Hoe zit de bloem van Stekelnoot in elkaar?

Gestart door corzonneveld, september 16, 2022, 13:38:42 PM

Vorige topic - Volgende topic

corzonneveld

Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/254792027/.
1 Grote stekelnoot + Late stekelnoot - Xanthium orientale s.l. + Xanthium strumarium
datum: 2022-09-14
locatie: Amsterdam - Science Park (NH)

foto's:








De detailfoto's laten (denk ik) mannelijke en vrouwelijke bloempjes zien. Maar hoe zitten die in elkaar? Het is een Asteraceae, maar ik vind het lastig überhaupt een bloemhoofdje te herkennen. Bij de mannelijke bloempjes lukt dat beter dan bij de vrouwelijke. Zijn er bij de vrouwelijke 'hoofdjes' steeds 2 bloempjes per hoofdje? Zitten de omwindselblaadjes heel los om het hoofdje? Vergroeien de vruchten van de vrouwelijke bloempjes tot één vrucht?
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

Plantoon

Hi Cor,
Het antwoord op jouw vragen ligt deels besloten in die heel interessante foto's van jou. Voor meer informatie had ik graag verwezen naar Flora Iberica, maar het deel Xanthium is nog niet verschenen. Flora Iberica is de enige beschrijvende flora is die ik ken, andere flora's bevatten wel sleutels en illustraties maar geen complete beschrijvingen. De tekeningen in Rothmaler zullen je niet wijzer maken. Bespaar je alvast die moeite. Misschien is de snelste weg nog om zelf die bloemhoofdjes te gaan dissecteren en onder een bino te leggen.
Antoon

Nathalie De Somer

#2
Mooie foto's + interessante vraag en antwoord.

Op deze plek zijn details te vinden over de bloeiwijze van X. strumarium: https://minnesotawildflowers.info/flower/cocklebur

vr groet, Nathalie

corzonneveld

Dank Nathalie voor die link, de informatie daar kan ik nu wel plaatsen.

Je zou niet verwachten dat dit in hetzelfde tribus zit als de zonnebloem  B)!
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

Willemien Troelstra

Het zou mij niet verbazen als dit geslacht nog eens uit de asteraceae (composieten) familie wordt gegooi; het is een vreemde eend in de bijt. Ik heb het omwindsel wel eens proberen te breken, maar hem kapot krijgen lukte alleen met een zaagje.
groet, Willemien Troelstra