgekeurd gezet maar denk dat ik toch voorzichtiger moet zijn, en heb deze weer verwijderd. De onderste meeldraden hebben misschien dwarsgeplaatste helmknoppen, ik vind het niet voldoende duidelijk.
Vriendelijke groet, Nathalie

Theun Blaauw

Met vriendelijke groet
Theun Blaauw