Fruitvliegjes

Gestart door Menko Vlaardingerbroek, september 18, 2022, 19:48:23 PM

Vorige topic - Volgende topic

Menko Vlaardingerbroek

Komen specifieke soorten fruitvliegjes op een bepaald soort fruit af? Waar kan ik daar iets over vinden?

Is het mogelijk het fruitvliegje op de foto te determineren?

Waarneming: https://waarneming.nl/observation/255017578/.

foto's:

Vriendelijke groet,
Menko Vlaardingerbroek

Axel de F

Er zijn erg veel wetenschappelijke artikelen over fruitvliegen, vooral over Drosophila melanogaster. Met google kan je een hoop vinden.
Het meeste onderzoek is in het engels, en waar het overzichtelijk is samengebracht weet ik zo niet.

De meeste fruitvliegen zijn niet zo kieskeurig. En behalve fruit eten ze ook veel ander voedsel wat een beetje is gaan rotten.
Ze zijn belangrijk op de composthoop.

jeeweevz

Moeilijk om aan de hand van deze foto iets zinnigs te zeggen over om welke soort het precies gaat. Daar heb je toch vaak foto's uit meerdere hoeken (bijvoorbeeld ook van de zijkant) nodig. Voor mij in ieder geval aan de hand van deze foto niet tot op soort te determineren.
Groeten,

Jan Willem van Zuijlen
Coordinator EIS-werkgroep Opomyzoidea

Menko Vlaardingerbroek

CiteerDe meeste fruitvliegen zijn niet zo kieskeurig. En behalve fruit eten ze ook veel ander voedsel wat een beetje is gaan rotten.

Ik vroeg me af of een soort op de frambozen afkwam, en een op de meloen, maar dat is blijkbaar niet zo.

CiteerDaarvoor heb je toch vaak foto's uit meerdere hoeken [...] nodig.

Ik zal volgende keer proberen foto's uit verschillende hoeken te maken. Meestal zijn ze na de eerste foto weggevlogen.
Vriendelijke groet,
Menko Vlaardingerbroek